- Bab 19 -

424 13 0
                                    

Haikal's PoV

" Sejak hari pertama kita kenal, dari kita kawan biasa then jadi sahabat baik sampailah sekarang kita jadi suami isteri, saya tak pernah rasa menyesal kenal dengan awak. Malah saya rasa bersyukur sebab Allah temukan saya dengan awak "

Aku leraikan pelukan dan melutut di depan Alisa. Mata Alisa memandang aku. Aku nampak air matanya ditahan dari mengalir keluar.

" Alisa sayang, saya tahu saya bukan suami yang baik, tapi saya sentiasa cuba jadi yang terbaik. Saya sendiri tak maafkan diri saya sebab mengkhianati awak. Jadi saya tak paksa awak maafkan saya. I'm no going to beg you to forgive me "

" Saya hadiahkan ini untuk awak. Bukan untuk bodek awak maafkan saya ke apa atau untuk awak lupa saya dah buat silap, saya hadiahkan ni sebab awak isteri saya. Saya sedar saya tak berapa nak bagi hadiah sangat dekat awak tapi terimalah apa saya bagi ni "

" Saya mintak maaf atas semua silap saya dekat awak selama ni. Harap awak maafkan saya dengan seikhlas hati tanpa dendam. Maafkan saya " kata aku lagi lalu memegang tangan Alisa.

Alisa memandang aku dengan senyuman hambar. Tak tahu pulak kenapa dengan senyuman dia tu.

Tak sweet ke syarahan aku tadi?

" Aku tak tahu kenapa aku tak boleh nak benci kau, Haikal. Tiap kali kau buat silap yang sama, hati aku mesti nak bagi peluang kat kau. Padahal aku tahu.... aku akan rasa dan hadapi kesilapan kau tu lagi sekali " tangis Alisa perlahan.

Wajah Alisa aku perhatikan dengan perasaan penuh kasih sayang. Kenapalah nak menangis pula ni?

" Aku selalu rasa kau setia dan sayangkan aku sorang.. Tapi sejak kau curang.. aku percaya kau tak... pernah rasa sayang atau cinta dekat aku.. hati kau untuk orang lain.. kalau kau cinta aku, kau takkan jumpa yang lain " kata Alisa yang sudah berhenti menangis.

" Lah kenapa rasa macam tu pulak? Saya selalu sayangkan awak " ujar aku.

" Kalau kau sayangkan aku, macam aku cakap tadilah kau takkan curang atau jumpa orang lain. Aku sedar kau takkan pernah anggap aku ' someone special '. Kita kahwin pun sebab nenek kau nak tengok kita hidup sama-sama sebelum dia pergi. Dia fikir aku memang tunang kau. Aku cuma ' kambing hitam ' dalam perkahwinan kita ni " kata Alisa lagi.

Aku terasa sayu di dalam hati bila dengar kata-kata Alisa tadi. Tapi dia silap. Sejak kami berkahwin, aku sentiasa anggap dia sebagai isteri aku. Walaupun perkahwinan kami ni atas permintaan nenek, aku tak akan sesekali anggap dia sebagai kawan atau ' kambing hitam '. Aku anggap dia sebagai segalanya. Dialah isteri, dialah sahabat, dialah musuh, dialah segalanya.

Segalanya.

Mungkin perbuatan aku sejak akhir-akhir ni terlampau banyak melukai hati dia.

Ah, banyak silap aku! Aku menyesal!

" Aku tak tahu kenapa kau ada orang lain... aku selalu tanya diri aku, aku ni tak cukup bagus ke sampai kau ada orang lain? " ujar Alisa sambil matanya menatap aku.

" Alisa, I'm so sorry. Saya bukan ada orang lain. Saya terlampau ikutkan nafsu. Saya hina, Alisa. Saya tak tahu saya dikawal apa sampai saya tergamak buat macam tu dekat awak. Saya mula bertaubat sejak awak pergi. Saya muhasabah diri, saya menyesal sangat-sangat. Saya cuba cari keampunan dari Allah atas kesilapan saya "

" Saya dah pecat secretary saya sebab dia yang banyak hasut saya pasal itu ini. Tapi saya tak salahkan diri dia je. Salah saya juga sebab tergoda. Saya nak berubah jadi lelaki yang baik. Ada iman. Ingat Tuhan. Setiap hari saya solat sunat taubat. Saya tak nak nampak macam lelaki murahan. Saya nak jadi pembimbing awak. Jadi imam awak. Tinggal kemaafan dari awak je yang tinggal, Alisa "

Sahabatku CintakuWhere stories live. Discover now