Vacsora alatt Isabellt leginkább a ruhája feszélyezte. Először viselt ilyen divatos és drága holmit, ráadásul ez túlságosan feszült rajta. Mindenütt. A mély dekoltázsától kezdődően a szűk derékon át a szoros szoknyarészig. Hol volt már az abroncsos szoknya kényelmes terebélyessége? Ezen a nyáron a hölgyek amellett, hogy nehezen kaptak levegőt a feszes fűzőben, tipegve voltak kénytelenek közlekedni, akár a megnyomorított lábú kínai nők, csak az amerikai nőket nem a cipőjük, hanem csőszerű szoknyájuk akadályozta a mozgásban.
Isabell már túlesett a bemutatkozásokon, és a vacsora megaláztatásain, amikor mindenki észrevette, hogy az ifjú asszony nem tud mit kezdeni a sokféle tányérral, pohárral, és evőeszközzel. Erre a két órára, a Krilovéknál elköltött első vacsorára Isabell évekig emlékezni sem szeretett. Míg a többi meghívott hamar átsiklott az asszony tévedései fölött, ő katasztrófának érezte, hogy az előételhez kiskanállal látott neki, pedig a fűszerezett vajat – fel sem ismerte a vajat abban a fodros gömböcskében, ami a kistányérja közepén díszelgett – késsel illett a pirítósra kenni.
Amikor a háziasszony asztalt bontott, Isabell pirulva és könnyes szemmel menekült a szomszédos helyiségbe, hogy megnyugodjon kissé.
A könyvtárszobában találta magát, a félhomályban a kandalló pislákoló tüze világított, és a nagyvárosok elmaradhatatlan esti fénye szivárgott be a franciaablakon.
Isabell a kandalló márvány szélének dőlt, és úgy érezte, képtelen megbirkózni a feladattal, hogy Charles Krilov felesége legyen. Naivan azt képzelte, kizárólag Charlest kell megnyernie magának. Erre rá kell döbbennie, hogy a házasság nem két ember szövetsége, hanem két család, neveltetés, ízlés és temperamentum összecsapása. Ő pedig ehhez túl gyenge. Képtelen megkapaszkodni, és hamarosan, mint valami bűzös daganatot, kiveti magából a Krilov família.
– Isabell! – szólt be Charles az ajtón. – Itt van?
Az asszony fontolgatta, csöndben marad, aztán elcsábulva az lehetőségtől, hogy kettesben lehet a férjével, megszólalt.
– Igen. Itt vagyok.
Charles beljebb lépett az ajtón, a fényözönben úszó szalon szolgáltatott hátteret sötét alakjának.
– Mit csinál itt, a sötétben?
– Nincs sötét – válaszolt Isabell a kérdés második és lényegtelen részére.
Csak sejtette a férfi arcán megjelenő mosolyt.
Charles behúzta maga mögött az ajtót, megállt előtte, és várva, hogy szeme hozzászokjon a sötéthez.
– Látom, idegenkedik a tudomány vívmányaitól – mondta még mindig mosolyogva. – Miért nem gyújt villanyt? Biztosra veszem, délután Szása töviről, hegyire elmagyarázta önnek a villanykapcsoló használatát.
Isabell felkacagott. Ez a meleg, gyöngyöző hang mindig Charles szívébe markolt. Olyan volt, akár egy simogatás.
– Elmagyarázta, igen.
Charles már jobban látott, nem fenyegette a veszély, hogy átesik egy útban felejtett széken, közelebb sétált a nőhöz.
– Miért menekült el? – kérdezte meglepő kedvességgel. – Megbántottuk netán?
– Nem, nem – rázta a fejét határozottan Isabell. – Én vagyok a hibás. Elveszettnek és setének érzem magam. Nem tudom, mit kell tennem, felállni, vagy leülni, megszólalni, vagy hallgatni. Mint amikor az apácarendben az első misén részt vettem. Sose tudtam, mikor mondjam együtt a szöveget a pappal, és mikor csak ismételjem utána, mikor térdeljek le, álljak fel vagy üljek le. Szörnyen kínos volt. Ráadásul a ruhám is kényelmetlen. Gyönyörű, sose volt ilyen rajtam, csakhogy túlságosan szoros. Úgy érzem magam benne, mint egy kötözött sonka selyem zsinórba bugyolálva.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Szerelem, vagy több is annál? (Krilov család IV.)
RomantizmCharles Krilov kényszerházasság igájába hajtja a fejét. Menyasszonyát nem ismeri, de enged a kötelesség parancsának, és Mexikóba utazik, hogy megkérje Isabell kezét.