~BAB 31~

352 25 1
                                    

"Bad boys ain't no good but good boys ain't no fun."

Aira menghela nafasnya berat. Insiden di kedai makan tadi masih lagi berulang tayang di mindanya. Kata-kata Raisha buat dia rasa serba salah. Atau mungkin lebih tepat rasa berdosa. Berdosa dengan suaminya!

Henry...

Entah kat mana dia sekarang. Sebaris nama tu dah lama tak meniti di bibirnya. Tapi,dia yakin nama itulah yang terukir di hatinya.

"Hish... Apa aku nak buat sekarang?!" Aira marah pada dirinya sendiri. Dia terlalu cepat menghukum Henry tanpa usul periksa. Sekali lagi kata-kata Raisha terngiang-ngiang di telinganya.

"Kami kawan sebelum dia jadi artis lagi. Kami sama-sama dibesarkan di rumah anak yatim. Cuma saya lebih bernasib baik dari dia."

"Memang betul kami pernah bercinta. Tapi,lama-kelamaan saya sedar yang saya sayangkan dia macam saya sayangkan abang saya. Mungkin kami sama-sama anak yatim dan tak ada tempat lain nak bergantung harap... Sebab tu lah hubungan kami hanya kekal sebagi kawan."

"Henry marah sangat bila saya kahwin tapi tak bagitahu apa pun pada dia. Bukan saya tak nak bagitahu,tapi masa tu Henry baru saja debut. Saya tak nak ganggu dia."

"Marah dia sampaikan nombor saya pun dia block...Hahaha! Memang kuat merajuk betul "abang " saya tu."

"Bila saya dah pregnant, saya teruja sangat. Dan saya decide nak bagitahu jugak Henry yang dia akan jadi Uncle. So saya tanya kawan-kawan dia alamat rumah dia. Tapi,bila difikirkan balik... Lebih bail saya letak nama awak sebab takut nanti dia buang semua gambar-gambar yang saya hantar tu. Awak jangan salah faham Aira... Gambar lama tu saya hantar sebab Henry pernah mintak masa kitorang "break up" dulu."

Entah dah berapa kali dia mengeluh. Nampaknya,dia lah yang bodoh dalam hal ni. Tak siasat dari akar umbi. Terus kepada konklusi. Walhal isinya tak dihuraikan lagi.

Telefonnya dicapai. Nama contact Henry didial. Dah lama tak dial nombor ni...

30 saat nombor didial tapi masih tak berangkat jugak. So macam ni lah Henry rasa setiap kali dia tak angkat call dari suaminya itu. Sakit jugaklah hati ni.

Applikasi WhatsApp dibuka. Huh,dah lama nama Henry masuk dalam senarai 'mute', 'achieve' dan seangkatan dengannya. Semua mesej Henry ditinggalkan "bluetick" aje.

'Last seen bulan lepas?!'

Nasib tak kena serangan jantung bila tengok last seen suaminya di WhatsApp. Lama beno tak buka WhatsAppnya?!

"Dah kenapa?!" Aira hairan. Otaknya bertambah kusut lagi. Call tak diangkat,nak mesej pula tak online dah lama.

Memang sakit rasanya. Sekarang baru dia tahu macam mana rasa kalau risaukan seseorang. Mungkin Henry pun macam ni,mencari dia dari selatan ke utara Malaysia. Dari Barat ke timur Malaysia. Mungkin dah sampai Sabah Sarawak jugak!

"Okey Aira. First, kau kena tenang. Tak nak panik-panik ni!"

Aira melabuhkan punggungnya ke atas katil. Masih tinggal dua hari lagi dia di sini. So,dia tak dapat nak balik lagi. Tak nak bazirkan duit dia sebab dah bayar semua. Kedekut betul!

"Kawan! Tanya kawan Henry! Ya Allah kenapa tak terfikir langsung pasal tu dari tadi." Rasa bertambah bodoh sebab dah hampir sejam dia duduk tanpa buat tindakan apa-apa. Bodoh kuasa dua,Aira! Good job sangat!!!

Nama Zach dicari dalam senarai contactnya. Nasib hari tu dah bertukar-tukar nombor telefon dengan Nas dan Zach masa Press Conference hari tu.

Nama Zach didial. Pada hematnya Zach lebih rapat dengan Henry kalau nak banding dengam Nas. So,sebab tu lah dia pilih untuk call Zach. Lama juga berdering barulah panggilannya dijawab.

"Hello,Assalamualaikum Zach." Okey...Bapak awkward!

"Waalaikumussalam. Aira? Apa hal call ni? Dah lama sepi tiber je call."

Amboi... Makan dalam jugak ayat mamat ni. Awal-awal dah kena sedas. Tahulah salah!

"Hehehe... Sorry lah..."

"Kenapa you mintak maaf dengan I? Patutnya dengan Henry,kan? You know better,Aira..."

Huish,menyesal jugak call mamat ni.

"Awak tahu dia kat mana?" Aira tak hiraukan bebelan Zach. Walaupun dalam hatinya tersangatlah sedih bila orang perli dia macam tu. Tahu lah dia yang salah selama ni.

"I don't know. But somewhere in Kelantan I guess. Dia pun dah lama sepi. Last I contact dia dua bulan lepas. Dia dah lain sangat sekarang. Even the way he talks to people has changed a lot. Like a lot!"

"Apa dia buat kat Kelantan tu?" Aira hairan. Berubah macam mana tu? Clueless!

"I don't know. You bet? I tak nak kasi tahu you and tak nak masuk campur hal rumah tangga orang ni. So I nasihatkan you supaya try harder lah,ek? Sebab Henry dah hampir gila masa you hilang hari tu. So, it will be fair and square lah kalau you pun cari dia sampai hampir gila,kan?"

'Mamat ni doakan aku gila ke apa?!' Aira berbisik sendiri. Perbualan di telefonnya dah berakhir. Kekusutan di otak aje yang belum berakhir. Tapi,okeylah sebab dia tahu kat mana Henry sekarang.

"Somewhere in Kelantan? Dia buat apa kat sana? The way he talks to people pun dah berubah. Berubah ke dialek Kelantan ke apa?" Aira masih cuba huraikan klu yang dia dapat hasil dari perbualan hangat dengan Zach tadi. Panas juga telinga ni terima ayat pedas mamat tu. Penat aih. Matanya mula layu sehinggalah dia hanyut dibuai mimpi.

*Nah hadiah...🤣🤣🤣ok i know lambat update tp nak buat cane... Pasal hiatus tu gurau je... Cuma akn update lmbt😅 i mean.. super lambat!! Maybe sebulan skli,,or dua bln skli... Who knows,right?



What About Revenge [✔]Where stories live. Discover now