"Ry."panggil Mirza namun masih tiada jawapan.
"Ry!" Kali ini lebih kuat. Fakhry yang terkejut terus berpaling.
"Kau kenapa jerit jerit panggil aku." Marah Fakhry.
"Haa ingat dah sampai mana tadi. Aku panggil slow bukan nak pandang."kini giliran Mirza pula yang marah.
"Haa kenapa ?" Tanya Fakhry.
"Apa plan cuti nanti ?" Tanya Mirza.
"Tah takde plan lagi." Jawab Fakhry brsahaja.
"Kitorang ada plan. Nanti dah confirm aku roger eh." Jawab Mirza excited. Fakhry hanya mengangguk perlahan.
"Btw tenung Syika tu jangan sampai tembus ke dalam tau. Tunggu nikah k."usik Mirza dengan dirty jokes nya. Fakhry menunjuk sekepal penumbuk ke arah Mirza sambil ketawa.
"Ceh kantoi lah usha kesayangan."bisik Fakhry dalam hati.
Loceng berbunyi menandakan prep petang telahpun tamat. Syika yang tekun dari tadi masih lagi membuat kerja sekolahnya. Namun kerjanya terhenti apabila Fakhry mengetuk mejanya. Syika mengangkat muka dan mengangkat keningnya.
"Tak nak balik lagi ke ?" Tanya Fakhry.
"Tak kot. Nak stayback." Jawab Syika.
"Lepas asar kena bersukan. Bukan belajar." Fakhry menasihatkan.
"Betul tu Ka. Jom jogging." Ajak Ryana pula.
"Korang pergi lah. Aku banyak lagi nak cover." Balas Syika. Ada riak risau di wajahnya.
"Ry kau tengok Syika ni." Adu Ryana.
"Eh dah pandai mengadu kat Ry sekarang eh."celah seseorang entah dari mana.
"Yelah. Mengadu pasal Syika. Kenapa nak mengadu kat kau." Ryana mencebik.
"Yelah. Syika tu aku kongsi dengan Ry. Kan Ry kan ?" Balas Fayyad. Fakhry sekali lagi mengangkat penumbuknya sebelum tawa mereka bersatu.
"Betul ni tak nak balik lagi ?" Tanya Fakhry. Syika hanya mengangguk sambil tersenyum.
"Aku teman lah macam tu."ujar Fakhry sambil menarik kerusi duduk di hadapan meja Syika.
"Kau betul okay Ka ?" Tanya Ryana.
"Betul. Jangan risau. Jumpa kat dorm eh." Balas Syika. Ryana, Amy, Reen, Leon, Syafiq, Amir, Rafiq dan Fayyad pun berjalan pulang ke dorm.
"Kenapa study hard sangat ni ?" Tanya Fakhry pelik dengan kelakuan Syika sejak kebelakangan ini.
"Sebab aku tak pandai macam kau." Jawab Syika acuh tak acuh.
"Apa cakap macam tu ? Kita sama je kan." Balas Fakhry tidak mengerti.
"Kita sama kalau aku study hard. Kau takpe kau memang pandai." Balas Syika.
"Syika." Panggil Fakhry lembut.
"Aku tak nak orang mengata family kau. Aku ni menumpang lepastu result tak bagus. Yuran sekolah ni semua mama papa sponsor. Aku kena buktikan kat dorang aku setanding dengan kau." Terang Syika panjang lebar. Fakhry tergelak mendengar penjelasan Syika.
"Syika. Siapa ajar kau cakap macam ni?" Tanya Fakhry. Syika hanya senyap. Jauh di dalam matanya, ada kesedihan yang terpendam.
YOU ARE READING
Welcome to Penjara Berbayar
Fiksi RemajaSeri Ryana Afza. Seorang remaja berusia 16 tahun yang akan melangkah masuk ke sekolah berasrama tidak lama lagi atas paksaan kedua ibu bapanya. Dia seorang gadis yang lasak, keras kepala namun sangat senang digauli. Oleh sebab itu, ibu bapanya ingin...