LIYA melilau matanya ke kiri dan kanan mencari susuk tubuh Afiq. Hampir dua jam dia menanti, tetapi Afiq masih belum menampakkan bayang. Sesekali dia menjeling ke arah Yad yang sedang bermain di halaman rumah bersama anak-anak jiran. Dia sekadar melihat saja Yad berkejar-kejaran dengan kawan barunya di sekeliling rumah."Yad! Jangan main jauh-jauh sayang" Dia menjerit apabila melihat Yad jauh dari pandangannya.
"Abang Fiq mana?" Angah bertanya sekali dengan keningnya terangkat, Dia membalas dengan mengangkat bahu saja.
Ketika dia ingin bangun ke dapur, terdengar salam dari pagar hadapan. Suara itu amat dia kenali.
"Assalammualaikum."
Dia mengalih badannya ke arah suara itu, lalu dia memandang wajah Afiq yang tenang yang selalu dia rindui.
"Waalaikumussalam." jawabnya dalam hati lalu duduk kembali di tempat tadi semula.
Dia memberi senyuman kepada Afiq. Afiq menghampirinya. Rindu yang selama ini terpendam di dadanya hampir terubat.
"Saya datang bukan nak tengok awak senyum" Afiq menjeling tajam kepadanya. Dia hanya mencebik.
"Yad mana?" Soal Afiq
"Tu" Dia muncungkan mulutnya ke arah Yad.
"Abang nak makan? Liya boleh ambilkan?"
Afiq menggeleng kepalanya. "Takpe, saya boleh ambik sendiri."
Bibir Afiq terlakar senyuman kecil saat terpandang wajah si kecil yang leka bermain.
"Yad....." Fayyad menoleh bila Afiq memanggil namanya.
Pa... papa..." jerit Fayyad sambil berlari ke arah Afiq.
"Meh sini, Rindunya papa" Pantas Afiq menarik tubuh kecil comel Yad dan dipeluknya.
"Anak papa sihat?" tanya Afiq kepada Yad. Yad menganguk.
Liya hanya memerhati Afiq mengusap kepala anaknya yang sedang lentok di bahu Afiq. Liya tersenyum. Manja sungguh Yad dengan Afiq.
"Fiq..." Afiq berpaling. Liya turut juga berpaling kearah suara itu. Dia dapat lihat, abah menghampiri mereka.
"Abah sihat?" Tanya Afiq sambil menyalami tangan abah. Liya dapat lihat abah tersenyum mesra kepada bekas menantunya. Lalu dia membawa langkah jauh dari situ. Ingin memberi ruang kepada abah dan Afiq berborak.
"Along...."Hanani menyiku lengan kakaknya di sebelah.
"Happy nampak" sinis Hanani tersengih-sengih sambil menyuakan pinggannya kepada kakaknya. Liya menyendukkan bihun goreng ke dalam pinggan Angah.
"Bertambah handsome abang Fiq tu sekarang. kan Long? "Hanani masih mengusik kakaknya. Dia tertawa kecil. Dari tadi dia dapat lihat senyuman sentiasa di bibir along.
•~•~•~•~•~•~•~•~~•~•~•~•~•~~•~•"Happy birthday sayang. Mama sentiasa doakan Yad sihat dan bahagia selalu disisi mama." Ucap Liya mengucup ubun anaknya.
"Tiuplah lilin tu dulu." Ujar puan Aishah pada cucunya.
Liya memotong kek dan menyuapkan secubit kek ke dalam mulut anaknya.
Sedapnye kek mama buat." ujar Fayyad Dia terharu mendergar pujian anaknya lalu dia mendakapnya erat tubuh Yad dan memberikannya sebuah ciuman di pipi Yad.
YOU ARE READING
Akan ku pujuk hatimu
RomanceMahligai indah Mariam Eiliya dan Afizul Afiq yang dibina atas dasar cinta, mula retak setelah kehilangan anak mereka. Maryam Eiliya menyalahkan suaminya atas kematian anaknya. "Kau tanya aku kenapa?, kau penyebab anak aku mati. Semua ni salah kau...