36-MIANG

2.9K 153 21
                                    

Ryan menatap wajah isya yang terbaring lemah diatas katil tidak menyedarkan diri.

Air matanya mengalir.

"Saya tak sangka...tsk...selama hari ini..orang yang saya cinta,orang yang saya rindu sebenarnya ada dekat dengan saya.."kata ryan perlahan.

Dia mengucup lembut dahi isya.

Mikael masuk ke dalam bilik wad isya.Dia memandang ryan yang berada disisi isya.

"Ryan.."panggil mikael.

Ryan menoleh kebelakang.

"Sini aku cakap dengan kau"kata mikael lalu duduk diatas sofa yang terletak didalam bilik ini.

Ryan pun pergi kearah mikael,lalu duduk disebelahnya.

"Apa?"tanya ryan.

"Aku mintak maaf sebab rahsiakan pasal aira masih hidup...aku pun tak sanggup nak bohong kau,tapi aku terpaksa..."pinta mikael serba salah.

"Tapi kenapa?kenapa korang buat macam ni!aku setengah gila ingat aira dah mati"kata ryan lalu mengeluh sedikit.

Mikael mengambil nafas.

"Kau tahu kan,isya pernah koma lama?"kata mikael.

Ryan menganggukkan.

"Lepas sedar dari koma,dia dah lain...dia bukan aira yang kau cinta,dan orang yang kami sayang,tapi dia seseorang yang baru"kata mikael tergantung.

"Orang baru?"tanya ryan.

"Haah,orang baru.Kau mesti fikir yang isya cuma tak ingat kau sorangkan?Kau tahu tak,waktu dia sedar dari koma...dia langsung tak ingat kitaorang semua, termasuklah papa dan mama"jelas mikael.

"Kalau waktu tu, kitaorang cakap yang dia dah kahwin dan pernah gugur...kau rasa dia boleh terima ke?aku rasa tak ryan!kau kata kau setengah gila,kalau dia..aku rasa dah gila meroyan"sambung mikael.

Ryan sebak mendengar penjelasan mikael.

"Kenapa semua ni berlaku dekat diri aku..kenapa banyak ujian yang kami dapat?"kata ryan.

Mikael mengosok perlahan bahu ryan.

"Sabar ryan...aku tahu kau rasa sakit dengan semua ni,tapi percayalah... mungkin ada hikmah disebalik semua ini, supaya kita lebih menghargai seseorang"nasihat mikael.

Tetiba suara isya kedengaran.

"Ryan!Ryan!"mengigau isya.

Ryan dan mikael meluru pergi ke katil isya.Dia melihat wajah isya dahi berkerut.

"Aira.."panggil ryan sambil mengusap wajah isya.

Dalam samar-samar cahaya,matanya perlahan terbuka.Dia melihat ryan dan abang mikael ada di sisi katil.

"Sayang oke---"kata ryan terhenti.Dia terkejut,apabila isya tetiba memeluk tubuhnya.

"Hiks...hiks..."bunyi tangisan isya.

Ryan mengosok perlahan belakang badannya.

"Kenapa ni?"tanya ryan.

"To---tolong jangan tinggalkan ss--saya...hiks...hiks..."kata isya dalam sendu.

Mikael yang memandang ryan,mengangkat sebelah kening bagi isyarat. Kenapa tu?

Dia mengangkat bahu,menandakan tidak tahu.Dia sendiri pun hairan tetiba isya kata begitu.

"Hey...saya takkan tinggalkan awak la,kenapa cakap macam tu?"pujuk ryan lalu melonggarkan pelukkan isya.Tanganya naik mengelap air mata yang mengalir keluar.

B2:DIA ISTERI KAU[HOLD]Where stories live. Discover now