Bab 21: Suspicious.

1.3K 212 67
                                    






"Bilal." panggil Sakeenah.

"Hurmm."

"Bilal. Dengarlah ni."

"Apa?" Bilal toleh sekilas pada Sakeenah lalu menyambung kembali kerjanya menghadap tablet.

"Ingat tak awal bulan lepas? yang Inah tiba tiba murung, tak banyak cakap. Lepastu Bie tanya Inah kenapa tu kan?"

"Uh hah.. Lepastu Inah cakap tak ada apa apa. So what?" tanya Bilal pula.

Masih belum tertarik dengan topik yang dibangkitkan oleh Sakeenah. Sejak pulang bercuti menghabiskan hujung minggunya dikampung, Bilal ada juga perasan Sakeenah kelihatan lebih banyak termenung.

Bilal sebagai seorang kawan yang prihatin lagi mithali, ada terdetik hendak bertanya terus pada Sakeenah, kalau kalau ada perkara yang mengganggu fikirannya. Bilal sedia menjadi pendengar setia.

Tapi bila difikir balik, dengan keadaan mereka yang sibuk dengan projek unit masing masing. Ada baiknya jika Bilal menunggu saja masa yang sesuai bila Sakeenah sedia bercerita sendiri tentang perkara yang mengganggu fikirannya.

"Masa tu sebenarnya Inah 'ada apa apa'." ujar Sakeenah dengan nada penuh misteri.

Eleh. Tak payah bagitahu pun, memang Bilal sudah tahu lah. Sakeenah yang kepoh tiba tiba diam seperti disampuk mambang, lepastu ada pula kata tiada apa apa. Heh.  Siapa nak percaya. Sudah pasti lah ada apa apa.

Aduhai Sakeenah. Kalau lah dikau tahu betapa senangnya hendak membaca raut wajah dan fikiranmu.

Haihh.

"Awal bulan lepas, Inah terserempak  dengan seorang ni. Dekat tangga utama Akademi." Sakeenah jeda seketika.

Bilal masih lagi menundukkan kepala memandang tabletnya, belum ada apa apa reaksi ditunjukkan.

"Muka lelaki tu, macam muka.."

Jeda seketika.

Sakeenah teragak agak samaada hendak membangkitkan lagi nama itu atau tidak.

"Eesa."

Bumm!

Mata sepet Bilal disebalik kaca matanya itu, membulat serta merta. Jantungnya tiba tiba berdegup dengan tempo yang sangat kencang. Entah lah. Mungkin Bilal memang ada alergik jika disebut nama 'Eesa' dihadapannya. Perut automatik jadi memulas. Ughh.

Bilal menyedut oksigen sebanyak mungkin melalui hidungnya. Mulut diketap kuat,risau jika bunyi yang tidak diingini terkeluar dari mulutnya.

Kepala makin ditundukkan.

'Tenang Bilal. Tenang.. Buat macam kau tak tahu apa apa. Act normal. Don't be suspicious, don't be suspicious.'

'Ingat. Kau tak tahu apa apa pasal Eesa atau Isaki, atau siapa siapa jelah. Tak tahu!.'

Dan tanpa Bilal sedari, Sakeenah sudah mengecilkan mata memandang kearah Bilal yang bernafas tersekat sekat seperti orang sedang diserang asma.

"Bilal okay tak?" tanya Sakeenah.

Bilal angkat wajahnya serta merta, berlagak seperti tiada apa apa.

"Eh, okay. Okay sangat. Apa pula tak okay?" laju Bilal menjawab.

Bertambah sepet mata tajam Sakeenah menikam mata Bilal.

"Hurmm.. Bilal tak tahu apa apa? Pasal lelaki dengan parut dekat separuh muka dia tu?" penuh curiga dan  sangsi Sakeenah menyoal.

UGLY DUCKLINGWhere stories live. Discover now