BAB 1 : KOTA ESTODANIA

3.1K 233 21
                                    


SELAMAT DATANG KE ESTODANIA.

Kota manusia dan jin hidup bersama, menyembah Allah, menjaga kesucian Islam, dan membina ketamadunan bersama

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Kota manusia dan jin hidup bersama, menyembah Allah, menjaga kesucian Islam, dan membina ketamadunan bersama. Ibarat menjejakkan kaki ke masa hadapan, kota ini diakui seperti utopia di dunia nyata. Dengan kecanggihan teknologi setinggi imaginasi, kota ini mampu merealisasikan semua mimpi yang ada. Apabila teknologi sudah pada tahap yang paling tinggi, semua yang diperlukan hanya di hujung jari termasuk keperluan ibadah. Kota ini yakin dapat memberi kemudahan kepada kedua-dua bangsa untuk mentauhidkan Allah. Selagi Islam menjadi sandaran, kota ini akan sentiasa aman. Jajahan takhluk dan pengaruhnya merangkumi seluruh rantau Nusantara. Setiap yang berlaku di Estodania, berlaku di Nusantara.

Namun, kejahatan tidak akan pernah diam jika yang haq sudah tinggi, batil akan datang mencela. Perancangan untuk meranapkan ketamadunan Estodania dimulakan. Bangsa jin bergabung dengan bangsa manusia, berperang sesama sendiri untuk menghancurkan Estodania kerana Estodania adalah pusat kuasa yang menghalang kejahatan mereka. Ingatlah! Kejahatan yang menang, pasti akan kalah. Selamat Datang ke Estodania, kota manusia dan jin tinggal bersama.

Tahun 2017, Kepulauan Karimata.

"ESTODANIA DILANDA MUSIBAH!"

Khabar gempar yang pernah mewujudkan kekacauan pada malam yang tenang di seluruh Nusantara. Sebelum khabar malang itu berkitaran di seluruh Nusantara, malam yang menjelma masih tenang seperti biasa. Seperti kelazimannya bayu berpuput di kampung pinggir laut, tenang dan sepoi-sepoi bahasa, menyebabkan keadaan laut tidak bergelora. Ketenangan laut yang sangat diimpikan oleh para nelayan.

Usai melaksanakan Solat Isyak berjemaah, para nelayan masing-masing tidak mahu melepaskan peluang untuk mengumpul rezeki pada malam laut yang tenang dengan iringin bintang-bintang yang membanjiri langit malam kampung mereka, Kampung Pagung.

Kampung yang terletak di hujung Kepulauan Karimata itu menolak untuk menerima kecanggihan Estodania secara total. Anak-anak muda di kampung itu tidak ada pilihan lain selain daripada mengikut kehendak orang-orang tuanya yang bertegas menolak kebanjiran teknologi Estodania. Ayyan salah seorang daripada anak muda yang terpaksa akur dengan kehendak golongan orang tua di kampung itu. Tambahan pula, datuk yang menjaganya sejak kecil merupakan orang tua yang paling bertanggungjawab membataskan kecanggihan Estodania di kampung mereka.

Pada malam khabar malang itu dikhabarkan, seperti kebiasaannya Ayyan akan mengikuti datuknya, Imam Syahriyan untuk bertemu dengan ketua kampung mereka. Kelaziman malam yang dia perlu ikuti untuk mendapat kebenaran menyusuli anak-anak nelayan yang lain turun ke laut. Bezanya, pada malam ini, Imam Syahriyan tidak mengkhabarkan tujuan kedatangan mereka ke rumah ketua kampung mereka itu. Ayyan hanya menurut untuk memenuhi kehendak datuk yang disayanginya itu.

Ayyan masih ingat dengan jelas ketegangan yang berlaku di rumah ketua kampung mereka saat khabar malang itu disampaikan. Masing-masing tidak mampu menyembunyikan rasa terkejut yang merebak dengan pantas dalam jiwa mereka. Khabar itu jugalah yang telah mengubah resam hidup masyarakat yang bernaung di bawah kekuasaan Estodania.

ESTODANIA : HIKAYAT ADIWANGSAWhere stories live. Discover now