BAB 3

1.8K 25 1
                                    

Lisha yang sedang syok tengok TV siaran kartun kegemarannya bersama  abangnya tiba-tiba teringat sesuatu. Laju dia menoleh kepalanya melihat pada jam dinding.

9:30a.m!

''ALAMAK!!'' jeritku.

''Kau ni dah kenapa angah?! Aku tengah syok tengok Didi ni! Janganlah kacau'' marah Ariff.

Ish angah ni! Kalau ye pun nak menjerit janganlah kat telinga aku! Habis pekak nanti! Atototo...kesian telinga. Lalu Ariff mengusap telinganya dengan lembut.

''Angah dah lambat!'' jawabku dengan nada yang tinggi sikit.

''Dah tu asal tercegat kat sini! Pergilah siap. Syuhh syuhh sana...syuhh''kata Ariff sambil membuat gaya menghalau. Lalu menyambung nyanyiannya yang dinyanyikan oleh didi dikaca TV.

Perghh!! Menghalau bhai!
Ahh lantaklah! Sekarang ni aku kena siap cepat! Aku berlari pecut naik ke atas.

**********

SETELAH siap aku menuju ke meja solekku lalu menyapukan sedikit bedak ke muka dan mencalitkan sedikit lipstick mekah ke bibirku bagi merah sikit sebab aku ni memang jenis yang tak suka pakai mekap sangat! Rimas!!

''Mummy! Angah dah siap!'' Jeritku sambil turun tangga menuju ke ruang tamu.

''Okay kita gerak sekarang.''jawab Puan Munirah.

Setelah kami bersalaman dengan papa kami gerak dengan menaiki Honda HRV yang dipandu oleh Pak Hamid a.k.a suami Mak Timah.

(Cerita Pak Hamid ni sama macam Mak Timah. Lenguh tangan ni nak menaip ) -author.

**********
Di destinasi......

Aku terpegun apabila pagar besar terbuka. Mak aih! Besar gila rumah ni! Cantik pulak tu!

Perghh!! Luas gila halaman rumah ni! Kalau nak dibandingkan dengan halaman rumah aku...halaman rumah aku kecil sikit.

''Assalammualaikum'' Puan Munirah memberi salam.

''Wa'laikumsalam''jawab seorang wanita.

''Ya Allah! Ammy ni aku Irah kenal tak?!''kata Puan Munirah dengan teruja.

''Irah! Ya Allah lamanya tak jumpa kau! Almost 18 years tak jumpa kot?! Rindunyaaa'' kata Puan Sri Ammylia lalu memeluk sahabat karibnya. Begitu juga dengan Puan Munirah.

''Haahlah almost 18 years kita tak jumpa...''jawab Puan Munirah and bla...bla...bla.....

''Lisha? Lisha?!''Puan Munirah terjerit sikit sambil melambai-lambaikan tangannya didepan muka anaknya yanv masih mengelamun.

'Haish lisha ni kalau mengelamum memang tak ingt dunia' monolog Puan Munirah.

''Ya mummy, kenapa?'' kata lisha yang baru tersedar dari lamunannya.

''Jom masuk. Aunty dah jemput tuuu...'' jawab Puan Munirah.

Lisha menundukkan wajahnya yang merah padam kerana malu sambil berjalan menuju ke dalam rumah itu.

**********
Di dalam rumah
Puan Sri Ammylia......

''Jemputlah minum'' pelawa Puan Sri Ammylia.

''Terima kasih Ammy....buat susah susah je'' ucap Puan Munirah lalu mengambil air Teh O panas yang dihidangkan oleh aunty Ammylia

''Sama-sama...eh! Tak susah punlah! Masuk uncang teh o, letak air panas, letak gula sikit lepastu kacau...mana ada susah.'' jawab aunty Ammylia.

''Terima kasih aunty'' ucapku dengan lembut lalu melakukan sama seperti mummy.

Perghh!!! Nervous gilaaa!! Nervous dia macam  jumpa bakal mertua!!!
Berketar-ketar ha tangan aku ni!!

Suamiku Encik Sombong+Garang (Hold On) Where stories live. Discover now