-6- Topografie.

263 19 3
                                    

De beschaving is in vijfen gesplitst; het Noorden, het Zuiden, het Westen, het Oosten en het centrale gedeelte van Kryddor. Argentum beweert dat de zeemonsters de zeebodem omhoog hebben gedrukt waarna er land ontstond, in Nahlid zegt men dat de zeevogels zo lang met de vleugels wapperden dat de lucht vast werd waarna er land ontstond, Nigrum's legende laat ons weten dat de draken hun goederen uit andere landen lieten vallen in het water waarna er land ontstond, Aurum poneren te zeggen dat de vuurvogels het water lieten harden waarna er land ontstond en Grå, ook wel Aere genoemd, suggereerd dat de platen onder de zeebodem tegen elkaar aan duwden waardoor er land ontstond.

 Argentum behoort tot het Noorden, met hoge bergen waar sneeuwtoppen te zien zijn, de winters lang en bar zijn en korte zomers verschijnen en gaan. Water, ijs en sneeuw zijn de elementen die zij behoren. Ze liggen aan het water, waar de mythologie voor hun begint en de monsters nooit lijken te eindigen.

 Aurum is de naam van het Zuiden, met vlakke, droge landschappen, lange, warme, vermoeiende zomers en korte, lichte vorst in de winter. Vuur, warmte, aarde en zon daar houden zij zich aan.

 Nigrum dient het Oosten, waar rotsen, vulkanen, steen en enkele plukken bos het enige is wat het oog kan zien. Vulkanen pruttelen aanhoudend en zo nu en dan overstroomt één van hen, waardoor de grond weer vruchtbaar en zuiver wordt om te overleven. Het is er altijd broeierig zelfs als de winter huis houdt.

 Nahlid luidt de naam van het Westen, met lage, koude landschappen en bossen waar een voornamelijk sneeuw op gevestigd is. De winters zijn de op één na koudste, alleen Argentum kan hen verslaan op dit gebied.

 Tot slot staat Grå, of Aerne, in het centrum van Kryddor. Het land is bebost, vol heuvels, bergen en gesteente. Het staat neutraal, heeft van alle kanten invloeden gekregen, waardoor de winters niet zo extreem zijn als in Argentum, de zomers niet zo plakkerig als Aurum en de grond niet zo vruchtbaar als Nigrum.

 Het ontstaan van Kryddor is niet bekend, maar de legendes leven voort waar ieder een eigen voorstelling kan maken.

Een kort topografisch hoofdstuk waarvan hopelijk het hele ontstaan van het gebied iets duidelijker wordt? Kleine uitleg: Grå is als Frankrijk, het kan snikheet, ijskoud, bergachtig of vlak zijn. De omgeving er omheen zijn extremen hiervan. Het is een beetje een rottig hoofdstuk, dat weet ik, maar hé, dat hoort er nu eenmaal ook bij (; Zo meteen ga ik al door met Nyati's gedeelte in het verhaal ^^

Griffioensgif - Dutch.Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu