Bab 20

567 29 1
                                    

Semalaman Nabil teringat kejadian tempoh hari. Sukar dipercayai dirinya dalam situasi begitu. Tembak menembak, kejar mengejar ahhh! Yang lagi cannot brain, terjumpa Hazel kembali yang dikatakan dihukum mati? Ahhh!

Syirah bercekak pinggang, dan berkata, "Kau dah gila ke Hairil?! Dia tu penjenayah! Bukan macam kita, move on lah Hairil. Kau tengok lah dia tu, bukan Hazel. Hazel bukan macam tu. Dalam dunia ni ada 7 orang tau muka sama, percaya lah.."

"Kau cakap senang la Syirah, bukan kau lalui," ujar Mika.

"Aku tak lalui pun aku tak gila," balas Syirah.

"Kau diam, memekak je tau." Daniel mula menyampah dengan perangainya

Sekujur tubuh yang terlantar tidak bergerak di hadapan mata mereka. Besi yang menyarung di tangan gadis itu diletakkan d sisi. Bagaikan mimpi gadis itu kini bersama mereka.

"Hazel..." ujar Hairil memanggil. Pipi gadis itu disentuh lembut. Berharap gadis itu membuka matanya. "Dia masih hidup, Riduan. Dia masih bernafas. Dia dekat depan mata kita."

"Aku nampak. Tapi kau yakin itu dia?"

"Aku.." dirinya juga buntu. Seperti memaksa diri untuk mempercayai gadis itu masih hidup, "Aku tak tau.. Dia langsung tak kenal aku dan.."

Syirah menyelit, "dia cacat. Dia bukan Hazel." menyirap darah badan Hairil mendengarnya. Lantas dia berdiri dan ingin memberi tamparan ke muka Syirah. Nasib menyebelahi Syirah, Mika menghalang tamparan itu daripada mengena mukanya.

"Kau patut bersabar, kita tak pasti lagi. Aku sendiri tak percaya dengan apa yang aku nampak apatah lagi kau. Tapi memang betul dia lain." ujar Mika.

Jari tangan kirinya bergerak, "Urmmm Ughh!" mengeluh kesakitan menahan perit di kepala kerana terhantuk ketika kereta mereka terbabas. Kesemua mereka menoleh melihat ke arah Jo.

"Hazel!" Az segera mendapatkan gadis itu. Dipegangnya bahu gadis itu tetapi ditepis oleh Jo. "I don't know all of you guys? Who are you?!" ditolak olehnya badan si kecil molek, Az jatuh tersungkur sebelum sempat Syirah menyambutnya.

Jo yang mencuba berdiri ditangkap oleh Hairil sebelum terjatuh. Tangan Hairil di pinggang gadis itu. Mata bertentang mata. Jo tersedar dan menolak tangan Hairil yang memaut pada dirinya.

"Don't you dare to touch me!" Jo memberi amaran kepadanya.

"Why?" soal Hairil. Kenapa tak boleh? Sedangkan dia adiknya.

"I don't even know who are you guys." Jo menyedari bahawa tangan kanannya berasa ringan. Dilihatnya tangan besinya di atas katil lantas dia mencapai tangan itu. Sebelum tangannya mencapai besi itu, Syirah menghalakan pistol di kepalanya.

"Don't you think to take that hand!" langkah Jo terhenti mendengar bunyi picu pistol yang hampir ditekan. "Kau gila ke!" Hairil menepis pistol itu dan terjatuh ke lantai. Tangan besi dicapai dan segera dipasang.

"Hazel..." Hairil tersenyum memandang Jo. Tenang dirinya melihat wajah lelaki itu. Tangan Hairil kembali ingin menyentuh wajahnya. "Don't you dare!" Jo memberi amaran keras. Tangan besinya digenggam.

"Come with us, we'll take you out from here." pujuk Hairil.

"I.. Don't.. Even.. Know you!" dirinya seolah olah kalah dalam kepungan para agents. Puas otaknya memikir cara melepaskan diri. Semuanya bagaikan sia sia. Kecil dirinya di dalam bilik itu.

"Don't you remember us?" soal Riduan.

"No.. Ohh.. Yes.. You are the agent,"

"Sekurang-kurangnya dia ingat kita agent." ujar Daniel.

"No.. I mean who are we to you?"

"You're my enemy." tajam matanya memandang.

"Dia langsung tak ingat siapa kita." ujar Syirah lagi, "Siapa kita untuk dia ingat," nadanya seperti mengejek Hairil.

"Okay, aku rasa kita patut bagi ruang dia berehat." ujar Daniel.

"Aku dekat sini. Jaga dia." ujar Hairil.

"Biar kitorang jaga." Syirah menawarkan dirinya dan Az.

"Silap silap dia mati dulu baru kau nak jaga," Hairil menepisnya.

"Kalau boleh aku memang akan bunuh dia, tapi dia bertanggungjawab untuk barang kemas di muzium."

"Aku boleh percayakan korang?"

Mereka ditinggalkan bertiga di bilik itu. "Kau ingat! Aku akan perhatikan kau!" ujar Syirah dengan kasar.

"What are you talking about? What language do you use?"

"Malas aku layan kau! Dahla bengap!"

Az menemani Jo di setiap langkahnya. Langkahnya di perhati oleh Syirah.

Macam mana aku nak keluar dari sini?.. Buntu kepalanya berfikir.

Tok! Tok! Tok!

Pintu bilik Nabil diketuk bertalu-talu tanpa henti.

Apabila pintu dibuka, seorang gadis masuk ke dalam memegang tangan Nabil untuk membawanya masuk semula.

"HAZEL!" uppp.. Sepatah perkataan keluar lagi, mulutnya akan ditembak dengan pistol yang kini dihalakan di dalam mulutnya yang terbuka.

Spy I Love You! Where stories live. Discover now