Selesai menyelongkar seluruh bilik kami, mereka berdua keluar dari bilik dengan tergesa-gesa lalu menuju ke tingkat bawah. Riuh rendah tingkat bawah oleh mereka seawal jam 3 pagi.
Kesempatan itu saya ambil untuk menyelinap masuk ke dalam bilik Kira yang ketika itu sedang mundar mandir diserata bilik.
“Mana sudah itu orang tua?”
“Inilah yang saya mau cakap ini mrs, orang tua itu hilang sudah!”
“Apa maksud ko hilang Kira?? Diorang nda jumpa bah kan?! Kalau diorang nda jumpa dia pigi mana?? Mana ko tapuk dia tadi??”Nada suara saya berubah sedikit tinggi mendengar jawapan Kira yang tidak masuk akal. Orang tua itulah satu-satunya petunjuk yang saya ada dan sekarang dia hilang pula!
“Tadi sebelum Jack dan mama dia masuk ke sini, saya tutup orang tua itu dengan semua blanket dan bed sheet yang ada dalam wardrobe. Mama Jack ada masuk sana bathtub, saya nda pasti dia ada cek atau nda tapi dia tidak jumpa apa-apa. Lepas diorang keluar, saya pigi la cek tapi orang tua itu tiada sudah sana.”
Jelas Kira separuh ketakutan. Saya menatap muka dia penuh rasa tidak percaya, bagaimana mungkin seorang manusia yang tinggal nyawa-nyawa ikan ghaib begitu saja??? Bathtub saya cek, semua blanket dan bedsheet saya lipat satu persatu dan memang ternyata orang tua itu tiada disana!
Kemana dia hilang?? Bathroom Kira ini memang ada tingkap yang lebar dan bersebelahan saja dengan balkoni tetapi dengan keadaan orang tua itu yang sangat lemah, adalah terlalu mustahil dia boleh memanjat keluar.
Kira yang masih mundar mandir kerisauan saya tatap dalam-dalam dan dia juga berbuat demikian. Kami berdua dihantui oleh persoalan yang sama, kemanakah hilangnya orang tua itu??
“Mungkin dia ada kuasa magic mrs??”
“Kira, bolehkah ko cakap sesuatu yang masuk akal??”
“Saya nda jumpa explaination yang lebih make sense lagi mrs.”
“Ah! Nda apa la itu! Kita lupakan saja. Anggap saja la dia hantu sebab itu pandai hilang tiba-tiba.”Dahi saya tepuk-tepuk sambil berlalu keluar, menuju ke bilik saya sebelum Jack kembali semula ke atas. Fikiran saya tidak berhenti berkecamuk memikirkan seribu satu persoalan yang belum terjawab.
Siapa orang tua itu?
Dari mana dia datang?
Macam mana dia boleh berada dalam rumah ini secara tiba-tiba??
Apa yang telah terjadi kepada dia?
Siapa yang buat aniaya kepada dia sampai jadi begitu?
Adakah Jack dan mama dia mencari orang tua tersebut?? Adakah orang tua itu orang disebalik dinding dalam bilik rahsia itu??Apa kaitan mereka?? Siapa sebenarnya Jack? Siapa Zion? Apa motive mereka semua?? Apa sebenarnya yang sedang mereka sembunyikan???Semua persoalan ini bersilih ganti berlegar-legar dalam kotak fikiran saya. Persoalan yang saya tiada jawapannya. Tanpa sebarang hint, saya menemui jalan buntu. Badan saya rebahkan diatas katil dengan kepala yang sarat dengan persoalan demi persoalan.
Apa kaitan mereka dengan Jay??
Tanpa sempat menunggu Jack kembali ke dalam bilik, saya terlelap keletihan namun saya terjaga kembali bila suara memanggil nama saya sayup-sayup kedengaran.
“Bell…Belllll…Belllll! I have missed you a lot!”Suara Jay menyapa gegendang telinga saya. Perlahan saya membuka mata lalu melihat sekeliling bilik yang masih samar-samar. Mata saya tertumpu kepada satu sosok tubuh disofa bertentangan katil yang sedang merenung penuh kasih sayang terhadap saya.
Jay!!!
Badan saya hempaskan kembali ke atas tilam dan kemudian duduk lagi untuk melihat kerusi tadi.
Kosong!
Sebuah keluhan berat saya lepaskan. Masuk kali ini, entah berapa kali sudah saya terdengar suara Jack memanggil-manggil nama saya. Kadang-kadang seperti tadi saya nampak dia di serata rumah namun akan hilang seperti kabus pagi.
YOU ARE READING
KODUDUO(ON GOING)
HorrorBest Ranks : #Paranormal #2 #Ghost #2 #Sabahanstory #3 #Horror #5 Mabell dan empat orang kawan sekerjanya telah ditugaskan untuk membuat liputan mengenai pembangunan di Daerah P. Sebuah daerah yang terletak jauh terpencil dipedalaman. Ketika dalam...