34

31 0 0
                                    


Tudung shawl dililit biasa menggunakan tangan kirinya.

Pantulan diri pada cermin bilik diperhati penuh makna.

Macam mana aku nak berdepan dengan Mama Sarah? Aku malulah.

Rasa bersalah sangat! Arghhhhhh!

Hani menggengam tangannya tanda geram. Hembusan nafas kedengaran kasar.

Kalau Mama Sarah tak maafkan aku, aku takkan maafkan diri aku sendiri.

Semoga apa yang keluar dari mulut aku nanti takkan menyakitkan Mama Sarah lagi.

Huh!

"Hani??! mai lah turun, dah nak azan dah ni !!" pekik KakLong dari dapur rumah.

"bedebar dia lain matciammm!" ujarnya sendiri sebelum turun ke bawah.

Hani terus meluru ke dapur untuk membantu KakLong.

Sempat juga Bang Zaim menyapa Hani bertanyakan keadaan tangan kanannya.

"demam kau dah okay?" tanya KakLong sambil mengatur lauk-pauk diatas meja.

Hani angguk. " dah okay dah. Esok dah boleh puasa balik."

"haaa baguslah. Tangan kau jer tinggal. Kalau raya pun kau macam ni,alamat tak beraya lah kau. AHAHAH" perli KakLong.

"sebelum Raya tangan aku confirm back to normal okay."ujarnya polos.

Macik Sarah ni mana?belum sampai lagi ke? Gementar lah aku.

Debaran ni kalah-kalah macam nak pertandingan bola jaring .

"Haa jemptulah masuk." kedengaran Babah menjemput seseorang dipintu rumah.

Dup!Dap!Dup!Dap!

Hani menzirafahkan lehernya untuk melihat gerangan tetamu.

"Mama!!!" Alang segera mendapatkan Macik Sarah lalu disalam.

Hani memerhati dengan penuh sayu. Segala anggota badan terasa kaku saat ini.

Hani cuba mendekati Macik Sarah yang masih berdiri di ruang tamu melayani Raisya.

"Hani? tangan dah okay?" tanya gadis berusia itu.

Hani dengan pantas memeluk Macik Sarah menggunakan tangan kirinya.

"Macik, maafkan Hani. Hani tau Hani tak hormat Macik. Hani rasa bersalah dengan perbuatan Hani yang buruk tu.

Hani harap Macik tak terasa dengan segala tingkah laku dan ucapan Hani sebelum ni.

Babah dah cerita semua pasal Macik. Maafkan Hani sebab dah lupa Macik yang selalu jaga Hani masa kecil dulu.

Macik, dah macam Mak Hani dulu. Tapi lepas pindah,Hani dah lupa muka Macik.

Macik maafkan Hani tau....."

Segala tangisannya terhambur saat ini.

Pelukan seorang ibu yang pernah menjaganya dulu kini dirasai penuh kasih.

Babah,Alang,KakLong dan Bang Zaim memerhati Hani .

Mereka bangga dengan sikap Hani yang berani mengakui kesalahnnya.

"Dah lah Hani. Macik tak terasa pun lah dengan kamu. Macik faham sangat kenapa Hani buat macam tu. Macik tak salahkan Hani. Dah lah jangan nangis. " pujuk Macik Sarah sambil mengusap belakang Hani penuh manja.

"Macik bersyukur sangat,Hani dah ingat dengan Macik. Dah macik nak, lepas ni Hani panggil Mama jer. Macam dulu,Hani selalu panggil Mama. Ingat lagi tak?" tambahnya lagi.

Dia Juara DiHatikuWhere stories live. Discover now