Bab 22

533 31 0
                                    

Hancur hatinya melihat tubuh yang terbaring tidak bernyawa lagi. Tanah yang penuh dilitupi tanah kini dilihatnya. Mata dipejam, hatinya berbolak-balik ingin menidakkan apa yang dilihat olehnya. Nabil menggapai tangan Jo, dipeluk erat. Jo menangis di dalam pelukan Nabil.

"Why?! Why?!" hshshs menangis teresak esak membuatkan hati Nabil sedih. Tak sanggup melihat gadis yang disayangnya mengalirkan air mata.

Ditolaknya tangan Nabil yang melingkari tubuhnya. Berjalan mengambil cangkul di dalam bangsal, dirinya terpandang Amuel di sebalik tubuh seorang wanita. Tangisannya mengalir tanpa henti. Hakikat perit terpaksa ditelan.

Jo menggali tanah dengan cangkul yang kecil, "Hazel.. Can I help you?" pinta Nabil.

"No need,"

"Let me.."

"NO!" jeritnya. Nabil langsung tak peduli dengan jeritan Jo. "Hire people to dig, and put them all together."

Jo duduk melihat kawasan tempat tinggalnya dahulu yang ceria kini bertukar suram kerana kematian beramai-ramai. Nabil duduk menemaninya, "It's all my fault .. If I didn't bring them all involved in the robbery, they would still be breathing until now." ujar Jo.

"Hey, it's not your fault. It's fate. This is their destiny, there may be wisdom behind the incident. Who knows right?" Nabil memujuknya agar tidak mengikut perasaan.

Tangan Amuel orang yang terakhir digapainya. "Rest in peace, my friend.." Jo merelakan kepergian kawannya. Walaupun berat dia terpaksa hadapinya.

"Let's go.." Kereta dipandu ke rumah di tepi pantai. Selepas kejadian itu, Jo banyak mendiamkan diri. Puas Nabil cuba menghiburkan hati gadis itu, tetapi tiada yang berubah.

Seminggu berlalu selepas kejadian..

Kringgg! Kringgg! Bunyi phone Nabil berbunyi pada malam hari, digapainya kemudian meletakkan di telinga. Nama 'Hazel' tertera pada skrin phone.

"Hello, Hazel.. Are you okay?" soalnya.

"I've been going insane waiting for you to ask me out.."

"What do you mean?" soalnya kehairanan.

"Do you not want to? Okay okay fine! I'll make the first move then." Jo menambah lagi, "My gosh! Now that I have to say it.. Hold a second.." hahaha kedengaran bunyi tertawa disebalik phone.

"Hazel.."

Jo menarik nafas dan tertawa lagi, "Okay okay.." dengan suara berbisik, Jo mengatakan "I like you.. Babil.. So much! Hehehe,"

Betul ke apa aku dengar ni? Bagai dalam mimpi.. "Are you drunk?" soalnya.

"Yes.. Hehehe," dah agak. "Wait.. I'll be there," Nabil mengambil hoodie kelabu dan menyarung pada tubuh sasanya. Pintu dibuka dan dlihatnya seorang gadis terlantar di sofa dengan gaun labuh yabg terselak hingga ke paras paha. Penuh botol arak di atas meja, entah dari mana gadis itu mendapatkan bekalan arak.

"Come and join me.." ujarnya.

Nabil melangkah mendekatinya. Dibetulkan gaun yang terselak itu. Hahaha, Hazel tertawa dengan matanya terpejam. Lantas gadis itu memeluk Nabil, tidak disangka Hazel memeluk Nabil dengan erat untuk seketika. Dapat dirasakan tangan Nabil mengusap lembut bahagian belakang kepala Hazel. Memang tiada kata-kata yang lahir daripada mulut mereka ketika ini tetapi sedikit sebanyak pelukan itu benar-benar membuatkan Hazel berasa tenang. Terlalu tenang.

Selepas pelukan dileraikan, Nabil mencapai botol arak di tangannya. Diletakkan di atas meja. Nabil yang bingkas bangun membuatkan Hazel mendongak ke arahnya. Terus sahaja Nabil berbisik di telinganya, "Wait a minute darling, I'll be right back in a not more than one minute."

"Okay," Hazel mengiakan sahaja. Anak mata Hazel mengikut langkah Nabil yang mengambil gitar di sudut bilik. "Dear.. This is for you.." ujarnya sebaik sahaja melabuhkan punggung.

Kemudian, dia mula memetik gitar dan mata Hazel fokus saat ini. Seluruh perhatiannya diberikan hanya kepada Nabil yang mengalunkan lagu. Khas untuk Hazel.

Pardon the way that I stare.
There's nothing else to compare.
The sight of you leaves me weak.
There are no words left to speak.
But if you feel like I feel.
Please let me know  that it's real.
You're just too good to be true.
Can't take my eyes off you.

Suara Nabil yang mengalunkan lagu Can't take my eyes off you nyanyian Lauryn Hill benar benar meruntun jiwanya. Saat matanya merenung ke arah Hazel, Nabil tahu pilihannya untuk terus bersama dengannya.

I need you baby, and if it's quite all right,
I need you baby to warm a lonely night.
I love you baby.
Trust in me when I say: It's Okay
Oh pretty baby, don't let me down I pray.
Oh pretty baby, now that I found you, stay.
And let me love you, oh baby let me love you, oh baby....

Dia menghayati lirik yang dialunkan sehingga ke akhir lagu. Hazel terus memeluj lengannya sebaik sahaja dia selesai mdnyanyikan lagu itu.

"You want to know something? I love your voice. I am your number one fan," bisik Hazel di telinga Nabil. Terus sahaja Nabil tersenyum lebar.

"Do you really like it?" soalnya dengan matanya memandang tepat ke dalam mata Hazel.

"Of course,"

"Later, I will always sing for you dear" Hazel ketawa kecil mendengar kata-katanya.

Akhirnya Hazel tertidur di dalam pelukan Nabil. Nabil mengangkatnya dan meletakkan di atas katil. Tanpa sedar Hazel membuka mulut dan berkata, "I miss you so much..." sangkanya Hazel merindui dirinya tetapi, "Hairil.." nama Hairil disebut memutuskan senyumannya. Dia melangkah keluar dari bilik Hazel membiarkan Hazel tidur dengan tenang.

Aku akur bila ada lelaki lain yang kau cintai. Nyatanya aku tidak mampu melupakanmu. Aku izinkan hati ini dilukai untuk kau, Hazel. Untuk Kau.

"Hazel, I'm going back to Malaysia. I'll be here again in a month." ujarnya ketika di meja makan. Itu pertama kali mereka bertegur setelah beberapa hari mengelak dari bertembung.

Hazel hanya diam, tidak memberi apa apa reaksi. "Hazel..?"

Hmm.. Baru sahaja punggungnya diangjat dari kerusi, Hazel bersuara. "Why not take me once with you back to Malaysia?"

Riak wajah Nabil terkejut dengan soalan itu, "You do not have a passport and you are wanted by the police. Just got out of the airplane and died of a gunshot." hampa dengan jawapan yang diberikan oleh Nabil. Jadi.. Aku tersekat dekat sini? Matanya berkaca menahan air mata mengalir. Lantas dia bangun dan membasuh pinggan dan cawannya. Lalu masuk ke dalam bilik.

Hey, I didn't want to take you with me back to Malaysia but .. It's too risky. I do not want to lose you. Don't worry, I'll be back here again. You stay here quietly. Dont go out. They'll take care of you.
Sincerely by;
Babil :')

Nabil menyelitkan kad yang ditulisnya pada pintu berharap ia akan melembutkan hati Hazel. Dia pergi meninggalkan Hazel sendirian bersama bodyguards.

"I hope you'll come back.." Hazel berharap kereta itu akan berhenti tetapi malangnya ia masih bergerak keluar dari kawasan rumah itu. Sedih melihat orang yang disayangnya pergi meninggalkan dirinya.

Hazel sebenarnya bukan hilang ingatan. Hanya berpura-pura kerana buntu. Tak tahu apa yang perlu dibuatnya. Kalau dahulu, penduduk yang menyelamatkannya dari letupan yang mampu membawanya keluar dari Tokyo pergi ke Jerman. Kini dirinya sendirian. Hilang arah tuju.

Spy I Love You! Where stories live. Discover now