- Bab 8 -

587 23 0
                                    

" Alisa mana, bu? " tanya aku pada ibu. Ibu tengah syok membawang dengan nenek dan atuk. Apa isu aku tak tahulah.

" Dia baru je pergi jalan keliling kampung ha, naik basikal. " jawab ibu.

Aku terus terfikir. Ada basikal pulak?

" Basikal siapa pulak ni, bu? "

" Basikal atuk ler. Habis kamu fikir atuk kamu lalu nak ke sawah tu naik apa? "

Dengar saja jawapan ibu, aku terus mengambil kunci motor yang ada di atas meja makan.

" Tok! Pinjam motor sat! " jerit aku lalu berlari keluar dari rumah. Enjin motor aku hidupkan dan aku terus pecut ke jalan raya kecil berdekatan.

Mata aku melilau mencari kelibat Alisa. Pergi jalan jalan bukan nak ajak ke apa ke. Kalau aku tidur kejutlah. Kalau ada apa apa jadi kat dia ha baru kenal dunia.

" Tepi boleh tak? "

" Eh tepilah! "

Aku terus ternampak seorang gadis hampir sama macam Alisa jika ditengok dari belakang tengah dikepung tiga orang mat rempit.

" Macam Alisa.... "

" Eh, Alisa! "

Aku terus turun dari motor dan berlari menghampiri mereka. Aku nampak rambut Alisa dipegang salah seorang mat rempit disitu. Yang lain sedang cuba memegangnya namun ditepis Alisa.

GEDEBUK!

Kena dah setepek penumbuk aku. Seorang sudah rebah ke tanah. Dua lagi cuba menganjing aku.

" Alamak, boyfriend dia datanglah! Alolo sweet siot! "

" Kau nak apa ni, bro? Berlagak hero pulak. Jangan kacau awek baru ni. Firstime ni nampak dia. Fuh, barang boek! " kata salah seorang lelaki sambil tangannya hendak menyentuh Alisa.

Aku tarik Alisa ke dalam pelukan. Alahai mengigil badan dia.

Lelaki yang aku tumbuk tadi bangun lalu bersuara, " Dia aku punya betina. Kau boleh cari yang lain, bro! Siapa cepat dialah dapat en? "

" Eh, betina apa kau? Ini isteri aku! Nak sentuh sentuh bini orang pulak. Banyak lagi betina lain dalam kampung ni kau boleh sebat. Sebelum aku call polis, baik kau bertiga berambus! " kata aku sambil mengeluarkan iPhone XS Max aku dari poket seluar.

" Sial " kata lelaki tadi sambil mereka bergegas beredar dari situ. Aku hanya memerhati sehingga mereka hilang dari pandangan.

Dah tak ada kerja lain ke nak buat? Dasar lelaki tak ada guna.

" Kau okay tak? " tanya aku setelah melepaskan Alisa dari pelukan. Dia pandang aku sambil menggelengkan kepalanya.

" Kenapa jalan sorang sorang? Boleh kejut aku kan? Ajak aku sekali. Kalau jadi apa apa kan susah! Tengok tadi jadi apa? Kalau aku tak cari kau tadi aku tak tahula apa jadi kat kau tau? Lain kali nak pergi mana mana ke nak beli apa ke bagitahu aku dulu. Biar aku teman atau lagi bagus biar aku je yang pergi belikan. Kalau.. "

" Nak air milo... " pinta Alisa secara tiba tiba sambil tangannya menarik hujung kain tshirt aku. Aku yang tengah bagi ceramah tadi terus berhenti.

" Nak milo? " tanya aku. Sempat lagi la memintas aku bercakap sebab nak milo. Perempuan memang macamni.

Dia mengangguk. Aku hela nafas sambil melihat jika ada kedai berdekatan. Aku nampak ada kedai runcit tak jauh dari tempat kami berdiri.

" Tunggu sini diam diam. Aku pergi beli kat kedai sana tu. Tunggu ok? Kalau ada mamat gila tadi kau blah ok? "

Sahabatku CintakuWhere stories live. Discover now