Chapter 3

792 42 5
                                    

Omdat de Headboy en Headgirl een eigen kamer kregen was het tijd om afscheid te nemen. Lily staarde naar haar bed met haar naam erop. Zes jaar lang lag ze naast haar beste vriendin. Als Lily en nachtmerrie had gehad dan kwam Alice naast haar liggen en begon te praten over haar moeder die koekjes had laten verbranden of over haar vader dat haar vader altijd grappen met haar uithield of haar broertje weer eens haar sieraden had gestolen om te doen als hij Alice was. Dan zouden ze alle op de bank lachen om te kijken naar haar broertje met een jurk aan en een hoog stemmetje. Automatische moet Lily glimlachen bij het idee dat Petunia zo iets zou flikken. Wat zou ze zeggen? Ze waren thuis niet zo close als bij Alice thuis.

Een keer eerder was Lily bij Alice thuis geweest. Haar moeder had al grijze haren, maar een gelukkige glimlach. En ze keek altijd zo blij naar haar man. Zo had haar moeder nooit naar haar vader gekeken. En Xander hield van haar zus met heel zijn hart. Hij was dan misschien een snul hij schreeuwde niet naar zijn zus dat ze alle aandacht opzocht of dat hij anders was. Hij had zelfs een droom in de Muggle wereld. Hij wilde het theater in. Ze hielden van elkaar op een totaal andere manier dan wat Lily thuis gewend was. Ze schrok dan ook toen haar moeder Lily een knuffel gaf. Alice lachte achter haar moeders rug om het rare gezicht dat Lily trok.

'Ben je hier nog steeds. Ik dacht dan je allang was vertrokken. James heeft zijn spullen als gepakt'. Het was Loren. Loren Heather mocht ik op de een of andere manier niet. Misschien omdat ze zo knap was. Ze had een licht bruine huid en glanzende zwarte krullen. Ze was Itiliaans en scoorde goed bij de jongens. Ook Loren had een gelukkig familie die altijd brieven naar haar schreven om te zeggen hoe trots ze op hem waren. Lily's familie wist wel hoe de post in de toverwereld werkte, maar waren te druk met zichzelf bezig om zich daar nu druk over te maken. Alleen haar opa schreef een paar keer per maand om te zeggen hoe het in de Muggle wereld aan toe ging. Lily had ooit verteld dat hij beter zijn pensioen kon afmaken bij een krantenbedrijf, omdat ze hij het nieuws eerder wist dan dat het nieuws werd.

Loren had gelijk en snel vertrok Lily uit haar kamer. Er waren een paar dingetjes dat het hele jaar gewoon op haar kamer bleef. Alle foto's die Lily ooit had gemaakt op Hogwarts en daarvoor waren in totaal zevenennegentig en die kon ze mooi gebruiken om haar headgirl kamer op te vrolijken naar wat zij leuk vond. Alleen dat nam ze mee naar haar nieuwe kamer. Haar koffer stond vast al klaar in haar nieuwe kamer.

Na alle foto's te hebben opgehangen voelde Lily zich inderdaad er beter bij dan toen haar muur nog kaal was. Lily was niet zoals Petunia die nooit iets van heimwee had gevoeld. Lily had er altijd last van gehad. Toen ze eens keer bij haar vriendin Laisa ging logeren zat ze de hele nacht aan het huilen dat ze naar huis wilde. Het verbaasde Lily eigenlijk helemaal niets dat Petunia daar geen last van had. Ze waren immers erg verschillend. Petunia was lang en had vuile blonde haren en, al zeg ik het zelf, heeft een erg lange nek toen al. Ook had ze bruine ogen in plaats groen. Petunia leek erg veel op haar ouders. Mensen keken altijd raar op als ze erachter kwamen dat Lily echt de dochter was van meneer en mevrouw Evans. Er glipte een traantje over de wang van Lily. Lily was niet dom en wist zeker dat er nooit een Xander en Alice in hun zouden bloeien.

Lily had wel een familie lid dat haar zag zoals ze was. Na de dood van oma was Lily vaak langs haar opa gegaan. Hij was gewend om een vrouw om hem heen te hebben en kon zonder zijn vrouw amper iets. Lily leerde hem koken en hoe je de was moest doen. Lily had geregeld dat de buurvrouw een keer per week bij opa kwam kijken of het wel goed met hem ging. In de vakantie ging Lily altijd elke dag naar hem toe. En dat al vanaf haar dertiende.

Lily's haar opa was vroeger net zo rood als Lily. Als hij naar Lily keek moest hij denken aan zijn jongere ik en Lily vond het helemaal niet erg als hij dan verhaaltjes ging vertellen over wie hij in zijn jongeren jaren was. Soms kon hij wel uren oma beschrijven zonder te stoppen. Lily droomde ervan om ooit net zo'n man te vinden als opa. Hij was romantisch voor zijn vrouw en na al die jaren hield hij nog haar. Oma was een knappe vrouw, zei hij. Hij was toen ook verrast dat ze knappe Digory had ingeruild voor hem. Oma zei dat ze voor zijn rode haren en sproeten was gevallen.

'Je lijkt op oma, maar dan met rode haren'. En hij had gelijk. Toen Lily bleef logeren vond ze een doos met foto's in de kelder terwijl ze ontbijt voor opa aan het klaar maken was voor dat hij wakker zou worden. Het waren foto's van oma en hij toen ze zeventien waren. En inderdaad leek Lily op haar. Ze hadden zelfs dezelfde moedervlek op haar wang.

'Headboy en Headgirl...die van vorig jaar vlogen als lovebirds weg'. Het was James die nonchalant met zijn arm bij de deur leunde. 'Als je ons moest vergelijken met vogels zou jij een raaf en ik een roodbosje zijn. Vogels worden alleen verliefd op hun eigen soort''. Lily haatte het als ze weer eens betweterig over kwam dus draaide ze haar rug naar James toe om haar kleren in haar kast te zetten en zodat hij haar huilerige gezicht niet kon zien. 'Er is een reden dat ik voor je deur sta' zei James voorzichtig. 'Volgende week maandag worden de nieuwe spelers gekozen. Misschien als je wilt kun je ook auditeren'.

'Ik kan niet vliegen James'.

'Tuurlijk wel. Dat incident met Alice is verleden tijd'. Wat James bedoelde was dat Lily en Alice in hun eerste jaar met hun bezems tegen elkaar waren gevlogen, omdat geen van beiden hun bezem in bedwang kon houden. Lily wilde net zo vliegen als de bloemen op haar wijsvinger. Ze was dan ook teleurgesteld dat ze geen vliegmateriaal was zoals James. Alice gaf het ook maar op naar haar zoveelste poging. 'Ik ga er over nadenken' zei Lily in de hoop dat James weg zou gaan. En gelukkig verliet James Lily haar kamer en droogde Lily snel haar tranen weg. Lily was erg emotioneel en dat haatte ze.

Lily keek op haar klok en schrok dat het al half een in de nacht was. Ze poetste haar tanden en ging voor het eerst in haar nieuwe tweepersoonsbed slapen die nog lekkerder lag dan haar vorige. Het enige wat ze miste was het gezelschap van haar beste vriendin die waarschijnlijk nog stiekem met Frank in de astronomietoren zat. Lily vroeg zich af hoe het was om een vriendje te hebben. Lily, ookal vond ze zelf van niet, was een knap meisje met een figuur waar elk meisje van droomde. Doordat Lily er zo goed uitzag was ze ook niet super geliefd bij de meisjes die allemaal stik jaloers op haar waren. Over de jongens betreft, die vonden het niet zo erg. Alleen James kreeg wurg pogingen als er weer iemand Lily nakijken.

Lily was niet zo goed in liefdeszaken, dat vertelde Alice al lang geleden toen ze zei dat ze verliefd was op Frank. Ookal klopte haar vermoede ze wist er inderdaad helemaal niets van. Ze had nooit in de gaten gehad dat Severus haar aanbidder was en dat er vele jongens op Hogwarts rondliepen die alles zouden doen voor een afspraakje met Lily zelf, maar niet iedereen zag haar zo.

Jily Lovestory Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu