Adiya
Er is niets belangrijkers in de wereld dan vrijheid.
Vrijheid is het waard om opofferingen voor te doen, het is het waard om je baan voor te verliezen, het is het waard om er voor in de gevangenis te zitten.
Ik ben liever een arme vrije vrouw dan een rijke vrouw zonder vrijheid.
Ik zou liever sterven in bittere armoede met mijn overtuigingen, dan leven in wereld zonder zelfrespect.
***
Ik word wakker en kijk snel naar de zwarte ronde klok in mijn kamer.
Het is 7 uur.
Gelukkig dan kunnen Lina en ik rustig beginnen met het ontbijt klaar te maken.
"Lina." Fluister ik in Lina's oor.
Ze wordt zachtjes wakker.
"Hoe laat is het?"
"7 uur kom sta op dan kunnen we rustig beginnen met het ontbijt klaar te maken"
"Is goed..." We staan beiden uit bed en trekken onze zwarte slippers aan en lopen rustig naar beneden.
Als we aangekomen zijn in de keuken loop ik naar de koelkast en haal er 6 eieren uit.
Ja inderdaad 6 want mijn broers eten voor 4.
"Oke ik maak Chai en dan maak jij ei met Martedella (vlees)" Zegt Lina vastbesloten.
"Oké."
Ik pak een pan en zet het op het gasfornuis, ik pak een fles met olijfolie en doe een beetje olijfolie op de pan en doe het gasfornuis aan.
Ik pak een diepe bord en breek elke ei in heg bord.
Wanneer ik klaar ben pak ik een vork en draai de eieren door elkaar ik doe alles over de pan en pak een deksel en zet het erop.
Ik pak 6 glazen en zet het op de tafel en doe voor elke glas 1 lepel suiker.
Lina komt naar me toe met een theepot en schenkt voor elk glas in.
Ik loop naar de pan en doe het vuur uit en pak 2 borden en doe de ei door midden met de houten lepel en doe elke helft in een bord.
Ik pak de 2 borden en zet 1 bord aan de linkerkant van de tafel en het andere bord aan de rechterkant.
Lina zet de abrikozen jam op tafel, de kaas en vervolgens de yoghurt.
"Oke en wat nog meer?" Vraag ik.
"Hmmm misschien wil baba nog gebakken sucuk..?"
"Dat doe ik wel."
"Is goed, dan pak ik de zeid u zaater."
(zeid=olijf olie en zaater= gedroogde kruiden met sesam)
Ik knik en Lina en ik lopen naar de koelkast pakken een zakje met sucuk.
Ik pak een pan en zet er een beetje olijfolie op en doe er sucuk op, ik doe de pan op het gasfornuis en zet het vuur aan en het begin te bakken.
Ik pak een bord en ruim het aanrecht een beetje op.
Wanneer de sucuk klaar is zet ik het op de bord, ik zet de pan op het aanrecht en zet het bord op tafel.
Lina begint met afwassen en mijn broers hoor ik de trap aflopen terwijl ze blij naar ons toekomen en ons een kus op onze voorhoofden geven.
Zo te zien zijn ze blij maar waarom, ik kijk Lina aan met een vragende blik ze haalt haar schouders op en gaat weer door met het afwassen.
Mohammed en Idris gaan naast elkaar zitten, ik besluit er maar over te beginnen.
JE LEEST
Geen Vrijheid (voltooid)
SpiritualDe 20 jarige Adiya woont samen met haar tweeling Lina, twee van haar vier broers; Idris en Mohammed en natuurlijk met haar ouders in een grote huis in Kobani. De omstandigheden in huis zijn niet het beste sinds haar moeder erg ziek is en haar drankz...