Lima belas tahun kemudian.
Layar komputer yang bercahaya dihadapannya ditatap penuh minat. Mata langsung tak dikalih kearah lain. Fokusnya hanya tertumpu pada kerja penyuntingan yang belum sampai kepenghujungnya. Sesekali urat leher yang dirasakan tegang diurut perlahan.
Deringan telefon pintarnya mengganggu konsentrasi si jejaka kacak berkaca mata itu. Sekilas dilihat nama pemanggil.
'Inah Manesh'
Terlepas keluhan kecil dari mulutnya. Apa lagi sigadis itu mahukan malam malam seperti ini? sudah lah masih banyak lagi kerjanya yang belum selesai.
Bala apa pula kah yang mendatang kali ini?
Akhirnya, dengan keluh kesah dan berat hati. Tangan digagahi juga mengangkat panggilan dari sigadis.
"Hah! Bie! angkat pun. Haishh." terpejam rapat mata jejaka berkaca mata mendengar jeritan sigadis.
'Apa malam malam video call anak teruna orang ni?!'
"Bie.. dengar tak Inah cakap ni?" soal sigadis manis yang lengkap dengan persalinan pijama bercorak lembunya.
Pijama fluffy siap dengan hoodie dan telinga lembu yang bercorak putih hitam.
Nasib menutup aurat dan sopan bertudung. Comel pula tu.
Haih..
Jejaka yang digelar 'Bie' itu masih saja membekukan diri dengan mata tertacap elok pada skrin komputer didepannya. Telefon pintar yang memaparkan visual Sakeenah dibiarkan tegak diatas standing phone
disampingnya.Sekarang apa yang Sakeenah dapat lihat hanyalah separuh biasan wajah jejaka itu, dari arah tepi. Nyata lagi jelas Sakeenah menjadi mangsa palau disitu.
"BIE!" seru Sakeenah cuba mengalih perhatian si jejaka. Bibir sudah tercebik cebik menahan geram.
"Apa lagi Inah? orang banyak kerja ni. Banyak lagi tak settle." tangan sijejaka masih cekap menggerakan tetikus disisi.
Video video yang masih berselerakkan tidak teredit, bersepah memenuhi layar komputernya.
"Tolonglah Inah Bie.. please." rayu Sakeenah. Dia sanggup menyorok didalam almarinya hanya semata mata untuk menghubungi sijejaka.
Risau kalau kalau Ayah dan Ibunya dapat mengesan perbuatan haromnya.
Peraturan dirumah yang tidak membenarkan sesiapa tidur lewat melebihi pukul 11 malam. Dan sekarang jarum jam sudah menunjukkan pukul 11:21 malam. Kalau saja dia dicekup tika ini, pasti Ibu akan 'menyekolahkan' Sakeenah.
Lebih lebih lagi jika Ibu dan Ayanhnya dapat tahu yang dia sedang bervideo call bersama anak teruna orang, dilarut malam. Kalau kantoi..
Tamat riwayatnya.
"Inah nak suruh hack Youtube channel si Isaki tu lagi?" soal si jejaka dengan riak toya.
Sakeenah sudah mengkedipkan matanya beberapa kali. Berharap. Keadaan almari yang gelap tanpa sebarang cahaya, menyukarkan penglihatan sijejaka pada rupa sebenar Sakeenah tika ini. Lampu torchlight disebelah tangan Sakeenah
hanya memburukkan keadaan. Riak wajah yang seharusnya menjadi sangat adorable dan comel itu bertukar menjadi rupa hantu roh lembu yang tidak aman ketika disembelih.Rupa Sakeenah sudah seperti hantu lembu jadian dengan roh gentayangan. Seram.
"Tolongla Bie.. kali ni sekali--"
"Ahhhh.. takde takde. Cukuplah sekali je Youtube Channel I kena hack plus siap dengan serangan virus entah hape hape tu. Rosak Channel lama I. Dah la subscribers dah banyak time tu." penuh emosi jejaka berkaca mata meluah.
YOU ARE READING
UGLY DUCKLING
Romance"Budak cacat. Dah hodoh tu, bisu pulak ke?" "Eii hodohnya kau ni. Buat sakit mata aku je." "Kau ni kan, dah sedar rupa tu macam tu.. tak payah la nak tunjuk muka dekat sini lagi." "Masuk bilik kau sekarang! memalukan aku je" Hodoh. Cacat. Monster...