Kapitel 13

2.1K 87 11
                                    

(Om du gillade det här kapitlet, får du gärna visa det genom att rösta eller kommentera, då vet jag.)

Jag klev in i det tomma matte klassrummet fredag eftermiddagen med inställning att hinna jobba lite innan lektionen skulle börja. Förra lektionen var inte så produktiv i och med att min koncentrationsförmåga var i ett helt annat klassrummet.

Jag hade lyckats undvika både Sam och Bethany under torsdagen och på lunchen hade jag förberett med mat hemifrån som jag åt i biblioteket. Jag vill absolut inte bli tjejen som nu framöver kommer äta i badrummet eller som igår i biblioteket. Men igår fanns det inte en chans att jag skulle utsätta mig själv för att gå in i matsalen dagen efter hela händelsen. Dock vet jag att jag måste äta där idag, eftersom att jag imorse inte hann fixa iordning lunch. Det var nog stressigt som det var.

Det ska bli så skönt att vara jobbfri i helgen och kunna ta sovmorgon i två hela dagar. Och då talar jag inte bara för mig själv utan för Einar också, han som var så trött i morse.

Einars rum var mörkt när jag öppnade hans dörr. Jag smög mig fram till hans säng och böjde mig ner för att pussa honom på pannan.

"Godmorgon, pluttis." han öppnade försiktigt ögonen och kollade på mig med en trött blick.

Jag hade så gärna sjukanmält mig och ringt till Lotta för att säga att vi stannar hemma men jag vet mycket väl att det inte är så lätt. Jag måste ta till vara på de dagar jag faktiskt är tvungen att vara hemma.

När han blivit mer vaken, klädde jag på honom dagens outfit och sedan traskade vi vidare ut till köket för att äta frukost.

Tidningen från igår låg i en hög på köksbordet och jag kunde inte missa rubriken på en av de mindre nyheterna på framsidan.

Ungdomarna kommer undan igen!
De lyckas komma undan igen trots att polisen stoppat dem ett fåtal gånger. Den farliga "gäng leken"  med nya destinationer och mer summor pengar står på spel för varje race. Polisen verkar inte kunna stopp dem trots den höga summan böter de får...

"Hope?" jag vände upp blicken och kollade på Einar mitt framför mig.

"Mm?" han hade yoghurt kladdat runt munnen och han kunde inte bli mycket mer sötare.

"Kan vi köpa godis tills ikväll, det är väl lördag?" jag log brett.

"Det ska vi definitivt göra" han sprack upp i ett leende. "Dock är vi kvar på veckodagen fredag, men imorgon har du rätt i att det är lördag." han nickade ett okej.

"Är du taggad på att gå till dagis idag?" han ryckte på axlarna och kollade ner i bordet.

"Ni ska ju till Drakparken idag, varför så nedstämd?" han sprack genast upp i ett brett leende.

"Jippi jippi" sa han och hoppade ner från stolen och runda vårt fyrkantiga bord för att klättra upp i mitt knä.

"Kan vi inte åka nu, nu, nu" han hoppade upp och ner i min famn. Jag skrattade till och log brett.

"Absolut, men du kommer få vara själv en stund innan alla de andra barnen kommer"

"Okej, det gör inget"

Leendet på hennes läpparWhere stories live. Discover now