27

4.3K 197 48
                                    


A REASON TO STAY || 27

Hel Ivan masih terdiam sebelum bibir mengoyak senyuman sinis tatkala matanya terpandang susuk tubuh Daneiel Haxer dibelakang wanita itu. Segera dia merengkuh tangannya daripada genggaman Estella. Lirikan mata menikam wajah Daneiel yang hadir bersama Demerez Black. Bapa angkatnya.

" I rasa you patut fikir balik kata-kata tu. Look behind you girl "

Estella terkedu, jelas khuatir dengan bicara Hel namun masih dia menoleh ke belakang. Statik tubuh tatkala bertentang mata dengan Daneiel. Bohong andai dia kata tiada langsung secebis rasa tersingkap didada seusai memandang wajah itu, namun dia usaha untuk menimbus kembali rasa itu. Segala-galanya sudah tinggal memori. Seharusnya dia fokus dengan sesalan pada Hel Ivan yang sudah berkorban segalanya buat dia. Perlahan-lahan iris matanya dialihkan daripada tatapan mata Daneiel. Cuba mengawal rasa hati didada.

Alexander yang baru bersua muka dengan Demerez Black hanya membisu, meski jelas kurang senang dengan keluarga Black itu. Diam memerhati langkah Demerez dan Daneiel yang mulai memghampiri mereka. Iris mata Demerez jatuh pada wajah Hel Ivan buat seketika,  terbias rasa bersalah lelaki itu buat anak angkatnya namun tidak lama sebelum ekspresi wajahnya kembali seperti biasa.

Lain pula bagi Daneiel yang tidak lepas memandang wajah Estella. Kesedihan terlakar diwajahnya apabila wanita itu melarikan pandangan daripadanya. Hati ibarat ditusuk dengan tikaman pedang. Masih dia tidak mahu menjadi pendorong kepada kejanggalan suasana itu lantas mata dialihkan ke wajah Hel Ivan. Anggukan sekilas diberikan sebagai tanda sapaan sementara langkah terus mendekati mereka. Alexander Ivan tanpa menanti pasangan anak beranak itu mengundurkan diri , memberi sedikit ruang privasi buat mereka , mungkin juga lebih tepat kerana tidak mahu bersua muka dengan Demerz Black yang sudah memporak-perandakan anak saudaranya. Jelas masih terkesan dalam dadanya akan situasi yang terpkasa Hel hadapi semata-mata demi mendapatkan kasih dan penghargaan daripada lelaki itu. Kebencian yang terbina semakin menggunung apabila berdepan lelaki itu. 

Estella memejamkan matanya buat sesaat. Dada yang memerit bagai dibelit akar berduri itu dipendam, ditelan sebelum wajah Hel ditatap sekilas. " saya rasa ada baiknya kalau saya tinggalkan awak dengan mere- "

" kalau I tak benarkan ? " sergahan datar Hel membuatkan Estella terkedu. Riak wajah yang sugul berubah bingung, cuba mendengar alasan lelaki itu. Wajah Daniel yang berada hampir dengan mereka tidak dipandang walau sekilas. 

Hel mediamkan diri buat seketika, sepertinya sedang memikirkan sesuatu, dan yang pasti hal itu , riak wajah itu - memberi satu kekhuatiran dalam diri Estella. Kebisuan menemani mereka sebelum Hel bersuara, namun bicaranya dituju buat bapa nangkatnya, Demerez Black. " uncle boleh beri ruang untuk saya uruskan hal ni dulu-" 

Demerez Black mengangguk faham seraya tanpa buang waktu beredar dari kawasan itu, meninggalkan mereka bertiga. Dua lelaki , seorang wanita. Dua hati yang masih mengingati, satu hati yang telah melupai. Dua jiwa yang saling mencintai, satu jiwa yang dilukai. Satu janji yang ingin ditepati, satu janji lagi terpaksa dimungkiri. Yang pasti, satu hati , satu jiwa terpaksa berundur diri, terpaksa melepaskan segalanya, terpaksa akur pada pilihan hati. Sebuah cinta ingin dihayati, didalami, sebuah lagi cinta terpaksa diakhiri. 

Perlahan-lahan Hel berpusing, menghadap sepenuhnya Daneiel Haxer Black. Benar memorinya hilang, kabur, lesap dari ingatan - namun hati itu masih terasa denyutan pedih tatkala bertentangan mata dengan musuh dalam percintaannya itu. Lelaki itu yang sentiasa dalam inagtan Estella , lelaki itu yang menjadi pilihan wanita itu meski sehingga pada akhirnya, pada detik dimana mereka sudah hampir disatukan dalam ikatan perkahwinan, masih-masih lelaki ini yang dipuja oleh wanita itu. Akal warasnya yang sememangnya ternoda dek kehilangan memori itu sejak mula lagi memikirkan segala kemungkinan , segala kekurangan dirinya dibandingkan lelaki ini, persolan demi persoalan meracuni akalnya serta hati yang inginkan jawapan namun pada akhirnya dia terpaksa akur pada aturan hati manusia. Hati tidak mampu dipaksa untuk mencintai, cinta bukan bermakna untuk dimiliki. Andai sudah tiba waktu untuk dia mengundurkan diri, mungkin inilah waktu yang tepat kerana hakikatnya, dia tiada alasan untuk mengikat hati, jasad wanita itu disampingnya. He does'nt have a reason to stay with her. 

A Reason To StayWhere stories live. Discover now