Chapter 6

679 41 28
                                    

En een week later vertrokken James en Lily naar de bruiloft van Petunia. De bruiloft zou om twee uur beginnen zou laat in de avond eindigen. Lily en James zouden bij Lily's opa die avond verblijven. Natuurlijk in een aparte ruimte.

Lily droeg een jurk dat ze kon lenen van Loren. Het was een prachtige kante jurkje in de kleur van haar ogen. En aan de onderkant waren figuurtjes uitgesneden. Ook al was er iets aan Loren wat Lily haatte, toch had ze er geen bezwaar tegen dat ze een jurkje mocht lenen. Ze had altijd van die leuke dingen die Lily niet had.

James droeg een blauw pak die hem helaas verschrikkelijk goed stond. Zijn haar heeft hij met al zijn kracht in model proberen te brengen zonder enig succes. Het was er tenminste wel een beetje netter uit dan wat hij meestal op zijn hoofd droeg.

Petunia's bruiloft was in een woord prachtig. Ze had alles waar een meisje van droomde. Ze had een mooi boeket in haar handen en een prachtige jurk waar iedereen jaloers op was. Voor het eerst zat Petunia helemaal in de spotlights. Ze was nog steeds niet een schoonheid, maar ze had de look, het eten en de sfeer. En alles erom heen.

Petunia was niet het soort type mens die je in de spotlight moest zetten. De hele avond praatte Petunia over zichzelf en hoe ze haar gelukkig leventje met Vernon zag. Lily, die deed alsof ze aandachtig luisterde, viel bijna elke vijf minuten bijna in slaap. Als het zover was stompte James zachtjes tegen haar aan om aan te geven dat het niet de juiste moment was om in slaap te vallen.

James begreep pas om elf uur wat Alice bedoelde met monster. Toen alle gasten niet luisterde, en iedereen dacht dat hij niet luisterde, liet Petunia haar waren ik zien. Ze was gemeen tegen Lily. En James was verrast dat Lily zich taai hield. Elke keer wanneer ze boos werd op James liet ze zien dat ze niet bang was voor niemand. Ze gaf liefde aan iemand die het niet verdiende. Petunia noemde haar jongere zusje een freak en lachte haar uit om het feit dat ze met een knappe gast (bedankt voor het compliment) de ik indruk kon maken dat ze geen freak was. Wat Lily niet wist was dat Petunia gewoon wilde dat Lily niet bij de afsluiting aanwezig zou zijn. En het lukte, want nadat Petunia haar laatste gemene woorden vol met speeksel in Lily's gezicht spugde vertrok Lily samen met James naar het huis van haar Opa.

Omdat haar opa nog op het feestje zat en ze hem niet wilde storen liepen ze naar Lily's opa zijn huis. 'Ik heb het gesprek met Petunia gehoord'.

'Oh'.

Dat was het enige wat Lily kon uitbrengen zonder in huilen uit te barsten. Sterk blijven Lily, sterk blijven. Maar juist omdat Lily zich zo tegensprak in haar gedachten knalde ze tegen een paaltje aan. En Sirius had gelijk. Want James was daar voor haar.

Nog voor dat ze de bij haar opa's huis waren wist James alles over Lily en haar jeugd. Hij wist hoe ze Severus had leren kennen en begreep eindelijk hoeveel hij eigenlijk voor haar betekende. En over Petunia die altijd al in de spotlights heeft willen staan en het niet kon verdragen dat er iemand was waar iemand trots op kon zijn. Zoals Lily.

'Ze is jaloers... omdat hij bijzonder bent en zij maar een Muggle meisje die net getrouwd met een man die een eekhoorn op zijn gezicht heeft geplakt'. Lily moest lachen. 'Dat heeft Severus ook eens keer gezegd toen we elf waren, maar toen was ze nog niet getrouwd.

'Vind je het moeilijk dat ze is getrouwd'. Het antwoord op die vraag is Ja. Ze vond het enorm moeilijk dat haar oudere zus was getrouwd, maar ze had er geen reden toe. En ze wist ook niet waarom. Lily besloot dat James niet alles hoefde te weten en schudde toen haar hoofd.

Nadat James de logeerkamer was ingedoken om te gaan slapen kwam haar opa thuis. Lily had voor zichzelf thee gemaakt en maakte het zichzelf gemakkelijk op de bank. 'Hoi lieverd, je hebt de afsluiting gemist'. Op dat moment besefte Lily waarom Petunia haar zoiets flikte. Ze wilde haar er niet bij. Of haar mede freak tovenaar dingen.

'Ik ben blij dat jij iemand beter dan Vernon kan vinden. Die James is een goede jongen en ook nog eens elegant en knap'. 'James is niets minder dan een klasgenoot'. Haar opa dacht na. Hij wilde blijkbaar iets belangrijkbelangrijks vertellen, maar wist niet hoe. 'De beste relaties komen voort uit haat'. 'Dat is onzin'.

'Als je iemand lang kent en diegene en irritant joch vind dat heb je het zwaar te pakken. Want Lily-Flower (Ja, haar opa had de bijnaam van James gepikt nadat ze vertelde over haar bijnaam) als je iemand haat zie je die persoon bij zijn slechte kant. En als je die persoon ontmoet met zijn slechte kant weet je wat je te wachten staat. Je bent voorbereid en je weet wanneer je moet ingrijpen of als diegene boos wordt wat er dan gebeurd. Ik vind dat je James een kans moest geven'.

'Dat ze Sirius ook al'.

'En had hij gelijk?'

Lily wist best dat Sirius gelijk had over James. Dat er een andere kant was dat Lily nog niet kende, maar iedereen behalve zij al van wist. Ze moest het alleen leren kennen. Maar ze had geen zin om voor de jongen die haar zeven jaar vastberaden mee uit vroeg te vallen.

'Het moment dat ik wist dat ik verliefd was op je oma was na dat ik al haar na en voordelen op een briefje had geschreven. En toen erachter kwam dat haar voordelen het meisje was waar ik van hield'.

'En de nadelen?'

'Nadelen zijn er, mijn liefste, om het voordeel van een persoon nog mooier te maken. Niemand is perfect. Probeer nooit van een mens een perfect persoon te maken. Alleen zo maak je iets wat goed is kapot'.

Met die wijze viel Lily voor het eerst ik in twee weken meteen en vredig in slaap. Maar ze wist wel dat haar opa het verkeerd had. Ze was vastbesloten. Zij en James zouden nooit, maar dan ook nooit iets krijgen.

Jily Lovestory Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu