BAB 9

1.3K 21 0
                                    


''Weh! Lisha, asal dari tadi sampai sekarang ada je yang tak kena ngan kau asal?'' tanya Ayu.

"Entahlah Ayu...aku tak ada mood sekarang...mood happy aku dah hilang tadi....!" jawab Lisha malas.

"Lah dah kenapa? Ok cer story ngan apa yang jadi tadi...?'' tanya Ayu.

" Tadi sebelum jumpa kau, aku terlanggar satu mamat ni.....'' Lisha menceritakn dari A-Z apa yang berlaku tadi...

"Ouh! Patutlah...kau ni pun satu asal tak pandang depan...mamat tu pun salah! Asallah boleh cakap macam tu! Tak gentleman langsung! Kesian kawan aku ni..." kata Ayu sambil mengusap lembut kepala Lisha yang berlapik tudung.

''Hish kau ni! Kalau ye pun nak cakap takyah lah sampai tudung aku pun ku nak usik! Tengok dah senget dah!" marah Lisha bernada merajuk. Ayu nie..tengok tudung aku dah senget! Dahlah susah nak betulkan tudung nie!

"Hehe sorry'' kata Ayu lalu tersengih.

''hmm kau beli cake flavour apa?'' tanya Lisha.

''Ouh aku beli cake Strawberry! Mama ngan ayah suka makan strawberry, so aku belilah cake strawberry...'' jawab Ayu.

'Ouh haahlah! Uncle n Aunty suka strawberry! Lupa pulak!

"Ok! Mission kau dah complete kan...? So, jom balik sekarang aku penatlah..." kata Lisha.

''Ok! Jom balik!'' kata Ayu.

Lalu mereka keluar dari IOI City mall itu...

***

"Weh! Asal ngan seluar kau nie?'' tanya Aiman apabila ternampak seluar putih Luth bertukar menjadi coklat di bahagian kiri.

"Ouh nie?! Ada minah tu...dia tumpahkan air coklat kat seluar aku!'' jawab Luth.

"Ouh...oklah jom balik! Aku dah beli dah hadiah my parents'' kata Aiman.
Dia malas nak suruh Luth cerita satu persatu! Luth tu kalau dah cerita masalah dia...confirm 24 jam mood dia tak okay! So baik takpayah panjang-panjang kan lagi masalah....

''Jom! By the way...kau beli apa untuk parents kau??" tany Luth.

"Adalah..." jawab Aiman.

"Hmm yelah...'' kata Luth lalu mereka melangkah keluar dari IOI City Mall itu...

**********

Di rumah Dato' Ahmad.....

''Lisha, terima kasih tau sebab teman aku" kata Ayu.

"It's okay lah Ayu...kau kan kawan baik aku...mesti lah aku tolong! Apalah kau nie!'' kata Lisha.

"Oklah aku balik rumah dulu! Nanti kita jumpa lagi ok!"' kata Ayu lalu masuk ke keretanya.

***

''Assalammualaikum....'' ucap Lisha selepas membuka pintu.

''Wa'laikumsalam!'' jawab Ariff yang berada di sofa melayan fon nya

''Ayu mana?'' tanya Ariff.

" Ayu dah balik! Oklah angah nak masuk bilik dulu...penat! Jangan kacau angah!" kata Lisha lalu naik ke atas.

Ariff yang berada di sofa itu sudah tahu Lisha akan cakap begitu. Lisha ni memang tak suka sangat gi mall! Penatlah...sakit badan lah...badan rasa nak patah lah...kaki rasa nak tercabut..ni..tu..ni...bla..bla..bla.. Kalau ada something yang dia betul-betul nak baru pergi!

***

Hmmm penatnya...!

Selepas mandi Lisha merebahkan badannya di katil.

Lisha memusingkan badannya dan mengambil laptop ditepi katil. Laptop dibuka lalu dia membuka dramacool iaitu website drama korea.

''Nak tengok drama apa? She was pretty dah...Love In Moonlight dah...ni dah..ni pon sama....'' Lisha berkata berseorangan sambil mata fokus kepada laptop.

Beberapa minit kemudian....

''Ha! Drama ni tak tengok lagi!'' kata Lisha lalu dia membuka drama tersebut.

**********

''Abang...mummy rasa mummy nak kahwinkan angah" kata Datin Munirah kepada Ariff.

''Hah?! Mummy nak kahwin kan angah dengan siapa??" tanya Ariff terkejut. Yelah...baru duduk kat kerusi dapur mummy tiba-tiba cakap macam tu, mana tak terkejut? Pasal kahwin lak tu!

"Ye, mummy nak angah kahwin ...angah tu dah 24 tahun...dia perlu seseorang yang sentiasa berada di sebelah dia walau dalam keadaan macam mana sekalipun...angah tu perempuan...mummy taknak lah orang cakap anak mummy anak dara tua...'' jelas Datin Munirah.

"Terserah kat mummy lah...nak kahwin kan angah, abang memang tak larang, abang lagi suka sebab ada orang jaga Lisha..tapi mummy kena bincang ngan angah dulu sebab ni soal masa depan dia...''lembut Ariff berkata.

Datin Munirah hanya tersenyum dan menganggukkan kepalanya, Kalau nak bincang ngan Lisha ni susahlah sikit! Lagi-lagi pasal kahwin! Nak buat macam mana ni? Hmmm lebih baik plan dulu.









Suamiku Encik Sombong+Garang (Hold On) Where stories live. Discover now