När jag granskat mitt hår in i minsta detalj så börjar jag fylla i sminket. Skarpa ögonbryn, skuggad ögonskugga och mascara. Jag ser ganska häftig ut. Min mobil plockar jag upp, tar några selfies och lägger sen ut en av de på instagram med texten "don't fuck with My feelings, Im tough". Jag ser rakt in i kameran. Ett höjt ögonbryn och ett lätt flin på läpparna. Det sista som syns är mina nakna axlar.
Jag går in i mitt rum med handduken lindad runt min kropp. Allt känns lättare av någon anledning. Jag är fortfarande livrädd, men jag är inte svag. Det är det viktigaste.
Jag klär på mig ett par svarta shorts och ett linne med KISS's märke på.
"Hej älskling är du hemma?" Mamma. Hennes skrik studsar genom huset. Jag går snabbt ner för att få hennes reaktion över mitt hår överstökad. När jag möter henne så stirrar hon bara på mig. Om det är bra eller dåligt går inte att urskilja. Hon älskade mitt långa hår. Nu betraktar hon mitt korta.
"Vad har hänt?" Suckar hon bara.
"Ingenting eller vad menar du?" Svarar jag snabbt för att hon inte ska bli misstänksam.
"Du har klippt av ditt älskade hår. Något måste ha hänt." Svarar hon bara. Hon är inte arg.
"Jag..." Vad ska jag säga? Jag älskade mitt hår. "Tröttnade." Nej det gjorde jag inte. Jag spänner händerna så knogarna vitnar av nervositet. Hon får inte fråga hur jag mår.
"Tonåringar alltså... När jag var som dig så färgade jag håret kolsvart." Hon trodde på det. Jag behövde inte prata mer med henne. Jag vänder mig om och börjar gå mot ytterdörren. Samtidigt som jag känner lättnad fylls jag av dåligt samvete. Mamma och jag har inte längre den bra relationen vi hade för ett år sedan. Hon försöker men jag orkar inte. Hon har ju hennes kille. När han kom in i bilden så förändrades allt. Mammas och mina filmkvällar förändrades till ensamma kvällar för mig när mamma var på middag. Såklart är jag glad för hennes skull, men jag känner mig utbytt. Hon har redan glömt pappa. Det är det som är värst. Pappa flyttade ihop med en plastig yngre (såklart) tjej. Mamma har alltid gillat killar med bra ekonomi om jag säger så.
Så fort jag kommit ut så känner jag mig fri. Det kanske är håret eller sminket, men det känns som att jag är ett nytt mig. Iallafall utåt. Mobilen plingar till. Ett sms.'Emelie Foooer'-Kan du komma förbi studion idag?? Jag tror att killarna kommer hälsa. Du har ju inte träffat dem.:(-
Jag vill nästan säga sanningen. Men jag känner inte Emelie så bra. Vi är nära vänner, men inte så nära. Om det läcker att killarna träffat mig så blir det drama. Väldigt mycket drama. Jag skickar snabbt iväg ett ja. Jag skulle vilja träffa Felix igen. Han är så gullig. De andra killarna med för den delen. Jag hoppas att Ogge inte ska hälsa sen går jag mot tunnelbanan. Varför är jag sur på honom? Vi hade känt varandra i typ en vecka. Typ hånglat en gång. Jag var bara ett ligg. Jag var för lätt att charma när jag var så svag. Jag blev inte kär. Eller? Nej det blev jag inte. Kan inte blivit det. Men det slår mig varför jag är sur på honom. Eftersom att han lekte med mig. Han låtsades att jag var något. Men det var jag inte. Punkt.
Jag viftar bort tankarna när jag satt mig ner på tunnelbanan. De blå stolarna med motiv målat av Lasse Åberg. Det är tråkigt att se på. Sorgligt att se. Senaste gången jag åkte tunnelbana var dagen Ogge hittade mig. Då tyckte han synd om mig. Det vill jag tacka honom för. Fast nej, han fick hångla och det var det killen ville. Jag måste inse att han inte är en superhjälte. Han är en falsk kåt idiot.
När jag kommer fram till studion så möts jag av Emelie och hennes kompisar. Jag kramar om alla sådär stelt som man gör när man inte känner varandra. Handen lätt mot ryggen. Någon säger "Hej är allt bra?" Sen svarar man artigt tillbaka och släpper. Detta ska gå på högst två sekunder. Emelie kramar jag om länge, vaggar lite fram och tillbaka och trycker åt lite hårdare. Hon ger mig en komplimang angående mitt hår.
En tjej med lockigt hår några meter bort börjar prata ivrigt med hennes kompisar och gå mot oss och alltså närmare studiodörren.
"Kolla, Ogge kommer! Hilda du måste få en kram!" Fan.
KAMU SEDANG MEMBACA
In your arms
Fiksi PenggemarEn fanfiction om Hilda och Oscar Molander (the fooo)