part 33

8K 240 21
                                    

Sebulan kemudian,

"Mummy nak Riq kahwin dengan Yuna.." ujar Puan Zaliya.

"No!Ziq tak izinkan!" kata Irham Ziqrri serius.

Semua yang ada di ruang tamu itu terkejut apabila Irham Ziqrri membantah.

"Kenapa kamu pulak nak bantah Ziq?Kamu tak de kena mengena dalam hal ni.."

"My,kalau mummy nak tahu,Yuna tu bekas isteri Ziq.Kitaorang kahwin masa belajar kat London.Yura saksi masa kitaorang dirikan rumahtangga.Sekarang ni,Ziq nak kahwin semula dengan Yuna.Ziq nak jaga keluarga kami.Ziq nak jaga Aurora,anak Ziq.."

"Apa Ziq merepek ni?Ziq cakap apa ni?" kata Puan Zaliya.

"Ye,mummy.Yuna bekas isteri Ziq.Ziq rahsiakan sebab Ziq tak tahu nak bagitau mummy dengan daddy dan semua orang.Tolong lah,mummy.Ziq masih cintakan Yuna.."

"Betul tu,mummy.Riq pon tak nak.Riq masih setia dengan Yura.Sampai bila-bila.." nekad Zarriq Irfan.

"Sampai hati Ziq belakangkan kami?Kenapa Ziq buat mummy dengan daddy macam ni?" kata Encik Iman pula.

"Ziq tak de niat nak belakangkan mummy dengan daddy.." kata Irham Ziqrri.

Zarriq Irfan meninggalkan ruang tamu itu.Dia memasuki keretanya.

Dia sampai di rumah Annas Rezqi.

"Riq?Kau buat apa kat sini?" ujar Annas Rezqi yang nyata terkejut dengan kehadiran sahabatnya itu.

"Aku bosan lah.Kenapa?Tak boleh ke aku nak datang sini.Kalau tak boleh,aku blah.."

"Riq,apa ni?Tak payah lah sensitif sangat.Dah macam orang pregnant dah ni.."

"Banyak lah kau.Tak nak jemput aku masuk ke?" kata Zarriq Irfan.

"Masuk lah.." jemput Annas Rezqi.

Mereka berdua duduk di ruang tamu.

"Kau ada masalah ke?"

"Masalah?Tah lah.Aku pon tak tahu nak cakap ni masalah besar ke masalah kecil.."

"Aik?Pelik betul bunyi masalah kau ni.Apa dia?"

"Mummy aku tu hah.Dia nak aku kahwin dengan Yuna.."

"Kahwin dengan Yuna?!Apa masalah dia?Kahwin jelah.."

"Kau ni nak makan penumbuk aku ke nak makan penyepak aku?Masalah dia aku tak nak.Aku ni masih.."

"Masih tunggu Yura?Riq,Yura dah sebulan tinggalkan kita.Mana boleh kau macam ni.Tak baik tau.Kau move on jelah.." nasihat Annas Rezqi.

Dia faham keadaan sahabatnya.Dia cuma mahu yang terbaik untuk Zarriq Irfan.

Dia juga tidak menyangka isteri sahabatnya itu meninggal dunia secepat ini.

"Aku faham tapi aku masih tak percaya yang Yura tinggalkan aku seawal ni.."

Zarriq Irfan meraup wajahnya.

***

"Papa,papa still marahkan Yuna?" soal Aiyuna Azzahra.

"Yuna,Yuna anak papa.Walau macam mana pon,papa akan maafkan Yuna.Mungkin papa pon ada salah pada Yuna.." kata Azrif Ayril.

Ayla Ayuni yang melihat hanya tersenyum melihat dua beranak itu.

"Mama.." kata Ayuha Azzara.

"Yuha.Erm..kamu tak pergi kedai ke?"

"Tak,ma.Yuha mungkin akan tutup kedai dalam beberapa hari.Yuha rindukan Kak Yura.Kenapa Kak Yura tinggalkan kita secepat ni?"

Ayla Ayuni cuba mengawal air matanya dari jatuh.Sungguhpun dia sedih atas kehilangan anaknya itu,namun dia harus kuat di hadapan anak-anaknya yang lain.

Dia memeluk anak bongsunya itu.Alif Azfan hanya memerhati adik dan mamanya.

"Yuna,boleh papa nak tanya something?" kata Azrif Ayril.

"Apa dia,pa?"

"Siapa bekas suami Yuna?"

Selama ini,mereka memang tahu Aiyuna Azzahra sudah berkahwin dan bercerai.Namun mereka tidak tahu dengan siapa.Aiyuna Azzahra terdiam seketika.

"Erm..Irham Ziqrri,adik Zarriq.Yuna sendiri pon baru tahu yang dorang adik beradik.."

Semua yang mendengar terkejut dengan kenyataan itu.Mereka tidak menyangka selama ini mereka sudah menjadi keluarga dengan keluarga Encik Iman dan Puan Zaliya.

"Yuna tak nak rujuk semula?" kata Ayla Ayuni.

"Ma,pa.Yuna dah tak nak ada kena mengena dengan Ziq.Cukuplah dulu Yuna dah kecewakan papa dengan mama hanya kerana dia.Jujur Yuna cakap,Yuna masih sayangkan dia tapi tu tak bermakna Yuna nak kembali bersama dia.." balas Aiyuna Azzahra.

"Yuna,Aurora anak korang yang sah kan?Tak baik pisahkan anak dengan bapa.Aurora berhak tahu siapa daddy dia yang sebenarnya.Mungkin sekarang dia tak faham,nanti dia dah besar,mesti dia faham kan?"

"Keluarga dia boleh terima ke Yuna ni?Yuna tahu,Puan Zaliya tak suka Yura kan?"

Ayla Ayuni dan Azrif Ayril saling berpandangan.




Kerana Kasih AIYURA AZZAHRAWhere stories live. Discover now