Terkaku Qayyum di penjuru wad kecemasan. Sejak tadi dia hanya berdiri di sini. Kakinya tidak cukup kuat untuk melangkah. Setibanya dia dan Angah di hospital terus Angah menerpa dan memeluk ibu. Hancur luluh hatinya saat melihat ibu dan Angah menangis teresak-esak di bangku hospital. Suara tangisan ibu dan Angah membuatkan badannya menjadi lemah secara tiba-tiba. Air matanya tidak dapat lagi ditahan dari jatuh. Hati siapa yang tak hancur bila orang yang kita sayang pergi untuk selamanya. Dia tak cukup kuat untuk berhadapan dengan semua ini. Dia hanya mampu menundukkan kepala dan cuba mencari kekuatan bagi menyangkal ini semua hanyalah mimpi.
Sentuhan di bahu membuatkan dia tersentak.
Cepat-cepat dia mengelap air mata di wajahnya sebelum berpaling."Chik...." panggil Adli dengan pandangan penuh tanda tanya. Terasa pelik apabila Angah hanya menghantar mesej menyuruhnya datang ke sini tanpa memberitahu apa-apa.
Tanpa sebarang kata, terus Qayyum memeluk tubuh adiknya.
"Kenapa ni chik?.." soal Adli yang terpinga-pinga. Kebisuan Achik membuatkan hati tidak sedap. Anak matanya tiba-tiba menangkap susuk tubuh ibu yang cuba menenangkan tangisan Angah. Tubuh Angah didakap oleh ibu sambil tangan ibu menggosok perlahan belakang kakaknya. Serta merta dadanya berdegup kencang. Bahu abangnya ditepis perlahan dan terus kakinya melangkah mendekati ibu.
Adli tersentak tidak terkata. Dia bagai tidak percaya apa yang diberitahu oleh ibu. Beberapa kali dia menggelengkan kepala untuk menidakkan ini semua.
Terus Qayyum menerpa adiknya. Mujur dia dapat menangkap bahu adiknya dari terduduk ke lantai hospital.
"Innalilahi waninnailaihi rajiun..." kedengaran sayup sayup suara adik berkata sambil mengelap air matanya dengan tapak tangan. Dipegang kedua-dua bahu adiknya bagi menenangkan adiknya walaupun dirinya juga dalam kesedihan yang amat sangat. Betapa dia sendiri juga tidak kuat untuk menerima takdir ini.
"Bawa bersabar dik...." ujar Qayyum sebak. Air matanya juga tidak dapat ditahan lagi dari mengalir. Pantas dilap air matanya.
Suasana hiba mula menguasai suasana di ruang ini. Hanya kedergaraan tangisan Angah yang membuatkan hatinya semakin rapuh. Saat itu ibu semakin kelihatan tenang sambil mulut ibu terkumat kamit menyebut kalimah istighfar. Namun, di sudut hati ibu siapa yang tahu. Wajah ibu yang menyimpan segala pilu itu direnung sayu. Tabahnya ibu.
"Biar Achik masuk uruskan semua ni bu." ujar Qayyum setelah dirinya terasa tenang. Ibu juga menganguk dengan tenang membuatnya dirinya diberi sedikit kekuatan. Belum sempat dia melangkah ke dalam pintu wad itu. Kelihatan Angah menerpa ke arah jururawat yang sedang menolak kerusi roda. Pantas Angah mengantikan jururawat itu menolak along. Kelihatan dari jauh along hanya menunduk wajah ke bawah. Sayu hatinya saat memandang kepala dan tangan alomg berbalut.
Liya memejam matanya rapat, namun air matanya tetap juga mengalir di pipinya. Hiba yang tidak tertanggung mula menyelubungi hatinya. Terngiang-ngiang suara abah memanggil di telinganya. Dadanya semakin sebak dan seluruh tubuhnya bergetar. Kejadian tadi masih terbayang-bayang di matanya.
Ponnn... pon" bunyi hon kereta yang berpanjangan membuatkan dia menoleh ke arah sisinya. Sebuah kereta meluncur laju ke arahnya.
Hanya mulutnya sempat menyebut kalimah Allah sebelum telinganya dapat menangkap bunyi hentakan kuat dan bunyi kaca berderai. Seluruh badannya terdorong kebelakang. Terasa badannya melayang jauh. Sedar-sedar, tubuhnya terbaring lemah di atas jalan raya. Belakang kepalanya yang terhantuk terasa sangat pedih. Terasa cecair pekat mengalir dikepalanya membasahi tudung. Kepalanya juga terasa berpusing-pusing. Matanya mulai kabur namun masih dapat melihat susuk abah yang berlari menerpa ke arahnya. Tiba-tiba terdengar bunyi tayar lori berdecit akibat brek yang ditekan secara mengejut dari arah bertentangan. Dia ingin menjerit, tetapi seluruh tubuh seakan menjadi lemah dengan tiba-tiba. Dalam sekelip mata, tubuh abah melayang menghempap jalan raya.
Tubuh menggeletar. Ditolak tangan ke jalan untuk menampung badan untuk bangun. Kakinya digagah untuk berdiri. Lututnya juga terasa lembik. Dia hampir rebah mujur ada orang sempat menyambut tubuhnya. Ditepis tangan orang yang menahan dia dari berdiri semula.
"Kepala adik berdarah ni! Jangan banyak bergerak.." langsung tidak dihiraukan, orang yang cuba membantunya.
Matanya hanya tertumpu pada tubuh abah yang dikerumuni orang ramai. Digagah juga kakinya melangkah ke arah itu. Dengan langkah yang semakin memberat, dia memaksa kaki melangkah lebih laju. Ditolak tubuh orang yang memenuhi tempat itu. Dari celah-celah orang ramai terlihat sekujung tubuh berlumuran darah terbaring lemah. Kakinya terasa lembut secara tiba-tiba terduduk lemah di sisi abah.
"Abah....." panggilnya saat melihat wajah abah terpejam. Namun tiada reaksi dari abah. Kepala abah dipangku sebelum diletakkan lembut di atas lengannya. Tiba-tiba kelopak mata abah terbuka perlahan.
"Abah. Bertahan bah...." ujarnya tersedu-sedu. Dia mengetap bibir bagi menahan sendu. Sedaya upayanya cuba dia menahan air matanya daripada menitis.
"Long..." Suara abah perlahan memanggilnya. Tiba-tiba bibir abah bergerak seperti hendak mengatakan sesuatu. Terus didekat telinganya ke bibir abah.
"Allah akan selalu ada dengan kita, Long.." suara abah kedengaran sayu dan tersekat-sekat. Tiba-tiba darah mula mengalir keluar dari mulut abah.
Tiba-tiba seorang pak cik mencelah lalu mendekati abah. Pak cik itu mendekatkan bibirnya di telinga abah. "Laa ilaa haillallah.." bisik pak cik itu di telinga abah.
Dia tak mampu lagi tahan air matanya. Wajah abah yang terpejam dipandang sayu. Hanya bibir abah di lihat bergerak mengikutnya melafazkan shahadah sebelum menghembuskan nafas terakhir di hadapan matanya.
Done🧩 jangan lupa vote dan komen.
YOU ARE READING
Akan ku pujuk hatimu
RomanceMahligai indah Mariam Eiliya dan Afizul Afiq yang dibina atas dasar cinta, mula retak setelah kehilangan anak mereka. Maryam Eiliya menyalahkan suaminya atas kematian anaknya. "Kau tanya aku kenapa?, kau penyebab anak aku mati. Semua ni salah kau...