Daeun's pov
Aku, Woojin, Jihoon and Yena tak pergi sekolah harini. Kitorang dah bagi surat cuti kematian dekat Mrs. Bae, nak pergi funeral Sohye. Sekarang kitorang tengah on the way nak pergi sana naik kereta Yena. Yena duduk seat sebelah driver dia, aku pulak duduk tengah antara Woojin dengan Jihoon dekat seat belakang.
Sepanjang perjalanan, diorang bertiga memang senyap je. Muka diorang memang nampak sedih sebab hilang kawan baik diorang, especially Woojin. Mata dia cuma pandang ke luar tingkap.
Bila dah sampai funeral ni, kitorang pun masuk and jumpa dengan keluarga mendiang Sohye dulu. Muka eomma dengan appa dia sedih, tapi diorang masih senyum sambil layan tetamu. Ada sorang budak perempuan umur dalam 15 atau 16 tahun pulak, tengah menangis depan gambar Sohye. Yena kata tu dongsaeng dia.
Woojin terus menangis bila kitorang pergi dekat gambar Sohye. Jihoon tenangkan Woojin dengan gosok belakang badan dia. "Aku buat dia sedih.. aku yang dah bunuh dia." Woojin cakap slowly.
"Tak bro, dia pergi sebab masa dia dah sampai. Kita yang masih hidup ni tak boleh nak buat apa." Jihoon pujuk.
Aku rasa sebak bila tengok keadaan ni sampai tak perasan yang aku dah menangis. Yena peluk aku bila dia nampak aku pun menangis sekali.
"You have to be strong." Aku gosok belakang Yena. Aku tahu dia sedih gila. Sebab sebelum aku muncul dalam hidup dia, Sohye la satu satunya perempuan yang paling rapat dengan dia.
"Aku tak sempat jumpa dia sebelum dia balik Ulsan haritu.. aku tak sempat cakap apa apa dengan dia."
"It's okay Yena. Sohye tahu kau sayang dia."
Lepas dah bagi penghormatan terakhir dekat Sohye, kitorang pun dijamukan dengan makanan.
"Korang balik la dulu. Aku nak duduk sini lama sikit." Woojin cakap bila kitorang dah siap makan and bangun nak balik.
"Tak apa la, biar aku teman kau." Jihoon offer diri.
"Tak apa.. aku-"
"Jihoon.. biar saya la teman Woojin. Korang berdua balik la dulu. Saya balik dengan Woojin nanti." Aku bersuara. Diorang bertiga pandang aku. Woojin nampak terkejut tapi dia angguk je.
"Okay then, take care." Bila Yena dengan Jihoon dah pergi, aku dengan Woojin pergi balik dekat tempat untuk bagi penghormatan terakhir ni.
"Nah." Dongsaeng Sohye bagi satu surat dekat Woojin, obviously surat dari Sohye. "Dia tulis ni sehari sebelum dia pergi."
Woojin bukak and baca surat tu. Since dia duduk sebelah aku, so aku pun baca surat tu sekali.
Woojin,
Saya tahu saya dah kecewakan awak. Saya tahu saya jahat. Saya mintak maaf sebab buat semua tu. Saya mintak maaf kalau saya dah jadi barrier dalam cinta awak. Saya mintak maaf sebab tak dapat buat apa yang awak nak. Saya tak boleh nak sembuh dari penyakit ni, and graduate sama sama dengan awak. Thankyou for taking care of me. Awak dah jaga saya dengan baik. Jeongmal gomawoyo. Tolong cakapkan dekat Daeun, yang saya mintak maaf sebab buat dia merana. Saya harap sangat yang korang berdua akan kekal sampai bila bila. And last, goodluck dalam kerjaya awak as an idol. Tolong jangan berhenti menari walau apa pun jadi.
Your bestest friend,
Kim Sohye.Woojin melutut depan gambar Sohye, tenung gambar Sohye and menangis sekali lagi. "Saya mintak maaf.. kali terakhir saya jumpa awak, saya marah awak. Mesti saya yang buat awak sedih sampai awak tak ada semangat nak sembuh.. memang saya kecewa dengan awak, tapi saya tahu hati awak baik. Saya dah kenal dengan awak lama.. awak suka tolong orang, awak peramah, awak tak pernah berdendam dengan sesiapa. Saya faham, awak buat semua tu sebab cinta. Tapi saya mintak maaf sebab sampai akhir hayat awak, saya tak boleh nak balas perasan awak."
Tangan aku teragak agak nak sentuh belakang badan dia ke tak. But then aku letak jugak tapak tangan aku and usap belakang badan dia. "Saya tahu dia tak marahkan awak. Dia mesti happy sebab awak datang sini harini."
Woojin pusing, pandang aku. "Gomawoyo Daeun-ah.." Walaupun dia cakap macamtu sambil senyum, tapi aku tahu yang dia tengah sedih gila.
Lepas dah duduk sini dalam 2 jam, kitorang pun balik naik teksi.
"Err.. maaf kalau saya tanya ni. Tapi awak ni Park Woojin dari wanna one tu kan?" Ajussi yang drive teksi ni tanya.
"Ya saya."
"Ooo.. korang berdua baru balik dari funeral ke? Funeral siapa?" Mungkin dia tahu, sebab tengok kitorang pakai baju warna hitam.
"Kawan kitorang." Aku yang tolong jawabkan. Ish ajussi ni pun. Tak nampak ke Woojin tengah sedih tu? Banyak pulak soalan dia tanya.
Woojin suruh ajussi ni berhenti dekat apartment aku, lepastu dia akan jalan kaki je balik dorm wanna one. Aku rasa serba salah tapi dia senyum lepastu cakap it's okay.
Aku pandang Woojin yang dah jalan jauh tinggalkan area apartment ni. Bila bayang bayang dia dah hilang barulah aku naik rumah aku.
🤸🏻♂️
Jihoon's pov
"Kim Sohye, Wanna One's Park Woojin best friend who once reportedly dating him passed away due to heart cancer. Fans spotted Woojin and Kang Daniel's younger sister, Kang Daeun who also once reportedly dating him, went home together by a taxi from Sohye's funeral."
"Kenapa la reporter ni busybody sangat?! Benda macam ni pun dia nak keluarkan article ke?" Aku marah lepastu campak phone aku. Tak pasal pasal phone aku yang jadi mangsa.
"Kenapa?" Minhyun hyung yang tengah duduk sebelah aku sambil minum beer, tanya.
"Ni hyung, tadi kan kitorang pergi funeral mendiang Sohye. Lepastu benda ni tersebar dekat internet. Tak tahu la reporter mana yang tulis pasal benda ni. Siap mention pulak tu pasal Woojin balik dengan Daeun."
"Nak buat macam mana. Mulut reporter, idol tak boleh tutup." Seongwoo hyung cakap.
"Tak, masalahnya dah la dia mention 'reportedly dating' tu. Orang tengah sedih pun sibuk je dia nak bergossip. Dia ingat benda ni joke ke apa?"
"Jaehwan setuju dengan Jihoon. Walaupun idol, tapi benda macam ni tak sepatutnya dibuat article bagai. Privacy kita kot, they should respect."
"Betul la tu. Diorang buat semua benda ni sebab duit, kerja. Kita tak boleh nak buat apa. Sabar jelah Jihoon." Minhyun hyung tepuk bahu aku. "Sekejap, Woojin mana? Sejak dia balik tadi hyung tak nampak dia."
"Woojin tidur je dari tadi. Jaehwan dah kejut pun dia tak bangun."
"Biar Jihoon check." Aku bangun dari sofa and masuk dalam bilik kitorang.
Woojin ada dekat katil dia, tengah tidur macam yang Jaehwan hyung bagitahu tadi. "Woojin.. bangun. Kau tak lapar ke?" Aku goyangkan badan dia. Bila tangan aku sentuh lengan dia, rasa panas. Aku sentuh dahi dia pulak. Serious panas gila. "Woojin..? Kau demam ke ni?" Tak ada respon.
"Hyungdeul!! Woojin demam la! Badan dia panas!" Aku jerit dari dalam bilik. Minhyun hyung, Jaehwan hyung and Seongwoo hyung berlari masuk dalam bilik.
Minhyun hyung pegang dahi Woojin. "Panas sangat badan dia ni.. sekejap hyung call Minseo hyung." Dia keluarkan phone dia and terus call manager kitorang. "Hello hyung.. hyung datang dorm cepat please. Woojin ni tiba tiba demam panas."
"Woojin jarang kena demam. Dia selalunya energetic and tak cepat penat. Mesti dia terlalu sedih pasal Sohye."
"Dia bukan sedih je. More to rasa bersalah." Aku balas apa yang Seongwoo hyung cakap.
YOU ARE READING
Best Dancer • Park Woojin (Book 1)
Фанфик"Kenapa awak cakap, awak paling minat saya dalam wanna one?" - Park Woojin. "Sebab bagi saya, awak best dancer." - Kang Daeun.