Bab 23

4.9K 130 0
                                    


LIYA menguap kecil sebelum bangkit dari atas katil. Dengan mata yang masih lagi mengantuk, dia menyanggul rambutnya tinggi. Lalu dia melangkah keluar dari biliknya. Dia menggeliat sambil membetulkan urat saraf yang sudah terasa bersimpul di tepi tangga.

Niat di hati ingin mencari kelibat ibu di dapur. Namun rasa ingin menghirup udara segar di luar membuatkan dia melangkah ke laman rumah. Mujur saja laman rumahnya yang terlindung dari pandangan orang, jadi dia berani lah keluar dalam keadaan sebegini.

Dia mendepakan tangannya sambil menarik nafas sedalam-dalamnya dengan mata yang terpejam rapat. Udara di waktu pagi sungguh menyegarkan. Dia memusingkan pinggangnya ke kiri dan kemudian ke kanan bagi mengurangkan lenguh pada badannya.

Tiba-tiba dia terdergar suara anaknya memanggilnya. "Mama....." Terus dia berpaling ke arah pintu pagar. Dia dapat lihat Yad yang baru keluar dari pintu kereta berlari kearahnya. Senyuman menghiasi bibirnya. Alangkah indah mimpi sebegini. Lalu dia duduk bertinggung dan mendepakan tangan. Dia terus memeluk anaknya. Pipi Yad dia cium berkali kali. Betapa rindunya pada anaknya. Hampir dua hari dia tidak mencium bau anaknya.

Seketika kemudian dia dapat lihat Afiq pula keluar dari kereta. Dia mengerut dahinya. Lalu dia menenyeh-nenyeh berkali- kali. Senyumannya tadi tiba-tiba mati. Wajah Afiq yang menyapa dimatanya menyedarkannya ini bukan mimpi.

"Aduh..." Dia mengeluh perlahan. Kenapa dia tidak sedar Afiq ada di situ tadi. Kan dah malu, nasib baiklah baju tidurnya masih menutup aurat. Lalu dengan laju dia melangkah masuk ke dalam rumah dan meninggalkan Yad di luar.

Afiq tersenyum melihat tingkah laku Liya. Nampak sangat muka Liya baru bangun tidur. Langkahnya dibawa menghampiri anaknya. "Papa... kenape mama lari..." Afiq tersenyum kecil mendergar pertanyaan anaknya.

"Mama malu dengan papa kot. Dah jom kita masuk sayang.." ujarnya lalu Yad didukung.

                             •~•~•~•~•~•~•~•~~•~•~•~•~•~~•~•

"Dah kenapa ni Long...." soal Puan Aishah apabila anaknya tergesa-gesa masuk di dalam rumah. Liya hanya mengelengkan kepala.

"Dah mandi belum ni?" Soal Puan Aishah. Liya hanya mampu tersengih.

"Ishh budak ni. Pi mandi sekarang!" Ujar ibu sambil tangan cuba mencubit perutnya, tapi cepat-cepat dia melarikan diri. Namun salam yang diberikan oleh Afiq mematikan langkahnya. Lalu dia berlari masuk ke dalam bilik ibu yang terletak dekat di ruang tamu. Dia mencapai tuala ibu yang tersangkut di belakang pintu bilik, dan cepat-cepat dia ke muka pintu. Dia dapat lihat dari celah langsir, Afiq mendukung anaknya.

"Waalaikumusalam, Ehh Fiq masuk lah" Puan Aishah mempelawa Fiq masuk ke dalam rumah.

"Ibu sihat?"soal Afiq sambil menyalami tangan bekas tangan ibu mertuanya.

"Duduk la dulu Fiq, ibu buat air"

"Takpa la bu, Fiq kejap je ni" Tolak Afiq. Liya menarik nafas lega. Baguslah kalau Afiq menolak.

"Papa balik dulu ye sayang, nanti papa datang lagi" ujarnya sambil mengusap lembut rambut anaknya.

"Janji.." Soal Yad. Afiq menganguk sambil tersenyum.

Setelah dia yakin Afiq sudah keluar dari rumahnya, dia keluar dari bilik ibu. Dia menghampiri Yad yang sedang melambai Afiq.

"Yad......" Yad berpaling kearahnya sambil tersenyum kepadanya.

"Mama rin..." Tiba-tiba ibu memotong percakapannya.

"Yad.. sini kat mak tok , kita makan jom.." Ajak ibu lembut.

"Mama jom kita makan sekali.." Fayyad mengajaknya pula.

"Yad kita makan dua je, Orang tak mandi, mana boleh makan" Ibu memerlinya. Liya tersengih. Ibu terus menarik tangan cucunya ke dapur.

Dia melangkah naik ke biliknya. Lalu dengan malas dia baring di katil sambil merenung siling. Kearkaban Afiq dengan Yad membuatkan hatinya semakin berbunga-bunga. Alangkah baiknya kalau setiap hari dia boleh menatap wajah Afiq seperti dahulu. Aduhhh indahnya. Tiba-tiba telefon berbunyi mematikan lamunannya. Tanpa melengahkan masa, dia terus mengangkat panggilan itu.

"Woi..Long asal lambat sangat sampai..?" Soal Angah terus tanpa salam.

"Sampai mana ni?" Soal dia balik.

"Sekolah laa.. hari ni kan ada perlawanan bola jaring.." Liya terdiam.

"Jap.. Along jangan cakap along lupa..Kan Angah dah...." berdesis telinganya apabila suara Angah makin tinggi.

"Soory Ngah, Along lupa.. kejap along nak bersiap, Setengah jam along sampai...." Laju dia memotong kata-kata Angah dan tidak tunggu lama, terus dia memutuskan panggilan itu. Dia terus mengambil tuala dan mandi dengan secepatnya mungkin. Dia dah macam lipas kudung bersiap dalam keadaan kalut-kalut begini.
                           •~•~•~•~•~•~•~•~~•~•~•~•~•~~•~•

"Ibu...." laung Liya dari ruang tamu. Dia membawa kakinya ke dapur.

"Ibu tolong jaga Yad kejap, along nak pergi sekolah Angah" ujarnya sambil mengambil roti telur dan terus masuk ke dalam mulut.

"Ibu ada kelas mengaji dekat masjid petang ni lah, Long.." bagitahu ibu. Dia sudah mula menggaru-garu kepalanya.

"Macam mana ni bu..." Ibu menjongketkan bahu.

"Bawak je la Yad ke sana, nanti suruh Angah jaga.. " Ibu memberi cadangan.

"Betul juga kan? Dah Yad jom, lambat dah ni.." Tangan diangkat, untuk melihat jam di pergelangan.

Terus dia masuk di dalam kereta dan Yad diletakkan di dalam seat baby. Lalu dengan tergesa-gesa dia memasukkan kunci untuk hidupkan enjin kereta. Namun enjin keretanya tidak dapat dihidupkan Sekali lagi dia memulas kunci keretanya. Kereta masih juga tidak dapat dihidupkan juga. Dia mula panik sehingga dahinya berpeluh. Lagi sejam sebelum perlawanan bola jaring anak murid Angah akan bermula. Dia mendukung Yad lalu keluar dari kereta.

"Kenapa ni Long?.." Soal ibu di muka pintu rumah.

"Kereta buat hal bu, Tak boleh start" Dia dah mula panik.Seketika kemudian dia terdergar bunyi motor abah masuk ke dalam pagar rumah. Dia dapat lihat adik yang menunggangnya.

"Kenapa ni Long?" Soal adik sambil menanggalkan topi keledarmya.

"Kereta along buat hal, Dah la hari ini ada perlawanan penting"

"Tak pa la Long biar adik hantar" usul adik.

"Adik kan ada tuisyen hari ni, adik hantar je lah along dengan Yad dekat KTM je lah"

"Sempat lagi ni Long, train dari Tasek Gelugor ke Bukit Tengah pukul 3.45, Lagipun kalau nak train cepat sampai sikit, dalam 25 minit." Bagitahu ibu.

"Boleh juga.."Dia tersemyum lega.

"Kejap adik ambik helmet"

"Bawa moto slow sikit dik, Jangan laju sangat " sempat lagi Puan Aishah bersuara. Liya hanya tersenyum melihat ibu berpesan kepada adiknya. Sikap terlebih risau ibu sudah kembali.

Insha Allah, ibu !" Angguk adik.

Akan ku pujuk hatimuWhere stories live. Discover now