*TWO MONTHS LATER..
Memori saya kini sudah beransur pulih. Namun saya belum boleh ingat apa-apa tentang Jeffson.
"Fikir apa?"
Jeffson membelai rambut saya.
"Saya sedih."
"Why?"
"Sebab saya belum dapat ingat apa-apa tentang kau, tentang kita. Sejujurnya, saya keliru dengan perasaan saya sendiri. Kenapa saya tidak boleh ingat apa-apa tentang kau sedangkan saya selalu luangkan masa dengan kau? Dan..."
"Kau masih tiada perasaan untuk saya?"
Saya menggeleng perlahan dan Jeffson terus terdiam.
"Saya pun tidak tau mau cakap apa. Tapi jujur saya cakap, saya penat dengan semua ini."
Untuk kedua kalinya, Jeffson menangis di depan saya.
"Tidak apalah Irel. Mari kita pulang. Petang sudah."
Saya hanya diam dan mengikuti langkah kakinya dari belakang.
* * *
Semenjak hari itu, Jeffson tiada menghubungi saya. Mungkin dia rasa terkilan dengan apa yang saya cakap.
Saya menjalani kehidupan seharian saya seperti biasa. Mumy langsung tidak membenarkan saya untuk keluar dari rumah tanpa mereka ataupun Jeffson. Saya juga tidak dibenarkan untuk kerja.
Setiap bulan, Dady, Ixene, Izene dan Jeffson akan memasukkan duit dalam akaun bank saya. Kadang-kadang, saya rasa diri saya adalah beban untuk mereka.
"Hoi! Kau ni menghayal saja oh. Rindu Jeffson ni kan? Eleh!"
Izene menolak bahu saya. Saya senyum.
"Tiadalah."
"Kenapa? Kamu ada masalahkah?"
"Kami okay saja bah Zene."
"Jangan kamu buat hal. Beberapa bulan lagi kamu mau kahwin sudah tu."
Saya terdiam.
'Mampukah saya berkahwin dengan orang yang saya tidak cintai? Menurut Izene, cinta boleh dipupuk. Tapi mampukah saya?'
* * *
Seperti biasa, setiap hari saya akan ditinggalkan bersendirian di rumah dan hal ini membuatkan saya bosan.
Jeffson pula, sudah hampir dua minggu tidak menghubungi saya.
Tiba-tiba, terdetik hati saya untuk membuka satu-satunya almari saya yang berkunci.
Bila saya buka, banyak barang-barang lelaki seperti baju, seluar, kasut dan topi. Terdapat banyak gambar saya dan Jeffson. Di satu sudut, terdapat satu kotak bersaiz sederhana besar yang berwarna merah.
Saya mengambil kotak tersebut dan meletakkannya di atas katil. Apabila saya membuka kotak tersebut, benda pertama yang saya nampak adalah sesuatu benda kecil yang berbentuk hati dan berwarna merah. Ya, kotak cincin.
Terdapat banyak surat yang berlainan warna. Namun saya hanya tertarik dengan satu surat yang berwarna ungu. Saya membuka lipatan surat tersebut dan membacanya secara perlahan-lahan.
Dear Irene Irelyana,
Hi Baby. Baby hairan kan kenapa saya tulis surat sedangkan kita boleh saja berhubung melalui WhatsApp? Hehe. Sengaja. Kalau di WhatsApp boleh terpadam kan? Tapi kalau di surat, tidak akan terpadam. Melainkan Baby rendam surat ni dalam air atau Baby bakar. Hahaha.
YOU ARE READING
𝐀𝐌𝐍𝐄𝐒𝐈𝐀 𝐆𝐈𝐑𝐋 ✔️ ( 𝑪𝑶𝑴𝑷𝑳𝑬𝑻𝑬𝑫 )
De TodoTerlibat dalam satu kemalangan jalan raya dan akhirnya tidak sedarkan diri dalam tempoh yang cukup lama. Semua memorinya hilang serta-merta. Tidak mengingati ahli keluarganya sendiri dan juga tunangnya sendiri. Namun ada sesuatu yang pelik apabila d...