𝐂𝐇𝐀𝐏𝐓𝐄𝐑 16 : 𝐋𝐈𝐀𝐑

218 23 2
                                    

"Cantiknya Irel."

Mama Jay dan saya berlaga pipi.

"Back to you, Aunty."

"Bermula dari hari ini, jangan lagi panggil 'Aunty'. Biasakan diri panggil 'Mama' dan 'Papa'. Bolehkan?"

"I will try, Mama, Papa."

Mama dan Papa mengangguk dan tersenyum, lalu pergi ke tempat Mumy dan Dady di dalam rumah.

"Congratulation Irel! Or maybe I should call you Sister In Law? Eh?"

Nana tergelak mengejek.

"Thank you Nana! Jangan mau minta puji sana."

"Jay is coming. Enjoy your Engangement Day SIL! Saya mau makan dulu. Bye!"

Nana berlari anak ke arah meja makan. Confirm lapar hahaha.

"Irene.."

Jay memanggil saya lembut. Saya memandangnya lalu melemparkan senyuman manis.

"You look so beautiful with that dress."

Jay melihat saya dari atas sehingga bawah.

"Back to you."

Kelihatan Jeffson melihat kami dari jauh dengan riak wajah yang sedih. Setelah dia tersedar saya sedang memandangnya, dengan pantas dia melarikan anak matanya ke arah lain.

"Saya rasa bersalah pula sama dia."

Jay bercakap perlahan.

"Me too."

Kami berdua memandang Jeffson yang sedang mengesat air matanya.

* * *

Semenjak saya dan Jay bertunang, Jay semakin sibuk dengan kerjanya. Jay selalu bekerja lebih masa. Untuk apa? Untuk mengumpul duit lebih yang akan digunakan untuk majlis perkahwinan kami nanti. Saya? Jay tidak membenarkan saya untuk kerja. Saya pernah meminta kebenaran darinya untuk kerja, tetapi dia melarang.

"For what, Irene? Saya masih boleh cari duit lagi bah. No, tidak perlu."

Saya menangis air mata darah pun, Jay tidak akan benarkan saya kerja. Plus, my own family didn't allow me to find a job too. Majlis perkahwinan kami akan dilangsungkan dalam masa sebulan sahaja lagi. Dan saya tidak tahu sama ada duit simpanan Jay cukup atau tidak. Itulah sebab kenapa saya mahu bekerja, tetapi dia sendiri yang tidak membenarkan saya untuk bekerja. Okay then, saya terpaksa akur.

And one fine day, Nana, as known as Jay's sister, telefon saya. Dengan gembiranya dia bercakap.

"Ui SIL, mari kita jalan-jalan!"

'Hai' pun tiada. Dia terus teriak di corong telefon.

"Maigosh Nana. Can you slow down your voice?"

"Ah peduli lah. Mari shopping. Jay baru bagi saya duit ni HAHAHA. Eh jomlah! Saya ambil kau ah. Bye!"

Belum pun saya bagi kata putus, dia sudah menamatkan panggilan telefon.

"Damn, this girl ah."

Saya bercakap sendirian sambil mencapai tuala dan terus membersihkan diri. Dalam 15 minit sahaja, Nana sudah sampai di hadapan rumah saya. Saya mengambil heels di rak kasut dan terus menuruni anak tangga. Mumy memandang saya dengan pandangan hairan.

"Where are you going, Irel?"

"Tu adik Jay, Nana berabis bawa saya keluar."

"Shopping?"

Saya hanya mengangguk.

"Hm, take care. Jangan pulang lambat."

"Okay Mumy."

𝐀𝐌𝐍𝐄𝐒𝐈𝐀 𝐆𝐈𝐑𝐋 ✔️ ( 𝑪𝑶𝑴𝑷𝑳𝑬𝑻𝑬𝑫 )Where stories live. Discover now