NEW BEGINNING

1.2K 153 54
                                    

Mata saya terbeliak besar bila melihat Jay tercegat di depan pintu dalam keadaan begitu. Meskipun dialah orang yang telah menrenggut kesucian saya tetapi saya mula menerima kenyataan yang dia tidak berniat untuk melakukannya. Dia tidak pernah mempunyai niat jahat kepada saya dan apa yang berlaku adalah diluar kawalan dia. Semua kata-kata Jay ketika kami masih terperangkap didalam hutan itu masih terngiang-ngiang ditelinga. Semua kejadian masih segar terbayang dimata saya.
"Jayyyy!" saya meluru berlari keluar dan terus memeluk Jay tanpa segan silu dengan air mata yang yang mengalir deras menuruni pipi.
"Kami ingatkan ko sudah mati sebab ko langsung tidak bernafas sudah ketika kami cek nadi. Macam mana ko balik? Macam mana dengan Gemima?" bertalu-talu soalan saya sambil terus menangis tetapi Jay hanya mengelus rambut saya perlahan.

"Bell, who are you talking to?" tangisan saya terhenti bila mendengar nama saya dipanggil dari belakang. Suara yang cukup saya kenal. Saya memsuingkan badan lalu menoleh ke arah belakang dan melihat Will yang baru saja turun dari kereta dia.
"Talking to him obviously..duh!" saya menudingkan jari lalu berpusing menghadap Jay tetapi Jay telah hilang dalam sekelip mata. Tiada sesiapa pun yang berada disana. Jay tiada disana!
"Jayyyy!! Jayyyyy!! Where are you?? Will, I swear he is here just now!"
"Bell..Bell! Calm down. Let's go inside and talk,"
"No! I want to talk to Jay! There are so many things that I need to tell him!"
"Bell, listen to me! Jay is not here. He's gone. Tolong terima kenyataan yang dia sudah tiada,"
"But I saw him Will! We even hugged!"
"He's gone Bell. He is gone. You know what, I believe you because sometimes I saw him too. He seems so real but when I tried to touch him he dissapeared into a mist,"

Will berkata perlahan dengan muka yang terlalu sedih. Mendengarkan itu, saya meraung kesedihan. Saya masih tidak dapat menerima kenyataan yang Jay benar-benar sudah pergi. Ketika masih berada didalam hutan, saya rasa gembira bila Jay cedera. Jauh dalam hati saya berharap agar dia tercedera lebih teruk atau lebih baik lagi, mati terus. Tetapi sekarang, perasaan saya sudah berubah. Saya betul-betul berharap agar Jay tidak mati. Saya benar-benar berharap agar Jay masih hidup sebab saya sudah bersedia untuk memaafkan dia. Saya sudah bersedia untuk memberitahu perasaan sebenar saya kepada dia.

Lebih penting lagi, saya tidak ingin hidup bersama seseorang yang saya tiada perasaan langsung. Saya tidak dapat membayangkan kehidupan berkhawin bersama Will yang begitu asing pada saya. Saya tidak bersetuju dengan cadangan Will untuk berkhawin dan selepas itu bercerai. Kalau boleh biarlah saya berkhawin sekali saja.

"Ssshhh...Ssshhhh! Jangan menangis lagi. Saya ada disini. Everything will be okey." Will memeluk sambil menenangkan saya.
"Saya nampak dia. Betul-betul dia. Saya peluk dia lagi."
"I know...I know. Ssshhhhhh! Sudah la..Jangan menangis lagi. Nanti baby ikut sedih," pujuk Will sambil memapah saya masuk ke dalam rumah. Saya tidak dapat berhenti berfikir. Memikirkan Jay. Dia terasa real. Sangat real.
"Eh! Bila ko sampai Jay?" tegur mama yang baru keluar dari arah dapur. Mungkin dia turun untuk minum air.
"Baru saja auntie. Saya terjumpa Bell sana luar,"
"Aikk! Mama ingat ko sudah tidur Bell. Apa juga ko buat sana luar? Bukan bapa ko suruh rehat ka itu. Ko ni degil betul bah Bell!" kata mama mula berleter.
"Auntie, jangan marah Bell. Dia masih trauma. Mungkin dia keluar untuk ambil angin saja," sampuk Will membela saya. Saya berdiri menuju ke bilik saya tanpa berkata apa-apa. Saya tiada mood untuk menerima sebarang leteran. Maaf Ma. Saya tau ko risau tetapi fikiran saya betul-betul berserabut. Kalau saja ko tau apa yang sedang saya lalui, mungkin ko tidak akan memarahi saya. Dalam hati saya berbisik perlahan sambil terus berlalu tanpa mengendahkan Will dan mama yang masih bercakap-cakap sana luar.

Saya baru cuba untuk berbaring ketika pintu bilik saya diketuk dari luar. Sebenarnya saya betul-betul tidak mempunyai keinginan untuk bercerita atau apa pun. Saya hanya ingin berbaring dan menangis sendiri.
"Bell, can I come in?" saya mendengar suara Will dari luar pintu bilik. Perlahan saya bangun dan menghela nafas berat.
"Masuklah. Pintu tidak berkunci," saya menjawab acuh tidak acuh saja. Tidak lama kemudian bunyi pintu bilik dibuka kedengaran. Jay melangkah masuk dan kemudian duduk ditepi katil. Dia menyeluk poket dia lalu mengeluarkan sebuah kotal segiempat bersize sederhana kecil dan menghulurkan kepada saya.

KODUDUO(ON GOING)Where stories live. Discover now