الفصل العاشر

3.3K 147 1
                                    


رهينتي خطفت قلبي

الفصل العاشر

امير بغضب: كده ارتحتي اديني هروح في داهيه
ليتركها ويخرج من الغرفه تحت نظرات الاستغراب من صديقه

اما مليكه لم تنطق ببنت شفه كانت واقفه مصدومه بشده.
محمدبغضب: يبنلجزمه حد يعمل كده مع المزه ثم يقول لمليكه: معلش يا لوكا دا عيل متخلف مش بيعرف يتكلم.
مليكه بإيصتناع اللا مبالاه: ولا في دماغي اصلا.
محمد بنصف عين: وحيات امك طيب انا هروح اعمل غدا عشان جُعت.
مليكه سريعا: لا انا هعمل بس قولي انت عاوز تاكل ايه وأنا اعملك.
محمد بفرحه: بجد هتعرفي تعملي.
مليكه رفعت احدي حاجبيها لتقول بمرح: اومااال..... حد قالك اني فاشله.
محمد بضحك: هههههه لا ياصحبي هو حد يقدر.
مليكه: قولي بقا عاوز تاكل ايه.
محمد بتفكير: اعملي انتي مكرونه وانا هشوي فراخ.
مليكه ببتسامه: اشطا.
محمد بتزكر: اه اوعي تحطي في المكرونه شطه عشان امير مش بيحب الشطه.
مليكه وهي تفكر بشر: ولا اكني سمعت حاجه يابني ولا انت قولتلي حاجه.
محمد بضحك: يخربيت عقلك بجد هو بيتعب منها.
مليكه بخبث: برضو ولا اكني سمعت حاجه.
محمد: شريره انتي يالوكا.
مليكه: ايوه طبعا.
ليخرجا سويا لاعداد الطعام ومليكه تنوي ان تنتقم من امير وتضع له الشطه في الطعام.

لتردف بداخلها: ورحمه امي الغاليه لوريك ازاي تزعقلي كده وتبتدي مليكه في اعداد الطعام وبعد وقت ليس طويل انتهو من اعداده لتضعه مليكه اعلي الطاوله وتقول لامير: بص بقا يا ميرو عملالك مكرونه هتعجبك اوي.
ليضحك محمد في خفوت ويقول لها امير دون النظر اليها: تسلمي يا مليكه.
مليكه ابتسمت بشر ليبدا امير في تناول الطعام ليقول بصوت متقطع: كح كح...... يخربيت اهلك....... كح كح........ هاتي ميه بسرعه
مليكه وهي تضع الطعام في فمها لتردف قبل ان تضعه: الخدامه الفلبينيه بتاعتك انا.
امير وقد بدأ وجهه بالاحمرار: كح كح........ هات انت يامحمد.
محمد وهو يناول امير كوب الماء ويحاول كبح ضحكاته: اتفضل يامييييرو ليهمس بصوت غير مسموع ولاكن سمعه امير: عشان تبقي تزعقلها تاني اتفضل بقا ياشبح.

امير بعد ان ارتشف الماء: انا لسه هلبس ياخويادا انا كنت هموت ثم يوجه نظره الي مليكه: يلعن ابو شكل اللي يزعلك ياشيخه.
مليكه بضحك: هات ورا هات ورا.

امير بجديه: لا بجد انا بتعب من الشطه انا هسامحك بس عشان متعرفيش.

انفجر محمد ضحكا لينظر له امير ويقول: انا شامم ريحه نداله في الموضوع انتي كنتي عارفه يابت.
مليكه بتحدي وغضب: اه كنت عارفه هتعمل ايه يعني.
امير بغضب اكبر رفع يده ليصفعها ولاكنها تفادت تلك الفصعه بمهاره لتمسك يد امير وتلويها خلف ظهره وتردف: انا حذرتك قبل كده وده التحذير الاخير وربنا يا امير هتزعل مني لو فكرت بس مجرد تفكير ترفع ايدك دي عليا.

ليفك امير يده منها بمهاره وليمسك هو يدها ويشدد من قبضته: وريني بقا هتعملي ايه.
مليكه بتحدي وصراخ: امييييير بطل تعصبني بقا وبعدين مش انت اللي ابتديت استحمل بقا.
لتفلت يدها منه وتذهب الي غرفتها ليقول محمد بضحك: البت اعلنت الحرب اشرب بقا.

رهينتي خطفت قلبي [الجزء الاول] قيد التعديلحيث تعيش القصص. اكتشف الآن