Part 17

4.4K 90 3
                                    

Melissa meneguk ice Americano nya perlahan. Mahu saja dia memesan caramel macchiato kegemarannya tetapi memikirnya dirinya sedang diet untuk drama seterusnya, dia hanya menahan diri. Sesekali matanya menjengah ke pintu masuk starbucks. Rafael tiba beberapa saat kemudian. Tepat seperti yang dijanjikan.

"Hi Lis, how are you?" Rafael menarik kerusi dan melabuhkan punggungnya.

"I'm fine. You?"
"Fine too.. So.. What's up?"
Melissa serba salah. Beberapa kali dia menyedut minumannya.

"How's Josh?"
Rafael memandang Melissa.
"Getting better.." Rafael menjawap sambil mengangguk kepalanya perlahan. Meyakinkan Melissa tentang keadaan Josh.
"He's dating someone?" Melissa akhirnya terus kepada soalan utamanya.
"Hmm.. Pasal tu.. Setahu I tak ada pula. Why? You see him with someone?" soal Rafael.
"Yup, with the same girl yang I nampak you guys di Little Rara before. I think I pernah nampak dia masa kat kolej. Is it? Your friend kan?"
"Orked. You nampak kat mana?" Rafael ingin tahu.
"Sunway."
"Wait... Joshua pergi mall? Sunway Pyramid? Woww.. Impressive."
"Did he really date that lady?" soal Melissa lagi.
"I don't think so.... But this might be ermm.. Wait.. What about you? I mean why you curious? You still love him?" Rafael memandang tepat kepada Melissa.
"Is it wrong if I still love him?"
"You are not wrong for that Lis...."
"But..." Melissa cuba membela diri.
"Remember a thing Lis, you left him masa dia tengah struggle. He really need you Lis masa tu."
"Tapi I tak tahu Raff. I tak tahu he's......"
"You tak tahu sebab you busy. I faham you masa tu banyak offer, you sedang naik. Tapi Lis, I see him suffering! I'm sorry I know that's  not your 100% fault but he really need you. Really, really need you. You see him? Dia hampir gila Lis. Gila!" Wajah Rafael kemerahan.

"I'm sorry..." mata Melissa berkaca. Setiap kali Joshua cuba bercerita, Melissa selalu tiada masa. Dia tidak tahu apa telah berlaku kepada Joshua dan keluarga Joshua. Dan selepas meminta perpisahan pun, dia tidak lagi ambil tahu tentang Joshua. Kesibukan membuat dia terlupa seketika tentang Joshua.

Tiba tiba ada satu suara menegur mereka.

"Did you guys having a coffee date here?" Suara lunak Alicia membuatkan keduanya beralih. Melissa cepat cepat menyeka air matanya yang hampir tumpah.
"Hi Alice." Melissa menegur.
"Hi Kak Lis." Alicia membalas.

"Well.. Lis, I think I should go. See you later." Rafael tiba tiba meminta diri.

Melissa hanya mengangguk. Cukup rasanya perbincangan mereka setakat ini sahaja untuk kali ini.

"Bye Kak Lis, see you later." Alicia cepat cepat mengejari Rafael yang sudah berlalu pergi.

Melissa hanya tersenyum. Alicia masih seperti dulu. Tiba tiba sahaja dia rindukan kenangan mereka bersama. Joshua baik padanya, Rafael juga, Alicia pun. Walaupun setelah apa yang terjadi, mereka tidak pernah membenci dia. Cumanya, mereka sudah tidak serapat dulu lagi. Segalanya sudah berubah...

Rafael cepat cepat menuju ke parking kereta. Dia tahu Alicia sedang mengejarnya.
Ternyata dia lambat. Alicia kini disebelahnya. Dia masuk kedalam kereta. Alicia juga.

Rafael menghidupkan kereta dan menguatkan aircond. Mereka berdua hanya membisu.

"Where you want to go? Abang hantar." Rafael mengalah.
"To your heart." Alicia tak mengalah.
Rafael mengeluh. Dia memandang Alicia. Tipulah kalau dia tidak rindu wajah ini. Tipulah kalau dia tidak pernah tertarik dengan Alicia. Bukan kerana cantiknya Alicia, kerana kaletahnya, kerana manjanya dia, kerana tidak putus asanya dia.

"You know the reason I can't be with you, Alice?" Rafael bersuara perlahan.
"Why..?" Alice memandang Rafael. Mata mereka bersatu.
"My dad married a few times, he jump to a women to another women. My brother also the same. My mom pun sama. I sampai tak tahu berapa ramai mak tiri atau bapa tiri yang I ada. Siblings? Lagi I tak tahu. I come from a broken family. I tak pernah tahu rasa berkeluarga tu macam mana. I takut nak bawa orang yang I sayang dalam hidup I. Dan I takut, I pun sama macam my dad and my brother. You know.. I meet multiple girls at the same time. I slept with them also. You never heard that Alice? " luah Rafael.

Alicia diam seketika.
" I know.. And I know it's all just a rumors. Yah, you a jerk,you being nice and talk sweetly with every womens. Make them feel good then you left. But you never slept with them. You just wanna look bad. But I know. I know you well. I know you better than you know!! You family broke? Then how about my family?? "

Rafael terdiam mendengarkan kata kata Alicia. Kerana Alicia benar. Selain Orked, dia lupa Alicia juga kenal dirinya yang sebenar.

"Don't be such a coward abang. I love you and I will always love you!" Air mata Alicia jatuh satu persatu. Lega setelah apa yang dipendamnya dilepaskan. Rafael juga begitu.
Rafael tidak dapat menahan air matanya lagi. Alicia mendekatkan dirinya kepada Rafael. Dia memeluk tubuh itu.

"So please. Don't push me away." Alicia berbisik perlahan. Rafael membalas pelukan Alicia lebih kuat.

Beberapa saat kemudian Alicia melepas perlahan. Dia mengesat air mata Rafael. Alicia mendekatkan wajahnya kepada rafael. Satu kucupan hangat singgah dibibir Rafael.

" I love you. "
" I love you too." Rafael membalas kucupan Alicia. Kali ini bukan sekadar kucupan hangat. Bibir mereka bertemu, bertaut rapat, saling membalas ghairah.

"I miss your lips."
".. And I miss my first kiss."

Dia yang kupilihWhere stories live. Discover now