LORD,PLEASE HAVE MERCY

1.6K 177 40
                                    

Hari sudah beransur siang ketika saya dan Ashley sampai ditepi sungai. Bila saya perhatikan betul-betul, sungai itu adalah sungai yang sama kami temui kemarin. Ashley memilih batu yang agak besar dan rata untuk duduk, saya mengikuti dia dari belakang tanpa berkata apa-apa. Kedinginan embun pagi menusuk sehingga ke tulang sum sum membuatkan kami tubuh kami berdua menggigil kesejukan. Ashley mengengsot lebih rapat lalu memeluk bahu saya. Tangan Ashley sejuk seperti ais. Perlahan saya tepuk lembut tangan dia sebagai isyarat supaya dia terus bertahan sambil saya merenung kosong memandang hutan tebal diseberang sungai.

Hati saya terasa sangat perit, sakit dan sedih mengenangkan diri yang sudah tercemar. Kesucian yang selama ini saya pertahankan musnah direnggut oleh lelaki yang tidak mempunyai apa-apa hubungan dengan saya. Lelaki yang tidak mungkin akan memandang saya dengan sebelah mata sekalipun. Wajah bapa dan mama bermain-main diruang mata saya. Bagaimana saya boleh memandang wajah mereka lagi setelah saya sudah kotor begini? Mana ada lagi lelaki yang sanggup memperisterikan perempuan yang sudah tercemar?? Tanpa sedar air mata mengalir membasahi pipi saya.
“So sorry for what happend to you Bell,” Ashley mengelap air mata saya dengan hujung baju dia, air mata saya mengalir lebih lebat lagi.
“I believe that God let things like this happened because He has a better plan for you in future,”Ashley menyambung lagi.

“Better plan?? Apa yang lebih baik daripada kehormatan saya Ashley??! Apa?? Apa???” saya berteriak kuat penuh emosi sambil menggoncang bahu Ashley dengan air mata yang bercucuran. Dunia saya rasa betul-betul sudah gelap masa itu.
“Dia tau apa yang terbaik untuk ko Bell. Dia tau apa yang terbaik untuk kita semua,”pujuk Ashley lagi tetapi hati saya terlalu pedih. Saya tidak berhenti menangisi keperawanan saya yang hilang dalam sekelip mata.
“Sudah la Bell. Ko seorang perempuan yang kuat. Apa yang kita lalui semalam sangat menakutkan tapi ko masih okey dan hinggakan boleh lagi ko fikir tentang masalah yang ko hadapi. Saya tidak sekuat ko, sampai sekarang saya masih terbayang-bayang mata-mata itu. Buat sementara jangan dulu terlalu fikirkan hal ini. Kita ada masalah yang lebih besar lagi didepan kita sekarang. Will dan Jay entah macam mana sudah keadaan mereka dan Gemima pula masih hilang. Macam mana pun, kita mesti keluar dari hutan ini dengan selamat,” kata Ashley lagi.

Saya terdiam, memang betul juga kata Ashley. Kami harus mencari cara untuk keluar dari hutan ini dengan selamat. Air mata yang yang masih berguguran saya seka perlahan-lahan dan mengangkat muka untuk memandang sekeliling. Rupanya hari sudah semakin siang.
“Bell, macam mana pun kita mesti balik sana pondok semalam. Barang-barang kita masih ada disana dan kita pun tidak tau macam mana keadaan Jay dan Will,” kata Ashley sambil menghela nafas berat.
“Macam mana kalau will masih kerasukan macam semalam dan serang kita? Macam mana kalau dia sedang merayau-rayau didalam hutan ini dan kita bertembung dengan dia??,” saya menyuarakan kebimbangan saya.
“Kita fikir positive saja Bell. Nanti, kita jangan la terus datang ke pondok itu. Kita intai dulu dari jauh,”
“Bah..okey  la kalau begitu. Tapi ko masih ingat ka jalan menuju pondok itu?”
“Tidak apa, kita cuba cari perlaha-lahan,”jawab Ashley lagi. Sifat positive yang Ashley tunjukkan sedikit sebanyak membuat saya rasa lega. Saya menghela nafas panjang dan kemudian berdiri menyusul Ashley yang sudah mula turun dari batu tempat kami duduk semalaman. Agak lama juga kami pusing-pusing ditebing sungai,cuba mengingati laluan yang kami ikuti semalam. Saya tidak putus-putus berdoa agar Tuhan membantu kami.

Lima belas minit kemudian, kami menemui kesan tapak kaki kami semalam dari tebing menuju ke daratan. Saya dan Gemima bersorak kegembiraan dan meneruskan perjalanan mengikuti tapak kaki kami semalam. Sepanjang perjalanan saya mematahkan pokok-pokok kayu kecil yang tumbuh disepanjang laluan sebagai tanda supaya kami dapat menemui laluan itu lagi.
“Bell, bekas tayar kereta kita! Thank you Lord!!” jerit Ashley melompat keriangan. Begitu juga dengan saya. Kalau kami boleh kembali ke tempat dimana kami parking kereta semalam, mungkin boleh la kami mengisi perut lagi. Saya masih ada menyimpan sedikit lebihan snacks kemarin ditempat duduk saya. Setelah berjalan lebih kurang sepuluh minit, Ashley yang berjalan didepan tiba-tiba berhenti.

KODUDUO(ON GOING)Where stories live. Discover now