Aira menuruni anak tangga itu dengan berhati-hati. Abaya dengan rona 'royal blue' itu tampak sangat cantik bila digayakan dengan shawl peach dari material satin.
Sampai saja di tingkat bawah, kelibat abah dan ibunya dicari. Kebanyakan sanak-saudara Sufian dah bertolak ke masjid untuk persediaan awal.
Aira melangkahkan kakinya ke ruang makan. Wajahnya mengukir senyum bila terlihat ibu dan abahnya sedang minum di ruang makan itu. Namun senyumannya pudar serta merta.
"Saya tak suka dengan menantu awak tu! Berapa kali dah saya bagitahu,kan?!" Mendengar saja suara abahnya itu,Aira cepat-cepat menyembunyikan diri.
"Hish,abang ni. Budak tu tak ada salah apa pun saya tengok... Dah-dah lah tu." Puan Rosita pening dengan kerenah suaminya ni. Tak padan dengan tua. Asyik nak cari salah orang saja.
"Tak ada salah awak cakap? Eh, saya syak dia balik pada Aira tu pun berlakon dah bertaubat. Saja nak seksa hidup anak kita tu." Air teh yang tadinya terasa manis,entah kenapa jadi tawar pula.
"Eleh,abang ni. Abang cakap tu tengok sikit kiri kanan. Bukan ke abang tu pun selalu aje marahkan Aira dulu. Budak-budak tu dah besar. Biarlah diorang urus hidup diorang. Kita yang tua ni,ingat sikit mati."
"Eh,awak ni. Saya pulak yang salah?"
"Dah lah,bang. Jangan asyik nak tuduh Henry tu bukan-bukan. Cuba buka pintu hati tu sikit. Supaya boleh terima hakikat."
Aira menahan dirinya daripada terus menerjah. Takut nanti kalau dia mencelah, abahnya akan bertindak lebih dahsyat. Tak pasal-pasal kecoh. Lebih baik dia pura-pura tak tahu.
"Saya tak kira! Saya tak nak dah budak tu jadi menantu kita. Asal-usul dia pun kita tak tahu! Inikan nak jadi keluarga kita. Saya nak mereka berdua cerai! Noktah!" Lega rasanya bila boleh luah apa yang dirasakannya betul.
Puan Rosita yang terkejut dengan kata-kata suaminya itu, hanya mampa beristighfar panjang.
"Abang sedar tak apa yang dah keluar dari mulut abang tu?! Kalau budak-budak tu dengar macam mana?!" Bahu suaminya ditolak sedikit. Dah tak waras agaknya orang tua ni.
"Biarlah! Lagi bagus! Tak perlu saya nak terangkan apa-apa lagi dah."
Aira yang hanya menahan dirinya daripada mencelah terasa sangat tak berguna dan bodoh. Sedih bila tak dapat nak perjuangkan apa yang betul. Haknya!
'Abah dah melampau!' Air mata yang gugur diseka kasar.
Kakinya baru saja hendak melangkah ke arah ruang makan itu sebelum sempat di tahan. Tangannya ditarik. Aira berpaling untuk melihat wajah yang menghalang dirinya dari mempertahankan suaminya.
"Mia, don't..." Henry menggeleng lemah.
Aira hairan.Wajah suaminya dipandang lama.Cuba mencari jawapan, mencari kepastian.
YOU ARE READING
What About Revenge [✔]
عاطفية[COMPLETED/ IN EDITING PROCESS] previous title; My Bad Bad Boy Rare tak rare kejadian hidup Aira Damia. Dia seorang yang tak minat hip hop boleh pulak terserempak dengan kumpulan hip hop terkenal Malaysia. Terserempak cara luar biasa. Sampaikan t...