09: Kunci

2.7K 375 19
                                    

"Hoi!"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Hoi!"

Daripada aturan langkah, gadis itu dapat meneka tahap kewarasan si dia yang sedang mencerlung bersama-sama cebisan senyuman. Sekali dua terdengar batukan daripada lelaki berbadan tegap itu. Jari jemarinya sengaja dipatahkan pula.

"Balik," bisik Mawar pada jejaka di sebelah. Anak mata si dara benar-benar menyuruh kekasih pengubat laranya beredar dari kedai makan itu segera.

Lelaki dalam tshirt kelabu berkenaan menggeleng tidak mahu. Atas mejanya masih terdapat separuh roti canai panas yang masih belum terusik. "Relakslah."

"Pergi." Mawar mengetap gigi kegeraman. "Kalau sayang tak nak kena belasah dengan abang saya, baik pergi."

"Kenapa pula dia nak belasah tak tentu pasal? Sayang bukan buat apa-apa dekat Ros pun." Reza mencebik sahaja. Roti canai dicarik kepada beberapa bahagian dengan tenang.

"Awak ni... Ish!" Untaian rambut hitam yang bermain di bahagian wajah diraup ke tepi. Ini bukan kali pertama rakan lelakinya diancam oleh abang sendiri. Mawar menarik gelas minumannya lebih dekat. Air minuman disedut sekali dua tidak tenteram.

"Relaks." Reza mengeluarkan ketawa kecil. Hairan betul dengan sikap teman wanita baharunya ini. Wajah boleh tahan lawa, perangai sahaja tidak boleh ditebak lagi. Secebis roti canai dimasukkan ke dalam mulut sambil mata menikmati wajah cemberut Mawar.

Mencuka sudah wajah Mawar. Bibir delima gadis itu terkumat kamit membebel dalam bahasa yang hanya dia sendiri fahami apabila deorang lelaki berkulit sawo matang hadir menyertai meja makan itu. Tingkah lakunya yang tiba-tiba berlabuh di sebuah kerusi di hadapan mereka berdua membuat Reza kagum.

"Luth?" Reza menolak tepi pinggan makanan. Kini fokusnya hanya pada lelaki itu.

"Abang, jom balik," ujar Mawar pada Luth.

"Apa? Balik?" Luth berdecit kecil. Tangan kirinya menyerahkan jaket jeans biru ke riba Mawar lalu dagu ditongkat. Pada badan itu hanya tersarung sleeveless hitam. Seluruh kulit lengannya kelihatan pada kaca mata Reza.

Mawar menggeleng lemah melihat perangai abangnya.

"Kau siapa?" Luth sedikit berkerut.

"Reza." Teman lelaki Mawar menjawab senada. Isyarat mata yang cuba diberikan Mawar tidak dilayannya.

"Ada apa-apa urusan lagi ke dengan budak ni?" 'Budak' yang dimaksudkan itu ialah Mawar. Luth melingkarkan lengannya pada belakang Mawar, menanti jawapan Reza.

"Tak. Nak ajak makan-makan je-"

"Jadi, kau boleh balik dah lah. Takde jam eh?" Layanan dingin Luth bukanlah satu petanda yang baik buat Reza meneruskan sesi ramah mesranya. Riak wajah Luth pun beku sahaja. Ini kalau tersilap kata, penumbuk yang akan memakan wajah jambunya.

"Abang, jom balik." Gadis berambut panjang hingga ke siku itu mengusap lengan Luth. Dengan itu, perhatian Luth akan kembali pada Mawar. Bau arak tidak terlalu kuat kali ini. Deria bau Mawar amat sensitif dengan bau minuman haram berkenaan.

LUTH MAHFUZ : JALAN TAUBAT ✓[C]Where stories live. Discover now