A Reason to Stay || 18
When there's madness ,
When there's poison in your head ,
When the sadness leaves you broken in your bed ,
I will hold you in depths of your despair
And it's all in the name of loveIn the name of love , Martin Garrix & Bebe Rexha
" y-you are lying right ? "
Tatapan mata Avril datar , bibirnya tersenyum sinis dengan reaksi Estella.
" - untuk apa aku tipu kau." Selangkah dia menghampiri tubuh Estella yang kaku.
Mata menjeling penuh provokan.
" aku bukan kejar Dane lagi. Not anymore. Jauh sekali mencintai dia. Dia .. dah hancurkan hidup aku. Lukakan hati aku. Dia melutut sekali pun aku ... tak akan terima dia semula. Dan kau ... kau terlibat dalam hal ini. Kau mulakan segalanya. Kalau kau ... tak muncul dalam hidup aku ...dalam hubungan kami .. Dane masih boleh selamatkan aku. " senyuman Avril berubah kelat. Riak wajahnya keruh.
" - even kalau dia tak mampu selamatkan aku sekali pun ... sekurang-kurangnya .. aku masih mampu terima dia.. aku masih ada dia. Mengapa kau perlu rampas segalanya ?"Estella terdiam. Jelas terkesima.
Tatapan tajam daripada Avril menyentak segala pertimbangannya." kau fikir diri kau terseksa... derita. Tetapi hakikatnya , takdir hanya ingin menghukum kau atas apa yang kau lakukan.. kau tak sedar ... banyak kerosakan yang dah kau lakukan pada orang lain. Dalam kisah ini .. bukan kau sahaja mangsa Estella Raine. Jadi berhenti raih simpati orang. Kau .. adalah pemangsa sebenar yang berselindung disebalik identiti mangsa. "
Estella merendahkan pandangan matanya yang berair. Naik turun nafasnya tidak sekata. Berkejaran. Sesak!
" then ... kau nak aku buat apa ?" Iris matanya kembali naik menikam ke wajah Avril. " - segalanya dah berlaku. Aku tak mampu untuk putar semula. Even kalau betul memang aku punca penderitaan kau but still... kau tak boleh letak kesalahan itu ke atas aku seorang sahaja. Bukan aku sahaja yang bersalah . Kalau kau nak tegakkan kebenaran .. nak bela hidup kau .. maruah kau.. then mungkin kau patut mulakan dengan kematian abang kau tu"Kali ini Avril membisu. Hanya mata saling bertentangan. Ketawa sinis terluah dibibir Avril namun birai matanya kosong. Gelap. Iris mata wanita itu melirik ke wajah Estella , pandangannya penuh misteri buat Estella. Seakan-akan terlalu banyak rasa yang bercampur dalam dada. Begitu sesak sehingga tidak mampu ditafsirkan.
Tak lama, sebelum pandangan mata Avril jatuh pada susuk tubuh yang berada dibelakang Estella. Wajah Aiden datar membalas tenungannya.
Avril tersenyum kelat lantas matanya kembali menikam ke wajah Estella.
" sama ada kau beruntung ... atau malang kerana berada dalam perhitungan aku dan Dane. Still- memang ini yang kau inginkan.. dia yang kau kejar-kejar. "" goodluck for you then hum " ujar wanita itu sebelum menapak pergi dari kawasan itu.
Estella membisu, hanya matanya melirik tajam kepergian wanita itu sebelum dia menoleh saat merasai kehadiran seseorang disisi. Wajah Aiden yang datar dipandang penuh persoalan namun dibisukan tatkala menyedari bahawa pandangan mata lelaki itu masih pada Avril.
"Apa yang awak buat dekat sini? "
Persoalan Estella dibalas kebisuan malah lelaki itu dengan bersahaja melangkah meninggalkannya.
Refleks Estella mengejar langkah lelaki itu. Lengan Aiden disambar tanpa sedar.
" tunggu! "" - jawab saya dulu. Dane hantar awak ke sini ata- "
YOU ARE READING
A Reason To Stay
Roman d'amourstatus:complete This book is a sequel from A SINGLE TRUTH. Before you proceed, please do read A Single Truth in advance.