"Tidur la sayang." Darleena tersenyum melihat Aafie yang dari tadi memujuk dia tidur.
"Tak nak." Katanya dengan senyuman yang lagi lebar, lebih-lebih lagi apabila melihat Aafie mengeluh geram.
"Esok pagi nak pergi honeymoon, flight awal, kalau awak penat?"
"Awak kan ada." Tersenyum Aafie.
"Rasa macam mimpi." Aafie menyandarkan kepalanya dengan tangan dan menatap wajah isterinya yang baru dinikahi semalam.
"Apa yang mimpi?"
"Saya sepatutnya kawin dua tahun lepas, tak jadi, setahun lepas, tapi lepas dua tahun baru boleh kawin. Hampir-hampir je nak rasa bahagia kawin tu." Aafie mengusap rambut Darleena.
"Nasib baik."
"Kenapa?"
"Nasib baik cuma saya yang dapat awak." Darleena mengangguk dalam diam.
"Pejam mata sayang, tidur." Darleena mengeleng.
"Kenapa payah sangat nak tidur ni? Penat?" Darleena dengan malu tersenyum tapi mengeleng.
"Kalau awak nak tidur dulu, tidur je la."
"No, saya nak tunggu awak." Darleena ketawa kecil.
"Apa yang kelakarnya?"
"Awak."
"Saya?" Darleena mengangguk.
"Cute." Giliran Aafie pula ketawa.
"Apa pulak saya cute?"
"Awak, mata awak, mulut awak, lesung pipit awak, tangan awak, jari jari awak."Darleena mengambil jemari Aafie dan digenggamnya kemas.
"Your perfect chinese look. Saya love everything about awak." Muka Aafie sedikit merah tapi dia ketawa.
"Thank you. Awak pun."
"Ye la tu."
"Sekarang, boleh kita tidur?" Darleena melepaskan tangan Aafie dan mengusap rambutnya.
"Tidur la dulu. Saya nak tengok awak tidur."
"Ee, creepy." Darleena ketawa.
"Tidur ye sayang. Esok awak nak drive pergi airport. Tidur." Lalu Aafie menutup matanya dengan tangan Darleena mengusap rambutnya. Setelah pasti Aafie tidur, dia bangun sedikit dan mencium dahi Aafie.
"Thank you Aafie."
Keesokan harinya, drama air mata bermula. Puas Aafie memujuk Darleena supaya tidak menangis, tapi gagal.
"Mama, jom la ikut kitorang sekali. Takkan mama nak duduk rumah sorang-sorang macam ni?" Nani mengeleng. Sejak bila la budak ni dah pandai manja macam ni ni?
"Darling, macam la ni first time mama duk sorang-sorang kat rumah? Kan sebelum-sebelum ni darling pergi kursus, mama duk sorang jugak."
"Tapi tu dua tiga hari je. Ni seminggu. Lama." Nani mengeleng lagi.
"Alah, nak cakap duduk sorang-sorang, sebelum darling ada, arwah papa selalu jugak biar mama kat rumah sorang-sorang. Dah, pergi cepat. Terlepas flight karang." Darleena mengangguk dan memeluk mamanya sekali lagi.
"Aafie jaga anak mama baik-baik ye."
"Ok ma, insyaallah. Mama jaga diri elok-elok. Kalau ada pape, call je kami terus. Call je ma."
"Ye ye. Sama je perangai kamu dengan darling." Mereka berdua tersengih.
"Pergi honeymoon, tak payah fikir pape. Have fun je kay." Darleena mengangguk.
YOU ARE READING
Hati Yang Tersakiti (Complete)
Romance"Darling, ada panggilan. Dari Izz." Serta merta riak wajah Darleena yang tadi ketawa gembira berubah kepada bingung. "Ada apa ma? Leen tengah pakai inai ni, still tak kering lagi. Bagitahu Izz esok jelah boraknya." Dia ketawa lagi dengan sepupu-sep...