Bab 9

17 1 0
                                    

*bunyi ringtone Alisa*

"Assalammualaikum Alisaaa ni aku ni Mimi"

"waalaikumussalam mi, ya Allah mi kau kat mana tu? Sihat?

" Lisaaaa aku kat KL sekarang ni. Alhamdulillah sihat. Kau cmne, sihat? Aku dengar kau makin tembammmm. Betul ke? Aku rindu gile kat kauu. Jom jumpa nak tak?"

" sihat alhamdulillah. Ishhh jahatnyaa.Tak kisahla janji aku sihat. Aku pun ofcourse rindu kat kau. Nak jumpa kat mana ni? "

" ofcourselah TS tempat biasa kite. Kali ni aku belanja kau"

"takyahla mi, kau belum abis belajar kan? Aku lah yang belanja"

"nak aku sepak kau ke Lisa? Aku lah yang belanja. Aku yang ajak, kan?"

"okokok. Jangan lah mara"

"mane ade doe. Kau macam tak biasa pulak"

"takdelah aku skrg ni tak cakap kasar sangat mcm dulu dulu huhu"

"hahahaha kau belajar kat upm terus tuka eh. Bguslah. Weh aku takleh lelama sangat ni. Dalam kereta ni. Pape aku bagitahu kat kau."

"okay Mi. Jumpa nanti inshaAllah"

Mimi baru sahaja balik dari Indonesia untuk cuti sem. Dia sekarang buat masa ni mengambil jurusan perubatan. InshaAllah lagi beberapa tahun Mimi akan menghabiskan pelajarannya.

**************

Disebabkan tiada tempat untuk diluahkan perasaan, Alisa menceritakan masalahnya kepada Mimi.

"kau Lisa still suka dia ke? Theheckkk aku tak percaya doe. Kau ni patut nya move on jelah dari dulu"

"tapi dia kan ada bagitahu dia suka kat aku juga"

"memanglah. Entah entah dia confess sebab dia nak lupakan ex dia tu. Kau tahu ade jugak kes bila seorang lelaki ni tak leh move on dia suka kat perempuan lain untuk melupakan yang lain. Kau tahu apa jadi? Dua dua dia suka. End up bila ex datang balik dia tringat lagi kat ex dia dan get back. Kau nak jadi macam tu ke, Lisa? Aku sebenarnya kesian tengok kau ni. Karang nanti kecewa. "

" tapi mi.. Aku percaya dia.. "

" lantak kaulah. Malas nak cakap panjang panjang. Aku bukan ape. Aku risaukan kau je Lisa. Kau ni dahla hati tisu. Mudah terasa. "

"hmmm. Entahla mi. Tapi kan aku dah cakap aku percaya dia. Dia takkan nak sakitkan hati aku pulak. Im his friend, his exclassmate."

"yelah yelah . Lepastu yang kau ni apesal tak balas mesej dia?"

"aku takut lah aku bagi harapan tinggi kat dia. Aku ni insecure ngan diri aku ni. Aku rasa macam tak layak untuk dia. Aku tak perfect mi."

"kau ni aduh kenapa bab macam ni tak pandai hah? Tak semua perfectlahhh Lisa. Kau tengokla sisi baik kau. Aku gerenti kau ok je ngan dia. Kan Allah ada. Mintalah pada Dia. He can ease you. Kau kata sendiri kau cinta Allah? Tapi kenapa bab pengurusan dari Dia kau tak nak yakin yang Dia boleh urus kau? "

" ye Mi. Tapi Mi... "

" hah ni lah sebabnya negative thinking. Be positive Lisa. Kalau kau lemah kau sekarang takde kat sini. Kau kena yakin kau boleh. Perempuan ke lelaki ke dorang kalau dah sayang dia boleh je terima kelemahan dan kekurangan mereka. Macam kau. Kau boleh terima buruk dan baik Nazmi, kan? Apa lah sangat kau punya sakit tu. Sikit je,kan? Kau jangan buat kerja berat dan lasak sangat je. Pedulikan apa orang kata. Kerja tuhan semuanya tu. "

" of course lah aku boleh terima baik dan buruk dia. Tapi dia? "

" ya Allahhhh budak ni. Tadikan aku cakap kalau dia sayang kau dia akan terima kau. Dah fullstop. Talks about different thing, Lisa? Happy things okay? "

" okay mimi"

"weh kau ingat tak time blablabla
....."

Mereka berdua pun menceritakan kisah lawak lawak. Of course Mi tahu bagi Alisa benda lawak dan pengalaman masa kecil yang best best menggembirakan dia. Sebabtu bila dengan Alisa, Mimi suka buat lawak..

Asal Kau BahagiaWhere stories live. Discover now