Bab 30🍁

1.3K 321 68
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.




“JIEUN...”

Telinganya menangkap suara yang berbisik memanggil namanya membuatkan matanya yang terkatup rapat itu terbuka perlahan- lahan.

Bila dia sudah sedar sepenuhnya, Jieun mendapati yang dirinya bukan berada didalam bilik melainkan di sebuah ruangan yang serba putih.

Disudut ruangan tersebut, ada Yoongi yang sedang berdiri membelakanginya.

“Yoongi-”

“Aku tak pernah pukul perempuan, tapi kedegilan kau buatkan aku jadi lelaki dayus!” tengking Yoongi seraya melangkah ke sofa lalu melabuhkan punggung disitu.

Dahi Jieun berkerut tak faham. Kenapa tiba- tiba saja lelaki itu marah? Semalam bukan main elok lagi dia bermulut manis.

Sekarang?

“Awak tak pernah faham saya Yoongi. Awak dibutakan dengan cinta awak ke Minju sampai awak sanggup pijak maruah saya sebagai isteri!” jawab Hannah.

Tubuhnya sudah keparat diatas lantai, bibirnya lebam dan gadis itu kelihatan menggigil bila dia cuba untuk berdiri dengan kakinya sendiri. Namun hasilnya tetap gagal.

“Apa salahnya kalau awak terima saya sebagai isteri? Tak boleh ke kalau awak berikan saya peluang? Walaupun untuk sehari saja?” ucap Hannah lagi.

Terdengar dencitan kecil dari bibir lelaki itu.

“Macam mana kalau aku nak anggap kau macam isteri Hannah? Kau perempuan kotor, aku jijik. Hati aku terkubur untuk terima kau. Arti kata lain, kau langsung tak layak berada didalam hati aku bahkan berdamping dengan aku.” balas Yoongi.

“Hanya disebabkan satu kesalahan saja, awak buang saya, awak letak saya di tempat paling akhir. Awak benci saya macam saya kesalahan yang saya buat itu kejam.

Saya manusia Yoongi, semua manusia layak untuk diberi peluang kedua. Kenapa saya tidak?” tanya Hannah dengan air mata yang bila- bila saja akan jatuh menumpahi pipi.

“Sebab kau datang dari keluarga Jeon, keluarga Jeon durjana yang telah meragut semua kebahagiaan yang aku ada.” balas Yoongi.

Jieun terdiam, apa yang berlaku dihadapannya seakan sebuah layar yang sedang memainkan sebuah drama rumah tangga.

Jieun sedikit tergamam, Yoongi yang dia kenal sekarang bukan Yoongi seperti itu.

D- dia kejam.

Dia lelaki dayus.

“Park Jieun...”

“Ha- Hannah?”

Bibir pucat Hannah melemahkan semangat Jieun. Dia menjadi sebak melihat keadaan gadis itu.

“Jangan terima sesuatu yang awak nampak baik dengan mudah. Yoongi bukan lelaki yang awak sangkakan.” ucap Hannah.

“Nae?”

“Hati- hati bila buat keputusan Jieun, you're not like me. Awak lemah dan naif. Saya bimbang, dia gunakan awak untuk kepentingan lain. Dia lelaki yang pentingkan diri. Awak takkan faham.” ucap Hannah.

“Hannah, saya minta maaf kalau disebabkan saya, awak diletakkan dalam keadaan macam ni. Se- sepatutnya saya yang-”

“Jieun.. semua yang berlaku ada sebab. Saya tahu, Tuhan hadirkan awak untuk perbaiki suami saya. Tapi, sebagai gantinya, awak kena lalui apa yang saya rasa.” kata Hannah seraya menepuk bahu Jieun.

“Macam mana kalau saya tak kuat? Cerai-”

“Cerai bukan pilihan yang terbaik Jieun.” potong Hannah.

“Saya tahu Yoongi takkan pernah jatuh cinta untuk wanita bernama Jeon Hannah, tapi saya yakin, dia akan jatuh dihadapan Jeon Hannah yang beridentiti berbeza.”

“Awak berbeza dari saya Jieun, awak lebih lembut dan penyabar dari saya. Saya yakin, awak mampu ubah Yoongi dengan cara awak sendiri. Saya yakin.” kata Hannah lagi sambil tersenyum.

“Tapi Hannah... Hannah?” mata Jieun melirik ke sekeliling ruangan tersebut, mencari- cari kelibat wanita bernama Hannah itu. Namun hasilnya hampa, Hannah sudah tidak ada.

“Hannah!”

Jieun terbangun dari tidurnya, nafasnya termengah- mengah.

“Sayang, kenapa ni?” soal Yoongi dengan suara serak- serak basah. Lengan Hannah disentuhnya namun dengan pantas gadis itu menepis.

“Tak ada apa- apa. Sa- saya nak balik bilik.” kata Hannah, bingkas dia bangun lalu melangkah keluar dari bilik tidur milik lelaki itu.

Tubuh disandarkan pada pintu bilik, ucapan Hannah didalam mimpinya menghadirkan perasaan curiga terhadap Yoongi.

“Dia lelaki yang pentingkan diri...”

Yoongi... patut ke saya percayakan awak?”

.

Kadang aku pun confuse dengan storyline sendiri🌚

[DIBUKUKAN] Our Faith | MYG ✓Where stories live. Discover now