Bab 20

865 28 18
                                    

Arghh.. Pedulikanlah si Emir ni! Dah lambat tau! Pegang jelah buku tu sampai grade! Ambil lah buku tu! Umairah tak perlukan pun. Buku tu dah tak penting. Laju Umairah mengatur langkah melintasi Emir. Emir menoleh ke belakang. Ke arah Umairah yang makin menghilang. Aik? Blah macam tu je? Sengal betul.

Syuhara tak puas hati. Rasa macam nak balas dendam kat Mikhail tu. Tak guna betul. Muka je handsome tapi perangai tak semenggah. Kau ingat kau handsome kau boleh buat apa je ke? Aku rasa nak cepuk cepuk kepala kau! Urghhhhh.. Khayalan Syuhara membuatkan fokusnya pada latihan teaternya terganggu. Encik Yusof yang lembut dan juga merupakan pelatih teater mereka itu berulang kali memarahi Syuhara. Nasib baik Encik Yusof tu lembut ala adik-adik kalau garang, tegas mau menangis Syuhara kat situ. Encik Yusof marah pun tak macam orang marah. Rasa nak gelak lagi adalah.

Sekujur tubuh itu lena dari semalam lagi. Matahari dah terpacak atas kepala pun tak reti nak bangun lagi. Nuqman bergerak ke kiri dan kejap ke kanan. Nazrin menggeleng. Penat main bola tak habis lagi la ni. Dah dua hari terjengkot-jengkot. Dah la Nuqman tak pergi klinik ambil mc, selamber dia je ponteng kelas. Naufal tiba-tiba muncul di hadapan pintu bilik. Nazrin yang sedang sibuk memetik gitar sambil memerhatikan Nuqman itu, menoleh ke arah pintu.

"Dah pukul berapa ni? Kenapa Yad tak balik lagi ni? Yad kata kejap je kan.. Tak sampai petang macam ni.."
Ujar Naufal.
"Alah.. Dia pergi dating kot dengan Ed tu.. Sambil menyelam minum air.."
Balas Nazrin.
"Aku take sedap hati laaa Yien.."
"Kau ni Pal.. Selalu kau yang suruh kitaorang husnudzon.. Sekarang kau pula gelabah. Dah dah.. Yad tu dah besar tau laa dia jaga diri.. Macam ni, kalau dah malam dia tak balik juga baru kita cari dia.."
"Aku risau ni Yien.. Takpelah kita husnudzon lah kan.. Aku nak solat zohor kejap.. Berdoa semoga Yad tak apa-apa.. Tu gerak Man tu.. Tido tak ingat dunia.."
Bebel Naufal dan terus berlalu.

Hampir dua jam jugalah Aryana menyengih tak henti. Membelek-belek teddy bear yang diberikan oleh Ilham tempoh hari sambil membalas-balas whatsapp. Nadrah baru pulang. Masuk saja ke dalam bilik, dia berbulu melihat Aryana tersengih-sengih sebegitu. Menyampah tengok. Taktaulah cemburu ke apa, tapi memang menyampah lah tengok!

"Alaaa.. Kau tak payah nak suka sangat.. Tak lama mana laa tu, kenapa lagi putus laa tu.."
Perli Nadrah. Aryana menoleh. Eh, melampau pula dia ni. Dah kenapa nak perli perli orang nak sakitkan hati orang pula ni?
"Kau kenapa Ara? Aku tak kacau kau pun kan.. Doa baik-baik dah la.."
"Aku ingatkan je..."
Nadrah terus berlalu ke kamar mandi. Puas rasanya dapat sakitkan hati Aryana. Tiada orang boleh bahagia saat aku tengah terluka. Bisik hati Nadrah.

Macam pelik je jalan ni. Dah la penuh semak samun. Setinggi kereta pula tu. Jalan pun sempit macam jalan untuk motor. Betul ke jalan yang Nurani bagi ni? Curiga betullah. Dari tadi tak jumpa jalan keluar apatah lagi perkampungan dan apatah lagi rumah orang. Adrina dah mula seram sejuk. Nampak je kasar, tapi penakut yang amat dia tu!

"Wei Yad.. Kau nak bawa aku pergi mana? Kau nak apa-apa kan aku ke?!"
Adrina menarik lengan bajunya bersedia nak bertumbuk.
"Apa hal pula.. Aku ikut jalan yang Nura bagilah ni.. Tolong jangan sangka buruk kat aku boleh tak?"
"Yad.. Aku rasa kita dah sesat ni Yad.."
"Aku pun rasa macam tu.. Nah, kau tolong telefon Emir jap.. Aku nak minta tolong.. Cari situ Emir roommate.."
Ziyad menghulurkan telefon bimbitnya kepada Adrina. Adrina menyambut. Mencari kontak nama Emir roommate. Nah! Jumpa! Terus Adrina menekan butang call. Tapi.... Sia-sia! Line tak ada!
"Yad.. Line tak ada Yad..."
"Kau try call Man pula.. Aku save Man Housemate.."
"Yad.. Line tak ada.. Nak call macam mana.."
"Alaaa Ed.. Aku tak dapat fikirlah sekarang ni.. Macam mana?"
Tiba-tiba otak Ziyad gagal berfungsi. Dah takde line, nak call orang lain apanya pula! Adrina sekadar menjawab dengan mengangkat bahu. Tak tahu juga! Jalan apa yang kita lalu sekarang ni?! Huwaaaaaaa nak nangis!

Budak DegreeWhere stories live. Discover now