03: Janji Setia

4K 532 103
                                    

"Mawar?"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


"Mawar?"

Luth mula tercari-cari keberadaan gadis kecil itu. Puas merangkak di bawah meja untuk melihat Mawar sejak 10 minit yang lalu. Malangnya Mawar tiada di situ. Kamar tidur kanak-kanak lelaki dan perempuan diasingkan pada waktu malam. Dek kerana itulah Luth terpisah dengan Mawar apabila hendak tidur.

Pagi menjelma, rutin hariannya adalah untuk berjumpa dengan Mawar. Benar kata Ibu, Mawar takut dengan semua orang buat masa ni. Hanya Luth sahaja yang berjaya memujuk Mawar untuk buat itu dan ini.

Luth memuncungkan bibir lalu kembali berdiri tegak. Dia baru hendak mengilas badan ke belakang tetapi hasilnya dirempuh pula oleh seorang kanak-kanak yang lebih tua daripadanya.

Berdetum kepala mereka terhantuk sesama sendiri.

"Aduh," Luth mengerangkan kesakitan. Berpinar pandangannya seketika.

"Tak nampak ke?" Nada geram si pelanggar memecah pendengaran Luth. Hakim agak terkejut dirinya dihentam oleh si keras kepala rumah itu. Baru seminggu duduk di rumah kebajikan, sudah berlagak putera raja. Makanan ringan pun banyak dicuri Luth buat mengisi perut Mawar. Luth dan Mawar sama sahaja di matanya, dua-dua menyusahkan Ibu.

Luth cepat-cepat membuka mata. Ahh, si Hakim rupanya. Kanak-kanak senior di situ. Jujur, sebenarnya Luth agak hairan kerana hampir separuh kanak-kanak di situ mempunyai parut yang entah dari mana. Ada yang berjahit pada dahi, kedan kelaran pisau, Mawar pula ada lebam di kaki.

"Jangan kacaulah." Pandangan helang berbalas. Luth hanya akan kisahkan hal sendiri dan sekarang ini dia sedang sibuk mencari Mawar. Tidak nampak kah?

Tidak semena-mena bahu Luth ditolak Hakim. "Hormat sikit aku. Kau tu darjah satu. Dah lah tak pandai baca buku. Tahu buat sepah je dalam rumah ni."

Hari ni ialah hari cuti hujung minggu. Semua kanak-kanak ada di rumah ini kerana tidak ke sekolah di waktu pagi. Untung Luth tidak dipaksa ke sekolah oleh Ibu, dapatlah dia bermain di rumah bersama-sama Mawar. Mawar juga tidak ke sekolah kerana dia masih berusia 5 tahun.

"Aku ni darjah tiga. Pendek! " Tak cukup bahu kanan, bahu kiri pula ditolak Hakim. Memang dia sedang menguji kesabaran Luth.

Tanpa banyak berbudi bicara, Luth menerkam tubuh Hakim hingga terlentang jatuh ke atas lantai. Dia bertindak menolak wajah Hakim apabila musuhnya turut menarik rambut.

"Aku beritahu Ibu," bengang Hakim.

"Ibu?" Luth tersenyum sinis.

Pergelutan itu tidak menunjukkan tanda-tanda akan berhenti. Pipi Hakin ditumbuk Luth dengan mudah.

Sekali lagi dentuman kedengaran. Kali ini berpunca daripada hantukan kepala pada lantai marmar rumah.

"Ya Allah..." Kak Dayang membulat matanya apabila disajikan dengan dua orang kanak-kanak bawah umur sedang bergaduh di atas lantai. Gadis 20-an itu kaku di lorong yang menghubungkan dapur dan ruang tamu. Cawan pada tangannya segera diletakkan ke atas meja kopi lalu dia berusaha meleraikan Hakim dan Luth.

LUTH MAHFUZ : JALAN TAUBAT ✓[C]Where stories live. Discover now