𝐂𝐇𝐀𝐏𝐓𝐄𝐑 15 : 𝐎𝐔𝐑 𝐅𝐈𝐑𝐒𝐓 𝐃𝐀𝐓𝐄

217 24 0
                                    

"Be careful, Irel. Don't talk to stranger."

"Yes Mumy. I know it."

Mumy sangat risau.

"Jay, jaga Irel. Jangan tinggalkan dia di mana-mana. Walau dalam apa keadaan pun, kau mesti ada dengan Irel. Jaga dia."

"Okay Uncle. I will."

Perlahan-lahan kereta Jay beredar dari kawasan perumahan kami. Yes, this is our first date and I don't even know where we are going.

"Where are we going, Jay?"

"Just wait and see."

Jay mengerdipkan matanya ke arah saya. Lalu saya tertunduk malu. Pipi saya terasa panas.

'Damn this boy!'

Jay memarkirkan keretanya di depan KFC.

"Do you want to follow me?"

"Lama kah?"

"Maybe, no."

"Tidak mau ikutlah."

"Okay, take care here."

"I'm okay. You too."

Selepas 15 minit, barulah Jay memunculkan diri. Jay membawa banyak plastik di tangan kanan dan kirinya.

"Sorry, lambat. Panjang barisan."

"Tidak apa. Ni makanan semua, siapa yang mau makan?"

"Kita."

Jay menjawab dengan selamba. Kami hanya dua orang. Tetapi makanan yang dibeli olehnya cukup untuk lima orang.

"Jay, why you buy too many foods? Nanti tidak habis, membazir pula."

Jay hanya tersenyum kambing. Saya menggeleng perlahan. Selepas 10 minit memandu, akhirnya Jay memberhentikan keretanya di satu tempat yang.. Not bad. Dikelilingi dengan tumbuhan hijau dan berdekatan dengan tasik. Tempat ini tidak begitu ramai orang. Saya merasa tenang di sini.

"So how? Do you like this place?"

Jay mengangkat semua makanan tadi dan mengatur langkah menuju ke arah meja yang berdekatan dengan pokok bambu. Di tepi pokok bambu itu, terdapat sebuah kolam ikan.

"Sangat suka. Kenapa saya tidak pernah tau yang tempat macam ni wujud? Wah."

Saya masih menikmati keindahan alam di sana. Jay tiba-tiba senyap. Saya menoleh ke arah dia. Rupa-rupanya, dia sedang melahap ayam.

"Slow bah. Ee kenapa juga kau ni?"

"I'm hungry. Eh, makanlah. Jangan malu-malu."

Jay bercakap dalam keadaan mulut yang penuh dengan isi ayam. Apa yang saya nampak di depan mata saya sekarang, seperti bukan Jay yang saya kenal.

Sedar tidak sedar, Jay sudah menghabiskan separuh daripada makanan yang dibelinya tadi. Saya melihatnya tanpa mengelipkan mata.

"Why you look at me like that?"

"Boleh pula kau tanya kenapa? Jay, kau sudah hampir habiskan makanan yang banyak macam ni. Are you serious?"

Jay meminum sedikit air, lalu mengeluarkan sendawanya.

"This is the real me, Irene."

Pergerakan saya terhenti apabila dia memanggil saya sebagai 'Irene'. Saya terus memandangnya.

"What do you mean?"

"This is the real me, like what you see now. Yes, saya kuat makan, both of us. I mean, Jimmy. Selepas ketiadaan Jimmy, saya hilang selera untuk makan. Sebab, dulu selalunya saya akan melepak dengan Jimmy di sini. Selalunya kami akan kumpul duit sekolah setiap minggu, dan setiap hari ahad, di sini lah tempat kami melepak, beli makanan banyak-banyak guna duit yang kami kumpul sendiri."

𝐀𝐌𝐍𝐄𝐒𝐈𝐀 𝐆𝐈𝐑𝐋 ✔️ ( 𝑪𝑶𝑴𝑷𝑳𝑬𝑻𝑬𝑫 )Where stories live. Discover now