“So, how’s your day with Ash?”
Jack merangkul pinggang saya mesra dengan sebelah tangan menutup pintu depan. Saya duduk di riba dia, tidak terus menjawab tetapi mendaratkan sebuah ciuman sayang di dahi dia.“It was awesome! Dia suka betul main sama baby. Pandai dia pigang baby yang masih fragile oh. Macam ada experience saja si Ash.”
“Really??? Maybe its a sign that she is ready to get married?”
“I don’t know. Mangkali dia biasa dukung anak-anak buah dia kan?”Jack tidak menjawab tetapi tangan dia sibuk merayap kesana kemari membuatkan saya terlupa hakikat bahawa Ashley adalah anak tunggal.
“Hun, tadi Mr Martin ada cakap pasal cousin kamurang. Dia suruh kasi balik itu office gate punya kunci. Saya nda tau pula kamurang ada cousin.”
“Mr Martin mana satu?? What cousin??”
“Mr Martin Operation Manager sana office tempat kami kerja dulu. Dia cakap cousin kamurang yang nama Jayrald akan jadi driver setiap kali outstation.”Jack melepaskan tangan dia yang tadinya sibuk membuka cangkuk bra saya. Wajah dia serta merta berubah menjadi tegang.
“E--Ermm! Ada apa lagi dia cakap??”
“Teda apa sudah. Itu saja. Cousin kamurang itu nda pernah pula saya nampak hun. Mana satu itu?”“Dia sangat busy punya orang. Saya pun jarang jumpa dia. Where is mom?”
“Oh! Habis macam mana mau minta itu card? Mr Martin cakap dia mau pakai itu.”
“Don’t worry about that. Nanti saya minta dari dia dan hantar sendiri tempat Martin okey hun. Where is mom?”
“Okey la. Mom kan pigi Singapore sama kawan-kawan dia tadi petang.”
“Ahh! Lupa pula. Lets go up. I need to shower and rest. Exhausting day today.”Jack terus berdiri lalu berjalan menuju ke tingkat atas tanpa menunggu saya pun. Wajah dia tiba-tiba saja berubah menjadi keruh dan dingin. Mungkin saja dia penat. Kesian dia, mesti sangat penat berhempas pulas berkerja seharian.
Selepas dia mandi saya bawa dia turun untuk makan. Ketika berada di dining table dia makan sedikit saja, padahal lauk yang pembantu rumah masak itu merupakan lauk kegemaran dia.
“Hun, what’s wrong? Saya ada buat sesuatu yang buat ko marah ka?”
Saya mengusap belakang dia bila nampak dia diam saja. Biasa lepas makan dia akan ke bilik baby dan bermain dengan dia, selepas itu Jack akan menceritakan semua tentang urusan pejabat.“Hun, boleh ka kalau ko inform saya dulu sebelum pigi mana-mana?”
Baru saya sedar. Rupanya dia marah sebab saya keluar pergi ke tempat kerja lama tanpa memberitahu dia terlebih dahulu.“Sorry hun. Betul-betul saya terlupa mau kasi tau abis banyak kali sudah bah office call suruh saya ambil.”
“Saya cuma nda mau tengok ko bersedih lagi bah Bell. Peristiwa dulu kita kuburkan jauh-jauh dalam lubuk ingatan kita. Sekarang kita fokus kepada masa depan kita. Jadi, apa la barang-barang dia?”
“Saya minta maaf Hun. Ermm..teda juga yang penting cuma kertas-kertas kerja dia.”
“Kalau teda apa yang penting buat apa juga ko pigi ambil?? Patut kasi biar saja sana. Pandai la diorang company urus itu. Nda apa la, hal sudah jadi. Tidur la. Saya pun sangat penat ari ini. Mau pigi opis awal lagi bisuk. Ada meeting pagi-pagi.”
Jack berkata sambil memusingkan badannya membelakangkan saya. Tidak seperti selalu, tidur mesti memeluk saya. Mungkin dia benar-benar terasa hati saya keluar tanpa beritahu dia terlebih dahulu.
Saya mengeluh kesal, harap-harap besok kemarahan Jack akan reda dan dia akan kembali seperti Jack yang sangat mengambil berat serta sayangkan saya. Tanpa sedar saya terlelap dengan hati yang berat.
Menjelang tengah malam, saya tersedar tanpa Jack disisi. Perlahan saya bangun dan berjalan keluar dari bilik lalu turun ke tingkat bawah. Mana la tau Jack turun untuk minum Kopi, tapi dapur dan living room kosong saja.
YOU ARE READING
KODUDUO(ON GOING)
HorrorBest Ranks : #Paranormal #2 #Ghost #2 #Sabahanstory #3 #Horror #5 Mabell dan empat orang kawan sekerjanya telah ditugaskan untuk membuat liputan mengenai pembangunan di Daerah P. Sebuah daerah yang terletak jauh terpencil dipedalaman. Ketika dalam...