Puan Linda , Zahirah , Humaira dan juga Zyan berkumpul diruang tamu.
" apa semua ni Zayn ? " soal Puan Linda. Perempuan yang dikenali sebagai Farah itu hanya membisu disebelah Zayn.
" apa maksud nenek ? " soal Zayn berpura-pura tidak tahu.
" mana kamu pergi selama ni ? Lama menghilang. Tiba-tiba balik bawak orang yang nenek tak kenal ! "
Humaira dan Zahirah hanya memerhati.
" Macam yang Zayn cakap. Nama dia Farah. "
" dan dia isteri Zayn. " sambungnya lagi.
Airmata yang hampir kering kini bertakung semula.
" apa masalah kamu ni Zayn ?! " Puan Linda mula meninggikan suara.
" Zayn tahu tak yang Maira ni .. " kata-kata Puan Linda terhenti apabila Humaira terus mencelah.
" takpe nenek. Maira faham. Maira hormat keputusan Zayn. Maira tak kisah pun. "
" akak.... " peha Humaira dipegang Zahirah.
" see ? Orang kalau dah tak sayang , tak kisah apa-apa pun. " sindir Zayn.
Humaira hanya diam. Dia menghantar Zayn yang naik ke tingkat atas bersama Farah memalui ekor matanya. Harapannya musnah. Sangkaannya Zayn boleh menerimanya kembali. Tapi silap. Dia harus kembali meragut cinta Zayn. Humaira yakin cinta Zayn masih utuh untuknya. Cuma Zayn perlukan lebih masa untuk mengubat hatinya yang terluka.
" nenek.. Ira.. Tolong jangan bagitau Zayn pasal baby ni. "
" takpe Maira.. "
" tolonglah nek. Biar Maira yang selesaikan. Biar Maira yang bagitahu Zayn nanti. "
Puan Linda hanya mengangguk mengerti.
****
Humaira terjaga pada pukul 3 pagi , tekaknya terasa haus. Kaki mula melangkah keluar dari bilik. Tingkat bawah ditujunya. Rambutnya dibiar lepas bersama baju kelawar yang dipakainya.
Saat kaki mengatur langlah menuruni tangga , Humaira terpandang susuk tubuh yang dirinduinya itu. Dengan bantuan lampu dari luar rumah yang menembusi tingkap , Humaira masih dapat mengecam tubuh Zayn yang terlena diatas sofa.
Humaira kembali ke tingkat atas. Almari dibuka lalu dikeluar sehelai selimut tebal. Kakinya terus diatur mendapatkan Zayn. Alat kawalan jauh penghawa dingin dicapai , suhu yang tadinya 18°C dinaikkan ke 24°C.
Selimut tebal yang dibawanya tadi dibesarkan secara perlahan-lahan bagi tidak menghasilkan sebarang bunyi bising.
Tubuh Zayn diselimutkan secara perlahan-lahan supaya tidurnya tidak terganggu.
Humaira terus menyusun langkah pergi kearah dapur. Dicapai segelas cawan lalu ditadahnya air tapis untuk diminum.
Setelah selesai mencuci cawan , Humaira berpaling. Alangkah terkejutnya apabila Zayn berada dibelakangnya.
" ya Allah Zayn! Terkejut saya. " Humaira mengurut dadanya perlahan.
Zayn hanya diam memandang Humaira. Namun senyuman yang terukir dibibirnya cuba disenmbunyikan.
" awak nak air ? " soal Humaira lembut. Bajunya ditarik supaya perutnya tidak begitu kelihatan.
Zayn diam. Cawan diambil sendiri untuk ditadah air penapis. Humaira tersenyum sayu lalu melangkah keluar meninggalkan dapur. Hatinya tidak tahu lahi bagaimana untuk memberitahu Zayn tentang perkara sebenar.
******
Puan Linda dan Zahirah awal-awal pagi lagi sudah keluar untuk kepasar. Humaira berdiri dikebun kecil milik Puan Linda itu.
Perutnya yang hanya menonjol sedikit itu diusap perlahan.
" anak mama sabar ye. Satu hari nanti mesti papa tahu juga yang anak papa ni ada dalam perut mama ae. "
" mama tak pasti lah sayang samaada papa boleh terima mama lagi atau tak. Tapi anak mama papa kuatkan ? Baby tak salah. Mesti papa sayang baby kan ? "
Tanpa Humaira sedar. Zayn berdiri dibelakangnya.
" awak pregnant ? " soal Zayn dari pintu sliding door itu.
Humaira tersentak. Dia terus berpaling kearah gerangan suara itu. Baju t-shirtsnya yang sedikit ketat itu ditarik.
Mata Zayn membulat memandang kearah perut Humaira. Dia tidak pernah perasan akan tumbesaran perut itu. Dia cuma sedar akan badan Humaira yang semakin berisi itu.
Senyuman diwajah Zayn semakin melebar. Kaki melangkah mendekati Humaira. Semakin lama tubuh itu semakin dekat.
" saya tanya ni , awak mengandung ke ? " soal Zayn lagi.
Perlahan-lahan Humaira mengangguk.
Dengan serta merta tubuh kecil itu dipeluk erat.
" ya allah alhamdulillah. " ucap Zayn. Tangan Humaira yang sedang naik untuk membalas pelukkan itu terhenti.
" Zayn... " panggil Farah.
Humaira terus menolak bidanh dada Zayn. Bajunya diperbetulkan.
" saya pergi dulu. " ucap Humaira sambil berlalu.
Adakah Zayn sudah mulai menerima dirinya ? Atau Zayn memilih untuk menjaga hati Farah ?
YOU ARE READING
I Love You , Forever
RandomCinta bukanlah seusuatu yang boleh dipaksa. Cinta hadir dari sudut hati yang paling dalam. Cinta hanya mampu dirasa oleh hati dan jiwa yang turut bercinta. Mencintai dan dicintai adalah perkara yang paling membahagiakan. Bagaimana pula kalau bahagi...