"mama lisa tanak kahwin lah"
"lisa bagitahu nazmi solid reason kenapa kau reject pinangan nazmi? Kenapa kau tanak kahwin ni. Jodoh da ada depan mata! Kenapa tolak?" tanya kakak Alisa
"sebenarnya.. Saya dah tak ada hati dah dekat dia kak!"
"aik takde hati dah? Kalau kahwin nanti boleh ada hati balik. Ingat balik macam mana kau boleh suka kat dia, Lisa" kata mama.
"takpelah ma, saya memang dah putuskan memang saya tak boleh terima Nazmi. Minta maaf."
Nazmi cepat marah orang nya. Tidak dapat dia menahan amarahnya dia pergi dekat Lisa..
"Kau ni memang lah lisa pendusta! Pendusta! Kau bagi harapan kat aku, aku punya dahla bersedia. Aku tunggu kau juga, bersabar, aku kerja aku kumpul duit. Aku punya expect tinggi nak bina keluarga dengan kau. Lastlast aku datang sini kena hadap macamni, aku, mak ayah aku malu tau tak! KENAPA KAU SANGGUP BUAT AKU BEGINI LISAAAA? "
Tibatiba Nazmi menitiskan airmatanya. Lelaki bukan mudah untuk menangis dan buat kali keduanya Nazmi menangis tapi kali ini berbeza dari yang dahulu . Dahulu, dia menangis di sebalik orang ramai tanpa diketahui orang lain. Kali ini menangis di depan mak ayah nya dan Alisa.
Alisa tak mampu nak berkata apa apa. Dia hanya berdiam diri. Entah mengapa kali ini Alisa dapat menahan airmatanya. Biasanya mudah betul untuk dia menangis. Apatah lagi kalau kes begini.
"nazmi kalau kita tiada jodoh, memang kita tiada jodoh. Awak carilah lah yang lain. Yang boleh buat awak bahagia. Mungkin saya tak dapat nak membahagiakan awak"
"saya tak boleh bahagia dengan awak ke?"
"tak. Sebab saya tahu saya takkan dapat membahagiakan awak, Nazmi"
"boleh tak terus terang kat saya kenapa? Awak takkan tolak saya tanpa sebab yang munasabah. Saya kenal awak Alisa"
Kali ini lisa tidak dapat menahan sebak didadanya. Lalu keluarlah airmatanya,
"saya tak mampu nak bagi kebahagiaan pada awak sebab saya tak akan berada di dunia lama lagi dah, nazmi. Saya akan pergi tak lama lagi" kata Alisa setelah mengesat air matanya.
"apa maksudnya ni Lisa? Mama taktahu pun pasal ni?" sampuk mama.
"mama..haritu kan mama bawakkan Lisa gi hospital, kan? Doktor dah bagi tahu keputusan test Lisa.. Lisa tak bagi tahu mama pun kan apa apa? Sebenarnya..."
"sebenarnya apa Lisa?"
"Lisa ada sakit kanser tulang. Tahap 4. Mungkin tiada harapan dah. Sebab doktor cakap takleh nak buat apa lagi dah" kata Lisa dengan nada serius.
"Apa??????? LISA SAKIT KANSER TULANG? TAHAP 4? KENAPA LISAA TAK BAGITAHU MAMA AWAL AWAL!" jerit mamanya terkejut.
Nazmi tidak dapat berkata apa apa.
"kenapa kau tak bagitahu mama awal awal lisa. Kau sakit seorang kau terima semua ni seorang seorang.. Kenapa Lisa? Mama daddy kan ada. Bagitahu jelah kat kami.."
"ma, daddy, nazmi.. Maaflah segala salah dan silap Lisa pada kamu semua. Mungkin dah tiba masanya Lisa bagitahu semua ni sekarang ni juga. Sebab tu Lisa taknak kahwin dengan Nazmi! Cukuplah saya yang derita dengan sakit ni! Derita nya saya sakit ni siapa tahu? Even saya bagitahu pun ada boleh ubah apa apa ke? Sakit ni boleh hilang ke? Dan Nazmi awak sanggup ke kahwin dengan orang macam saya ni yang akan mati bila bila je? Tak? Kan? Awak Nazmi bukan tahukan perasaan saya? Awak hanya pikir diri awak je kan? Ada awak tahu apa yang terbuku dalam hati saya? TAK. AWAK PIKIR DIRI AWAK JE. "
" awak salah Alisa. Awak je yang tanak bagitahu derita awak. Macammana saya nak faham kalau awak saya sendiri tak bagitahu. Macammana nak faham? Awak da besar Lisa awak boleh fikir. "
" jadi sekarang ni bila awak dah tahu saya bakal mati tak lama nanti apa awak boleh buat? Awak still boleh terima saya ke? "
"..... " Nazmi terdiam seketika.
" Awak tak cinta saya pun, kan? Kan? "
" kenapa awak cakap macam tu? Tak nampak ke usaha saya ni nak kahwin dengan awak? Awak buta lagi ke? "
" Saya cinta kat awaklah saya lepaskan awak Nazmi. Saya sanggup lepaskan awak untuk awak berbahagia"
"jadi awak fikir saya berbahagia la bila saya cari orang lain kahwin dengan orang lain? Dengan awak derita sakit.. Ingat saya dapat bahagia ke!!!!!? SAYA KALAU LAH BOLEH BERBAHAGIA DENGAN ORANG LAIN SAYA TAK DATANG SINI UNTUK MEMINANG AWAK LISA! DAHLA LISA TOLONGLA JANGAN SAKITKAN DIRI SENDIRI. SAYA PERASAN AWAK NI PENIPU. TIPU DENGAN DIRI SENDIRI!jangan jadi bodoh kata asalkan bahagia sebenarnya tak bahagia pun lahh. Dah saya tak kisah awak sakit ke tak sakit ke saya nak pinang juga. Awak mana tahu Allah panjangkan nyawa awak lagi. Itu semua kerja tuhan Lisa. "
" awak tak faham saya Nazmi. Saya menderita sakit sekarang ni. Awak nampak je saya okay tapi sebenarnya saya sakit. Saya terpaksa menahan sakit saya.. Saya tak sanggup lah kita berhabis duit lepastu saya mati macam tu je. "
"kan saya cakap itu semua urusan Allah"
Tibatiba Alisa rasa sakit pada tulangnya lalu jatuh pengsan..
"ouch sakitnya"
"ALISA!!!!" jerit semua orang dalam rumahya.
YOU ARE READING
Asal Kau Bahagia
RomanceMenceritakan kisah seorang gadis yang ingin membahagiakan semua orang yang dia sayangi. Cerita ini tiada kena-mengena dengan yang hidup ataupun yang mati.... jika ada yang sama mungkin hanyalah kebetulan. Inspired by lagu Asal Kau Bahagia by Armada