30

32 2 0
                                    



"apesal kau tak siap lagi ni?" tanya KakLong dengan nada tinggi.

"emm boleh tak Hani tak nak ikut. Hani buka kat rumah jer hari ni."

Tak kira apa pun, aku kena tinggal jugak. Aku taknak hadap sesiapa pun hari ni.

"kau nak tinggal sensorang kat rumah?biaq betui? " tanya Alang tidak yakin.

Hani angguk. " ye,takpe.Hani okay jer."

Walaupun hakikatnya aku takut giler nak tinggal rumah sensorang, tapi aku ego nak menang jugak.

"nanti kalau kitorang balik lewat amacam? tak takut ke?" perli KakLong.

Hani pantas geleng. "tak. Korang pegilah. Hani tak ikut eh."

Bahasanya tetap disopankan walaupun dia dalam keadaan huru-hara dengan perasaan sendiri.

"eih janganlah. Baru-baru jiran ada buat aduan yang basikal anak dia nak kena curi,tapi sempat halang pencuri tu. Tak baiklah tinggal kat rumah sensorang.Bahaya tau. Pegi siap cepat." Babah bersuara sambil memakai jam tangannya.

"tapi Bah.........."

"jangan nak bantah, pegi siap cepat Hani." potong Babah kini lebih tegas.

Ahhhhhhhhh! aku kalah!

"erghhhhh!" protesnya seraya sampai dibilik dan segera bersiap dengan tidak ikhlas.

@restoran

Semua bersalaman dengan Macik Sarah sewaktu tiba direstoran yang dia sarankan itu.

"Hani? Hani apa khabar?hari tu tak sempat nak berbual dengan Hani." tanyanya sopan sambil menyambut salaman dari Hani.

Nak tunjuk baik pulak depan aku.

Dengan wajah ketatnya, Hani tidak membalas sepatah pun. Babah menyedari akan hal tersebut.

Macik Sarah hanya tersenyum seakan faham dirinya tidak disukai.

Tanpa Hani sedari, dirinya duduk bersebelahan dengan Macik Sarah.

Ha sudah. Aku takda geng nak tukar tempat duduk. Kalau aku nak tukar pun, depa semua ni mesti pakat taknak kasi aku pindah. Eish!

Kerusinya ditarik menjauhi kerusi Macik Sarah dan mendekati kerusi Raisya.

"aunty okay tak ni? " tanya Raisya penuh binggung.

"kenapa tanya?" Hani menayang wajah blur.

"muka aunty dari kemarin-kemarin tak macam biasa lah. Aunty sakit ke?"

Hani menggeleng dengan senyuman miringnya.

Raisya sorang jer yang faham aku. Yang lain? buat aku macam alien jer.

"Sini Mama tuangkan air korang semua."ujar Macik Sarah ingin menuang air dari jug besar itu.

"tak payah. Saya boleh buat sendiri. " Hani segera menarik gelasnya .

Dia Juara DiHatikuWhere stories live. Discover now