31

37 3 0
                                    


Hani menerawang kembali ketika dia dimarahi Babah sebentar tadi.

Air matanya sudah mencerun turun dari mata.

Benci ah! apesal semua marah aku jer.
Asal kena marah jer aku,
asal aku jer kena marah !

Aplikasi Grab segera dibuka dan mencari kenderaan yang telah ditunjukkan.

Hani duduk di seat belakang. Air matanya yang masih deras sering kali di hapus dengan kasar.

.

Duit dihulurkan kepada pemandu itu. " thankyou pacik" .

Pagar rumah dibuka dengan malas.

Hani tidak ingin masuk ke rumah saat ini. Dengan itu kakinya berjalan menuju halaman rumah yang terdapat bangku.

"Ibu..........

Apesal semua orang dah tak sayang Hani?

Asyik nak marahkan Hani jer. Nak salahkan Hani. Cakap bukan-bukan pasal Hani.

Kalau macam ni lah kehidupan Hani, baik Hani ikut Ibu jer.

Depa semua dah lupakan Ibu. Depa semua bangga ada Mama baru. Yang Hani sendiri tak pernah nak iktiraf dia jadi Mak Hani.

Hmmmmmmmmm! "

keluhnya sendiri sambil merenung bunga kertas yang pernah ditanam Ibu sewaktu Ibu masih sihat dulu.

"i wish you were here Bu." air mata menemani dia saat ini.

Hujan yang turun membuatkan Hani lebih menghayati perasaannya saat ini.Basah lencun pada dirinya sama sekali tidak dihiraukan.

Hani mengimbas kembali ketika Babah melayannya baik dan takpernah meninggi suara seperti kebelakangan ini.

Habis tumpah air matanya membuatkan matanya terlalu sembap.

Penat menangis menyebabkan dia pening dan sakit kepala.

Dia pun baring dibangku ini untuk meredakan sakit kepalanya.

Bunyi dan bau hujan menemani nya dihalaman rumah malam ini.

____

"Hani?" kedengaran suara garau cuba untuk membangunkan Hani.

Kepala aku.Macam kena pijak lori lah,sakit siot! Nak bukak mata pun payah ke. Jangan aku buta dah lah.

"Hani?" tambahnya lagi.

Mata pleaselah tebukak.

"kat mana ni?" pandangan kabur itu membuatkan Hani bertanya dengan suara seraknya.

Hari? usah ditanya,dengan cahaya matahari yang menebusi langsir bilik Hani, dia cukup tahu bahwa hari sudah pagi.

"kat bilik kau. Kau okay tak? nak makan?" tanyanya lagi.

"tak nak ah. Sakit kepala ni. Nak tidur lagi." ujar Hani memicit kepalanya.

"haa tidur lah. "

Kedengaran perasan air dari sebuah tuala ditepi katil Hani.

Hani merasakan tuala basah pada dahinya yang berkerut ketika ini.

"apa ni? " tanyanya perlahan.

"kau demamlah,biar je kat situ.Dah sambung tidur,kalau nak apa-apa panggil Alang jer eh." balasnya dengan usapan pada rambut Hani.

Hani dengan segala kesakitan pada kepala segera lenakan diri.

Penat menangis.
Sakit hati.
Perasaan huru-hara.
Kecelaruan fikiran.

Dia Juara DiHatikuWhere stories live. Discover now