Bab 46

13.5K 492 28
                                    

"Kali ni, bagitahu aku. 3 hari cuti kau pergi mana? Please, no rahsia." Termenung Darleena apabila hari pertama dia kembali bekerja sudah dipanggil Faiz masuk ke bilik untuk disoal siasat.

"Takde apa. Saja nak cuti. Lagipun, cuti aku banyak kut." Faiz melihat dia dengan penuh syak wasangka. Kemudian dia mengeleng.

"No no no, kau takkan pernah macam tu. Kau tu bukan tinggal kerja semata nak bercuti. Ada sebab lain ni." Darleena mengangkat kedua bahunya. Terserah Faiz hendak percaya atau tidak.

Dia tak tipu. Dia memang nak cuti. Dan balik kampung merupakan percutiannya. Boleh rehat otak 3 hari ni.

"Cite la kat aku. Aku tau kau tu kalau perangai pelik-pelik dari biasa ada la tu masalah. Tak nak share dengan aku pulak tu. Kau pun tak beritahu aku kau sekarang ni sorang-sorang kat rumah. Mama pergi umrah." Darleena menjeling dengam senyum sinis.

"Habis tu, kalau aku beritahu kau, kau nak teman aku kat rumah ke apa?" Faiz terdiam seketika.

"At least aku akan bawakkan makanan untuk engkau ke apa ke." Entah kenapa perangai Faiz ini mengingatkan dia pada seseorang. Lebih tepat lagi, dua orang. Tak, satu family.

"Kau lebihkan aku macam ni, apa pulak kata Husna." Katanya perlahan tapi masih didengari Faiz.

"Sejak bila pulak kau risau pasal Husna ni? Kau tahu kan dia macam mana?" Darleena jadi berdebar mendengar jawapan Faiz.

"Tak boleh!!" Suara agak kuatnya sedikit memeranjatkan Faiz.

"Maksud aku, kalau kau still nak lebih-lebihkan aku macam ni, tanya Husna dulu dia bagi izin ke tak. Kalau kau tengok Husna tak senang, aku mintak maaf. Kita dah tak boleh rapat macam dulu."

Darleena yang versi serius ini agak merisaukan Faiz. Sebelum ini mereka bergurau seperti ini langsung tiada masalah. Tapi, kenapa tiba-tiba berubah macam ni?

"Kau kenapa? Husna dah tahu aku dengan kau macam mana. Tapi, kalau kau still nak pendapat Husna, fine, aku mintak." Darleena mengangguk dengan wajah yang masih serius.

"Kenapa kau tiba-tiba serius ni? Ada pape jadi ke?" Darleena yang tiba-tiba termenung melihat dia kembali. Lama dia diam sebelum membuka mulut semula.

"Kau mintak izin Husna dulu, baru aku cerita semua kat kau." Makin bingung Faiz dibuatnya. Dia juga sangat tertanya-tanya penyebab Darleena berubah. Dalam masa dua minggu ini.

"Tapi aku nak tahu." Darleena mengeleng.

"Please jaga hati Husna dulu. Isteri takkan suka kalau suami dia rapat dengan perempuan lain." Faiz terdiam lagi. Lalu Darleena meminta diri.

"Kejap. At least call Aafie. Dia risaukan kau." Darleena mendengar saja tanpa sebarang balasan.








"Sayang, yang ni okay tak?" Izz mengangguk saja melihat baju pengantin yang ditunjukkan Rose.

"Apa ni, dari tadi semua angguk. Betul-betul la." Izz ketawa kecil.

"Semuanya okay, ambik je la mana-mana pun. Nak pakai sekejap je pun." Rose dan pembantu butik tadi tersenyum. Lelaki langsung tak membantu.

"Rose, I nak jumpa Darleena la." Rose berpaling melihat Izz.

"Okay."

"Okay?"

"Pergi la. Kita boleh lepas mama you pun setengahnya sebab dia jugak kan." Izz tersenyum bangga.

"You nak ikut tak?" Rose teragak-agak.

"Sokay la yang. I tak sanggup jumpa dia. Tapi, you boleh cakap sorry tak kat dia. Yelah, kalau tak sebab I, semua ni takkan jadi macam ni." Izz mengeleng.

Hati Yang Tersakiti (Complete) Where stories live. Discover now