"Jadilah kiranya kau nak duduk rumah Balawi tu?" Mahfuz inginkan kepastian sahabatnya sekali lagi. Tali pinggang keledar ditekan punat buka setelah kereta yang dipandu Arif tiba di hadapan sebuah kedai serbaneka. Balawi ialah nama rumah pengajian milik walid.
"Aku pun tengah kerja shift siang sekarang ni dekat tempat kerja. Jadi okay je kalau nak jaga rumah tu buat sementara waktu. Nanti kalau aku dah kahwin bulan depan, tak dapat dah jumpa kau. Biarlah aku nak manja-manja dengan kau dulu." Dengan tak semena-mena lengan Mahfuz dipaut Arif dari sisi.
" Ish, jangan nak menggedik." Ditunjal kepala Arif yang amat dekat dengannya ke tepi.
" Respect la sikit orang nak kahwin ni. Main kepala-kepala pula, "omel Arif seraya membaiki jambul rambutnya yang telah dinodai Mahfuz.
" Aku tanya serius ni. Betul kau nak teman aku tidur dekat rumah tu?" soal Mahfuz sekali lagi.
" Ya, bang. Betul. Asalkan walid bagi aku elaun. Hehe. " Arif tersengih-sengih mengiyakan. Ini namanya sambil menyelam sambil minum air. Sambil teman Mahfuz di rumah Balawi, duit poket dapat sekali. "Kau akan mengajar dekat situ, kan?"
"Hmm... Tengoklah kalau walid izinkan. Kena tengok balik jadual Balawi macam mana," jawab Mahfuz bersahaja. "Tapi walid macam izinkan je untuk aku pergi bagi kuliyah subuh dekat surau-surau. Setakat bagi ceramah untuk orang awam, walid izinkan. Tapi kalau Balawi... Audience dia berbeza. Yang datang balawi tu budak-budak tahfiz, pondok dan STAM. Belajar kitab pun kitab yang advance sikit."
"Takpe, aku support kau dekat tepi-tepi. Tolong bagi Bubu makan, ikan dalam kolam tu makan..." seloroh Arif. Nak cakap pasal kitab, awal-awal lagi Arif dah menyerah. Dia hanya kuasai kitab yang asas berkat bersahabat dengan Mahfuz sejak dari kecil. Tempias majlis ilmu terkena padanya, membangunkan hati Arif dekat dengan ilmu dan para ulama'. Di kolej dahulu, Ariflah yang menjawat jawatan ekspo kerohanian.
" A ah la..." Tiba-tiba sahaja Mahfuz menepuk dahi sendiri. "Aku lupa nak letak makanan Bubu dalam senarai barang yang nak beli hari ni."
"Matilah kucing kau tu," balas Arif.
"Jangan... Mahal tu aku beli masa dekat Mesir." Berkerut-kerut kening Mahfuz tidak setuju. Dia segera mengeluarkan telefon pintar dan menaip peringatan barang yang hendak dibeli.
"Makanan untuk aku lebih sikit, eh?" Nota Mahfuz pada skrin telefon diintai Arif. Disebabkan mereka bakal berkampung di Balawi buat beberapa minggu, bekalan makanan haruslah mencukupi.
"Roti... Milo... Cereal... Sos, bihun, beras, mee segera, makanan Bubu 2kg." Jeda. Mahfuz memuncungkan bibirnya. "Apa lagi ya?"
"Kicap, gula dan garam. Lepas tu kau ambil semua jenis pes nasi goreng."
"Tapi rumah aku kan sekangkang kera je dari Balawi? Mesti ummi akan panggil kita balik bila nak lunch," fikirnya. Bila dah lama tak tidur di Balawi ni, hampir terlupa pula Balawi dan rumahnya berada dalam kawasan perumahan yang sama.
YOU ARE READING
LUTH MAHFUZ : JALAN TAUBAT ✓[C]
RomanceBOOK #4 of 𝕳𝖎𝖏𝖗𝖆𝖍 𝕰𝖉𝖎𝖙𝖎𝖔𝖓 Bismillah LUTH. Seorang lelaki yang diibaratkan budak jalanan sejak kecil. Membesar di setiap lorong bagi mencari sesuap nasi. Tiada kasih sayang ibu bapa. Larinya dari rumah anak yatim kerana satu trajedi. MA...