Henna dag
14.30Met mijn kussen op m'n hoofd probeer ik het gejoel en de muziek te dempen. Morgen is de grote dag al en de zenuwen gieren door m'n lijf. Met een ruk wordt mijn deken weggetrokken en gillen de meiden aan een stuk door. "Laat me nou eens slapen!" Kreun ik vermoeid. Als ik geen geluid meer hoor glimlach ik tevreden en slaap verder. "Auw!!" schreeuw ik eruit als er iemand op me springt. "Ben je gek geworden dat je doorslaapt op je hennadag!" Roept een verontwaardigde Hanane. Ze sleurt me het bed uit en duwt me de badkamer in. Ach ik ben nu toch al wakker dus ik kan me net zo goed klaar gaan maken. Na een heerlijke douch dep ik mezelf af met een handdoek en smeer mezelf in met Zwitsal. Ik fatsoeneer m'n haar en trek mijn ondergoed aan. Gewikkeld in een handdoek loop ik terug mijn kamer in. Het bed is opgemaakt en mijn prachtige bordeaux kleurige jurk staat klaar. Voorzichtig pak ik het op en hijs mezelf erin. Met behulp van Ziana is mijn rits ook goed dicht. Ik ben vrij laat opgestaan dus ik mag best wel opschieten met de make up en met mijn haar. Na twee dikke uren ben ik eindelijk klaar. "Je ziet er prachtig uit Hayat!" Bewondert ze me. "Allemaal dankzij jou" en geef haar een knuffel, wat doet ze haar werk goed zeg. De ziana is vertrokken en ik moet in mijn kamer wachten tot iedereen er is. Nerveus pulk ik aan mijn nagels als ik veel lawaai beneden hoor. Met een zwaai wordt de deur geopend door mijn nichten en Hanane. "Wauwie!!" "Damn.!!!" Ik moet grinniken en maak lekker veel foto's met ze. Als het tijd is loop ik rustig de trap af naar de woonkamer. We hebben een ruime woonkamer en tuin dus besloten we het hier te houden. De mannen in de tuin en de vrouwen in de woonkamer. Zodra ik de woonkamer inloop beginnen de vrouwen te joelen waardoor de mannen nieuwsgierig meekomen kijken. Ik neem plaats op de 'bruidsbank' en laat mijn henna doen. Na een tijdje joelen de vrouwen weer en ga ze naar de deur.
Nasser is er.
Het kwijl loopt er bij sommige uit de mond waar hij van lijkt te genieten. Deftig loopt hij op me af en plant een kus op mijn voorhoofd. Hij verplaatst zijn hoofd naar m'n oor. "Je ziet er beeldig uit" ik rol met mijn ogen en schuif een stukje op. 'Hayat kom nou dansen!" Dat ook nog. "Nee joh mijn henna is nog nat" verzin ik snel. Hanane komt grijzend naar me toe en voelt aan mijn henna. "Nee hoor hartstikke droog!!" Ik zend haar een dodelijke blik en sta met tegenzin op.
"Ga maar dansen voor je mannetje" ik kijk om en zie een enorme grijns op zijn gezicht. Hij leunt achterover en gebaart dat ik moet gaan dansen. Ik glimlach nep en ga in het midden staan. Geweldig iedereen kan me zien. Ik dans wat stijfjes tot mijn moeder naar me toekomt. "Dans kind het is jouw dagje" op dat moment wordt het liedje 'tala3' opgedaan (zie bijlage tweede video) en beginnen alle vrouwen te joelen. Iedereen gaat aan de zijkant en in blijf in M'n eentje over. Ik werp een snelle blik naar mijn moeder die naar me knipoogt. Oke dan maar. Ik kijk uitdagend naar Nasser en hou Mijn jurk vanonder vast. Hij grijnst breed en gaat er helemaal voor zitten.
'Tala3 tala3 tala3! ' ik hijs mijn jurk elke keer wat meer omhoog en dans verleidelijk. Na het liedje ga ik meteen weer zitten. "Mag je vaker doen dat dansje" fluister hij In mijn oor. "Niet eens in je dromen!" En ik duw hem weg.
Als het eten wordt opgediend pakt iedereen snel een plekje en begint te eten. Nasser helpt me overeind en begeleid me naar een apart tafeltje. Ons eten wordt geserveerd en we beginnen meteen te eten.
Na een lange maar leuke dag duik ik mijn bed weer in. Morgen is het dan zover...Er staat je een heleboel te wachten hayat....